• 1
  • 2
2011-03-27, 04:44
Medlem
Har länge funderat på att testa något Linux eller Unix eller vad fan det nu egentligen är, men alltså ett annat operativsystem än Windows.

Syftet är helt enkelt att lära mig; om själv Linux/Unix/etc.-grejen i sin helhet, om operativsystem och datoranvändning, och för att komma in i matchen när det gäller att kommunicera med folk och lära mig nya saker som har att göra med datorn. Lärande i stort, ny kunskap, kan man säga att syftet är.

Det vanliga är att jag hittar rekommendationer om att "börja med Ubuntu". Förstår inte fördelarna. Någon som kan förklara?

Undrar även vad det finns för alternativ som kan vara givande om man vill komma igång som nybörjare.
Citera
2011-03-27, 05:45
Medlem
Ja, det finns flera fördelar, en av dem är ju att använda forumets sökfunktion.

Det finns över 500.000 registrerade medlemmar, så du kan ge dig fan på att du inte är den ende som vill prova på något "nytt"

En enkel sökning gav bland annat följande träff

(nyckel ord; ubuntu fördelar)

https://www.flashback.org/t1346191 under rubriken "Varför Linux?"

I tråden kan man hitta följande inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av ReidarDahlen
Jag valde mellan:
  • STFU.
  • Pay up bitch.
  • Windows sevens sins.
  • Security through obscurity. Aka bara håll tummarna och skaffa så stor ekplugg i röven som möjligt, vilket iof sinkar dig att släpa runt på skiten.
    Men vad har man för val om man inte ofrivilligt vill få nåt i röven en vacker dag?
VS.
  • Öppen källkod
  • "Hej, hur funkar det för dig? Aka, hela Internet är din support."
  • "Du får gärna delta att utveckla om du vill, alla kan bidra med nåt litet. I vilket fall går det bra att lära sig, här har du lite resurser! Fråga gärna!"
  • "Att man får studera och modifiera öppen och fri mjukvara under rimlig villkor."
  • "Slipper punga ut enorma belopp för minimala 'uppgraderingar', vilket är mest ett uttryck för att låsa in kunderna med en hemsk affärsmodell som är hela grunden för företagets existens."
  • "Det finns en möjlighet, för användaren att med några enkla musklick, en mailadress och lite engelska kunskaper, att föra en dialog med utvecklarna via bugtrackers, IRC osv osv.
    Helt enkelt att man deltar i ett samspel, oavsett kunskapsnivå."

Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
http://www.whylinuxisbetter.net/
Därför.

Jag slipper virus, starta om hela tiden, slöare dator med tiden.
Det är gratis, snyggare, snabbare, har bättre program, är väldigt säkert, bland annat.

Härmed avråder jag dig från att ge dig i kast med en (linux) distro, bara tanken av att behöva hjälpa en idiot som inte har förstått sig på sökfunktionen är oroväckande.
Citera
2011-03-27, 11:12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Härmed avråder jag dig från att ge dig i kast med en (linux) distro, bara tanken av att behöva hjälpa en idiot som inte har förstått sig på sökfunktionen är oroväckande.

Just därför är ubuntu perfekt för TS!
En dist för idioter som vill prova något nytt, kan inte misslyckas.
Citera
2011-03-27, 12:20
Medlem
Sluvtrasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Har länge funderat på att testa något Linux eller Unix eller vad fan det nu egentligen är, men alltså ett annat operativsystem än Windows.

Syftet är helt enkelt att lära mig; om själv Linux/Unix/etc.-grejen i sin helhet, om operativsystem och datoranvändning, och för att komma in i matchen när det gäller att kommunicera med folk och lära mig nya saker som har att göra med datorn. Lärande i stort, ny kunskap, kan man säga att syftet är.

Det vanliga är att jag hittar rekommendationer om att "börja med Ubuntu". Förstår inte fördelarna. Någon som kan förklara?

