2011-04-05, 15:42
Medlem
KruxaNs avatar
Kan man verkligen bli såhär lätt påverkad?

Jag såg själv dom första Terror på Elm Street, Halloween och Fredagen den 13:e-filmerna när jag var kring 12års åldern. Och det var då jag först blev förälskad i skräck-genren. Jag blev aldrig rädd utan mest förälskad i filmerna, spec. första Halloween-filmen.

Men alla är väl olika antar jag?
Citera
2011-04-05, 18:47
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parnasuss
Hej!

Jag vädjar nu till ert eventuella kunnande inom detta område. Min lillebror, 12 år, var bjuden på fest/kalas i helgen med övernattning. Vad han inte berättat var att de skulle se på skräckfilm, han och de 4-5 andra killkompisarna som var bjudna. Hade han berättat hade han förmodligen inte fått gå.

Tydligen har de tittat Saw 1, 2 och 3 och sedan även Fredagen den trettonde. Jag har själv sett alla filmerna och vet (tyvärr) precis vad de innebär. När min bror kom hem dagen efter mådde han jätteilla, skakade och han kan inte sluta gråta. Han är så oerhört ledsen och det gör så ont i mig att han har behövt titta på det där, även om han visste om det är ju inte han i stånd att göra någon som helst bedömning, han är ju bara 12 år! Han är dessutom en väldigt känslig person redan innan och tar lätt illa vid sig, faller för grupptryck osv.

Det jag vill höra med er om är vad ni har för tips. Hur botar man skräckfilms-sjukan eller vad man nu ska kalla det. Har ni något tips om vad man ska säga, göra osv för att göra det bättre? Snälla, behöver verkligen er hjälp!

Förjävligt att man låter 12-åringar se Saw-filmerna. Menar inte dig nu utan kompisens nonchalanta föräldrar.

Nåväl.

Sök på YouTube, leta fram intervjuer med stjärnorna från Saw. Självklart vet han att det inte är på riktigt vad han sett, men att se en Behind The Scene kan kanske sätta filmupplevelsen i ett annat ljus. Oftast är dokumentärer om filmer väldigt avspända och roliga, alla skämtar om sig själva och inspelningen.

http://www.youtube.com/watch?v=226iKIiqhhQ
Citera
2011-04-05, 18:49
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Kan man verkligen bli såhär lätt påverkad?

Jag såg själv dom första Terror på Elm Street, Halloween och Fredagen den 13:e-filmerna när jag var kring 12års åldern. Och det var då jag först blev förälskad i skräck-genren. Jag blev aldrig rädd utan mest förälskad i filmerna, spec. första Halloween-filmen.

Men alla är väl olika antar jag?

Dude, Saw går inte att jämföra med Jason, Freddy osv. Tror få hade klarat Saw som 12-åring, även om många här vill påskina motsatsen.
Citera
2011-04-05, 21:01
Medlem
lolpovertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Polisanmäl idioterna som visar filmen för minderårig? Filmen har åldersgräns så borde det inte vara straffbar att visa den för barn? Jag tycker det är tragiskt att det finns vuxna som låter barn ser såna filmer.
Du tror inte att ungen kommer att få svårare problem än lite temporärt obehag när han blir känd som killen som anmälde sina kompisar för att ha visat honom en skräckfilm? Det hade förfan blivit en riksnyhet...
Citera
2011-04-05, 21:26
Medlem
BigMojos avatar
saw är ju lite freaky, men han har fått en fin smak utav verkligheten. Jag menar inte att verkligheten är som i saw men att det finns saker som inte är så jävla roliga alltid.

Änvänd detta till att få honom att förstå att han ska lyssna på dig och andra vuxna hädanefter. förklara för han att det finns fler såna här saker som han inte är redo för och om han så gärna nu vill se dessa saker får han snällt vänta tills du anser honom redo...

annars bara påminn han om vad som hände när han såg saw
Citera
2011-04-05, 21:47
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Polisanmäl idioterna som visar filmen för minderårig? Filmen har åldersgräns så borde det inte vara straffbar att visa den för barn? Jag tycker det är tragiskt att det finns vuxna som låter barn ser såna filmer.

Vad som är tragiskt är att det finns trygghetsknarkare som dig.
Citera
2011-04-05, 22:36
Bannlyst
Folk är olika känsliga, vi filmnördar kanske var mer härdade som unga, minns att man såg Cannibal Ferox blott 10 år gammal, men jag skulle inte kalla det fjantigt att en 12-åring blir chockad av Saw-filmerna, det är ju faktiskt väldigt våldsamma filmer.
Citera
2011-04-05, 22:39
Medlem
Göm en nyckel i rumpan och be han ta ut den, annars dör hans hamster Kajsa.
Citera
2011-04-05, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det är skillnad på våld och skräck. Jag tvivlar på att ett barn ligger och skakar i mörkret och fantiserar om att en 80-talsbuse med skinnväst, blekta jeans och Ray Bans hoppar ut från garderoben med en UZI.

Ursäkta, VAR sa jag något om det? Du kanske inte kommer ihåg men jag tycker det är en grymt obehaglig scen, hans jävla skrik alltså, och det visas inte mycket blod. Sen har vi ju magnavolt i början, http://www.youtube.com/watch?v=VyuKEK7wmsw
Senast redigerad av kekerosa 2011-04-05 kl. 23:25.
Citera
2011-04-05, 23:27
Bannlyst
Problemet är att han inte har testosteron i sig. Ge det något år till så ska du se att han skrattar sig igenom motorsågsmassakern. Jag vet precis hur det känns.
Citera
2011-04-05, 23:28
Medlem
Dr0sters avatar
Visa honnom Behind the Scenes så blir det bättre.
Sedan slår du på Scream och visar honnom den istället.

Minns själv när jag va liten å såg något jag kanske inte borde sett. Började se otäckare filmer först i runt 12års åldern. F-n va rädd jag kunde bli. Likförbannat tittade man på det igen efter ett tag.

Skräckfilm skall man börja titta på i tidig ålder. Är dessutom då den är som roligast. (När man fortfarande blir så rädd av film så man nästan skiter i byxorna och stänger av.)
Citera
2011-04-06, 12:17
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Folk är olika känsliga, vi filmnördar kanske var mer härdade som unga, minns att man såg Cannibal Ferox blott 10 år gammal, men jag skulle inte kalla det fjantigt att en 12-åring blir chockad av Saw-filmerna, det är ju faktiskt väldigt våldsamma filmer.

Jag stod som liten knatte i videobutiken på det oskuldsfulla 80-talet och dreglade över alla coola omslag. Fredagen den 13:e del 4 var min favorit, med hockeymasken som badade i blod. De gånger jag kunde se en skräckfilm utan att morsan fick reda på det var rena julafton. Jag älskade dem. Var inte ett dugg äcklad, bara road.

Nu är jag vuxen, och sett Saw-filmerna. De fick mig att vrida mig i biofåtöljen. Kom på mig själv med att sitta och grimasera. Vågar faktiskt kalla mig Sveriges största Saw-fan.

Men det säger en hel del om ljusåren som det är när Jason springer i skogen och Jigsaw drar igång sina fällor. De går inte att jämföra. Så förståelse för killen som såg dem. That's not cool.

Håller dock med om att en anmälan inte är en bra väg att gå öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in