2011-03-27, 22:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Polisanmäl idioterna som visar filmen för minderårig? Filmen har åldersgräns så borde det inte vara straffbar att visa den för barn? Jag tycker det är tragiskt att det finns vuxna som låter barn ser såna filmer.

Nej det är inte straffbart med att visa barnförbjudenfilm för barn. Åldersgränsen är bara en rekommendation ifrån Statens Biografbyrå, ingen lag.
Citera
2011-03-27, 23:46
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Polisanmäl idioterna som visar filmen för minderårig? Filmen har åldersgräns så borde det inte vara straffbar att visa den för barn? Jag tycker det är tragiskt att det finns vuxna som låter barn ser såna filmer.

Jag hade nog kunnat hålla med dig om killen var fem bast men nu var han faktiskt tolv år. Jag har förståelse för att ungdomar utvecklas i olika takt men vad fan.. Det är en film. Det bör man förstå som tolvåring.
Citera
2011-03-28, 03:15
Medlem
Späks avatar
Säger som en del andra, sätt dig med grabben och kolla igenom lite behind the scenes och resonera lite kring det hela.

Däremot vet jag inte om du ska lägga fram det som "Kom här parnasuss Jr. så ska du få se att det inte är på riktigt det här" eller om du bara ska kolla lite klipp på Dutub och "Oj fan, kolla här brorsan vad jag råkade snubbla in på, det var ju de filmerna du såg häromdagen, här får man se hur de spelade in dem"!

Klart en 12-åring kan få lite fnurr i huvudet efter att ha frossat i blod, våld, död och tortyr. Jag finner det mycket märkligt att så pass många här tycks se på saken annorlunda.
Citera
2011-03-28, 03:28
Medlem
Ge han en smäll och säg att han ska sluta vara en jävla kärring.
Fan jag kollade på slaktiga skräckfilmer när jag gick i 4an. Idag är min syn på skräckfilm att de är tråkiga. Saw är dock väldigt bra men det beror på att dom har budskap. Filmer så som Friday 13th etc. är otroligt tråkiga
Citera
2011-03-28, 03:29
Medlem
fattonys avatar
Köp den här http://www.buycostumes.com/Saw-Jigsaw-Mask/31048/ProductDetail.aspx
och väck honom med ett skrik.

Han är 12 år, har ni verkligen skyddat honom så stenhårt att han blir så upprörd efter skräckfilm? I den åldern kollade jag bara på 2 olika sorters film med kompisar: skräck och porr.
Citera
2011-03-28, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej det är inte straffbart med att visa barnförbjudenfilm för barn. Åldersgränsen är bara en rekommendation ifrån Statens Biografbyrå, ingen lag.

Det kan visst vara ett brott att visa den typen av film för en minderårig:

BrB 16 kap. 12 §

Citat:
Den som bland barn eller ungdom sprider en skrift, bild eller teknisk upptagning som genom sitt innehåll kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran, döms för förledande av ungdom till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1444).

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19620700.htm

Tyvärr är det en lag som åklagarna inte använder alltför ofta, det borde de i dagens samhälle.
Citera
2011-03-28, 12:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen

BrB 16 kap. 12 §

Tyvärr är det en lag som åklagarna inte använder alltför ofta, det borde de i dagens samhälle.

Aha, jag har ingen koll på lagboken så detta har gått mig helt förbi. Har alltid trott att det var upp till föräldrarna själv genom ansvar och sunt förnuft veta vad man visar sina barn. När jag var ung på nittiotalet så var det aldrig någon som brydde sig om vad man hyrde med föräldrarna i videobutiken, såväl att man gick på barnförbjudnafilmer på bio med föräldrarna. Jag har då inte fått någon skev uppfostran eller bild av våld, snarare blivit konflikträdd.
Citera
2011-03-28, 14:12
Medlem
Dantias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Ge han en smäll och säg att han ska sluta vara en jävla kärring.
Fan jag kollade på slaktiga skräckfilmer när jag gick i 4an. Idag är min syn på skräckfilm att de är tråkiga. Saw är dock väldigt bra men det beror på att dom har budskap. Filmer så som Friday 13th etc. är otroligt tråkiga
hahahahahhahahahaha.... oh herregud hahahahaha

ledsen för OT

Men kolla på lite Behind the Scenes klipp med honom, tror inte jag skulle vart så spunkig om jag sett Saw filmerna när jag var 12, mådde faktiskt lite illa när jag såg ettan när den kom.
Citera
2011-03-28, 14:51
Medlem
DertyHarrys avatar
Jag såg på diverse skräckfilmer som Fredagen den trettonde när jag var 7-8 år bara och fick inga lång- eller kortvariga men som t.ex. mardrömmar. Så jag tycker nog att även om han bara är 12 år och "känslig" så får han man the fuck up helt enkelt. Som det redan föreslagits så se på extramaterialet med honom till SAW-filmerna så att han förstår att det bara är på låtsas.
Citera
2011-04-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen

BrB 16 kap. 12 §

Står dock inget om åldersgränser. Visste du inte att åldersgränser i Sverige bara är rekommendationer? Det är inte en lag.
Citera
2011-04-05, 14:42
Bannlyst
Det är straffbart för biografägare att släppa in minderåriga, ja.

OnT, vad är din bror för kärring? Jag fick se Robocop filmerna när jag var typ 11 och mådde inte dåligt. Tvåan har en scen där en man får bröstet uppskuret som är bra mycket otäckare än alla grisiga scener i Saw enligt mig.
Citera
2011-04-05, 14:46
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekerosa
Det är straffbart för biografägare att släppa in minderåriga, ja.

OnT, vad är din bror för kärring? Jag fick se Robocop filmerna när jag var typ 11 och mådde inte dåligt. Tvåan har en scen där en man får bröstet uppskuret som är bra mycket otäckare än alla grisiga scener i Saw enligt mig.

Det är skillnad på våld och skräck. Jag tvivlar på att ett barn ligger och skakar i mörkret och fantiserar om att en 80-talsbuse med skinnväst, blekta jeans och Ray Bans hoppar ut från garderoben med en UZI.
Senast redigerad av tältpinne 2011-04-05 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in