2013-12-27, 22:24
Medlem
Har ökat dosen till 2x20 mg (går ner i perioder till 1x20 mg) sedan 2010 (om jag minns rätt).
Citera
2013-12-28, 18:33
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Har ökat dosen till 2x20 mg (går ner i perioder till 1x20 mg) sedan 2010 (om jag minns rätt).

De känns bra några dagar in på ens kur av "stabil" medicinering

Det krävs inte många dåliga dagar...för att man verkligen ska kunna uppskatta att lugnt kunna lägga sig i sängen och somna utan problem.

Tar då 20mg med...på morgonen/förmiddagen. Kan känna av liite bränna innan jag hinner ta den. Kanske det skulle funka ännu bättre med mindre medicin, fast två gånger om dagen? Lite mer utspritt. Fast 20 kanske är den svagaste?
Citera
2013-12-28, 20:51
Medlem
Finns 10 mg också. Det kan dock ta några dagar innan du är uppe i full effekt (det är iaf min känsla). Tycker du skall behålla 20 mg en gång dagligen i några veckor iaf.
Citera
2013-12-29, 21:16
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Finns 10 mg också. Det kan dock ta några dagar innan du är uppe i full effekt (det är iaf min känsla). Tycker du skall behålla 20 mg en gång dagligen i några veckor iaf.

ok, tack för tipset...ska köra på de
Citera
2014-01-10, 21:32
Medlem
Nu skiter jag i medicinerna dom hjälper inte för 5 öre här, kör med lanso, omeprazol, gaviskon, samarin ja jag har tusan provat allt snart utan förbättring. Jag har nu bokat en en tid för att diskutera operation med min läkare. Jag vet att jag inte kommer kunna spy osv efteråt men vad gör det när livskvaliteten är 0 med ständiga smärtor, kramper osv, har ett diafragmabråck på 2cm.

Finns det någon här som gjort operationen och blivit frisk?
Citera
2014-01-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Nu skiter jag i medicinerna dom hjälper inte för 5 öre här, kör med lanso, omeprazol, gaviskon, samarin ja jag har tusan provat allt snart utan förbättring. Jag har nu bokat en en tid för att diskutera operation med min läkare. Jag vet att jag inte kommer kunna spy osv efteråt men vad gör det när livskvaliteten är 0 med ständiga smärtor, kramper osv, har ett diafragmabråck på 2cm.

Finns det någon här som gjort operationen och blivit frisk?

alla jag vet som gjort den operationen ångrar sig efteråt tyvärr. Det blir sällan bra och stygnen i magen går upp av syran efter några år så då får de göra om det, blir du magsjuk får du åka in o magpumpas. inte dricka kolsyra.. svåra gasproblem. hoppade själv av det ingreppet.ej värt det. jo förresten glömde en sak. min gamla husläkare höll på dö dan efter han gjorde det. höll på förblöda .
Citera
2014-01-11, 00:37
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
alla jag vet som gjort den operationen ångrar sig efteråt tyvärr. Det blir sällan bra och stygnen i magen går upp av syran efter några år så då får de göra om det, blir du magsjuk får du åka in o magpumpas. inte dricka kolsyra.. svåra gasproblem. hoppade själv av det ingreppet.ej värt det. jo förresten glömde en sak. min gamla husläkare höll på dö dan efter han gjorde det. höll på förblöda .

Verkar vara blandade känslor, jag har idag pratat med 2 personer som gjort operationen och dom tycker det var det bästa dom gjort. Dom har inga symtom idag och att inte kunna kräkas eller rapa är något som man snabbt vänjer sig vid. Den ena kunde rapa idag men på ett annorlunda sätt än annars.
Citera
2014-01-11, 02:05
Medlem
pearsons avatar
Hittade en studie som som går över 10 år, vilken pekar på att operation inte ger mer biverkningar än att ta ppi, vid den nya typen av titthålsoperation är det mindre biverkningar vid operation och ser helt klart bra ut. Blir att satsa på operation för min del.

http://ww2.lakartidningen.se/store/a...08s502_505.pdf
Citera
2014-01-14, 21:18
Medlem
Jag har idag upptäckt att äta en halvliter Ben n Jerry lindrar krampsmärtorna bättre än både citodon och stesolid som jag får för mitt bråck. Kan starkt rekomenderas!
Citera
2014-02-07, 12:34
Medlem
Corrans avatar
Gjorde min gastroskopi idag. Inte överdrivet trevligt, men väldigt snabb och proffsigt folk som jobbade där.

Det var ett medelstort bråck. Så de blir väl till att fortsätta knapra piller, funkade ju ändå rätt bra när man gjorde det.

Deras "lugnande medel" ger jag dock inte mycke för. Gav absolut inget alls, och efteråt så blev man behandlad som man varit på öppen hjärtkirurgi. Fick absolut INTE resa mig ur sängen. Inte ens när de fastna i ett hörn. Kändes lite pinsamt...
Citera
2014-02-07, 20:01
Medlem
pearsons avatar
Kan bara rekommendera xylocain viskös bedövningsmedel för för er som har magmunsbråck och smärtor!!, fick det utskrivet idag och det var som att bli en ny människa efter att ha svalt 5ml, någon som vet hur länge man får njuta?
Citera
2014-02-08, 19:15
Medlem
Corrans avatar
Idag slog det mig helt plötsligt, vad orsakar egentligen magmunsbråck?

Jag är t.ex. inte överviktig. Visst, jag är väl inte den som äter nyttigast, men så jävla konstig är inte min kost heller...så att jag vid 30 års ålder ska drabbas av nåt sånt tycker jag.

Röker aldrig, dricker ingen kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in