Undrar även vad det finns för alternativ som kan vara givande om man vill komma igång som nybörjare.

Kolla in alternativen på http://distrowatch.com/

Men, själv skulle jag valt

1) Debian
2) Mint
3) Ubuntu

Både Mint och Ubuntu bygger på Debian, men det finns flera andra distro (tex Fedora/RedHat och OpenSuse) även om dessa tre har det i mitt tycke överlägset enklaste installationsprogrammet apt i botten, vilket gör installering av gamla och nya program extremt enkelt.

Prova t.ex. http://cdimage.debian.org/debian-cd/...4-kde-CD-1.iso

Filen är 647MB
Citera
2011-03-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ja, det finns flera fördelar, en av dem är ju att använda forumets sökfunktion.

Det finns över 500.000 registrerade medlemmar, så du kan ge dig fan på att du inte är den ende som vill prova på något "nytt"

En enkel sökning gav bland annat följande träff

(nyckel ord; ubuntu fördelar)

https://www.flashback.org/t1346191 under rubriken "Varför Linux?"

I tråden kan man hitta följande inlägg

Edit: Noterade just att användaren wander är en nolla som gillar att sitta och hugga på allt som rör sig under "Nya trådar". Har alltså inga kunskaper eller resurser överhuvudtaget att bidra med. Jag har därför ingen anledning att kommentera hans/hennes inlägg vidare.

Tråden handlar alltså om varför man ska börja med Ubuntu när man går över från Windows, vilket det inte finns några andra trådar om. Dock är det ett mycket vanligt förekommande råd; härav intresset för diskussionen.
Senast redigerad av Ben-Benn 2011-03-27 kl. 16:34.
Citera
2011-03-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluvtrasse
Kolla in alternativen på http://distrowatch.com/

Men, själv skulle jag valt

1) Debian
2) Mint
3) Ubuntu

Både Mint och Ubuntu bygger på Debian, men det finns flera andra distro (tex Fedora/RedHat och OpenSuse) även om dessa tre har det i mitt tycke överlägset enklaste installationsprogrammet apt i botten, vilket gör installering av gamla och nya program extremt enkelt.

Prova t.ex. http://cdimage.debian.org/debian-cd/...4-kde-CD-1.iso

Filen är 647MB

Ok, tackar för länken, ska kolla närmare. Det finns ju verkligen en mängd alternativ.

Så fördelen med att börja med Ubuntu är alltså att det är lätt att installera program, vilket man är van vid att det ska vara när man går över från Windows.
Citera
2011-03-27, 19:55
Medlem
Det finns översiktliga jämförelser

http://en.wikipedia.org/wiki/Compari..._distributions

Man bör speciellt titta på hur många pre-kompilerade program resp. distribution har
Citera
2011-03-27, 20:16
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Så fördelen med att börja med Ubuntu är alltså att det är lätt att installera program, vilket man är van vid att det ska vara när man går över från Windows.
Nja, snarare att du får mer färdiginstallerat och färdigkonfigruerat när du är klar med installationen av Ubuntu, och dessutom att det finns mer hjälp tillgänglig för Ubuntu än någon annan dist, eftersom det har flest användare.

Jag började själv med Arch, tröttnade för att jag inte orkade lära mig allt och gick tillbaka till Windows. Sen efter ett tag testade jag Ubuntu och fastnade, eftersom jag inte behövde lära mig allting från första början utan kunde ta det i min egen takt och använda datorn som vanligt under tiden. Sen gick jag tillbaka till Arch när jag hade lite mer kött på benen.

Ubuntu tror jag är en smidig övergång från Windows eftersom du inte måste fixa allting själv, men du KAN göra det om du vill.

Citat:
Om du åtminstone hade läst TS inlägg så hade du sett att ditt svar inte hade det minsta med tråden att göra...
Senast redigerad av Jrgen 2011-03-27 kl. 20:22.
Citera
2011-03-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Nja, snarare att du får mer färdiginstallerat och färdigkonfigruerat när du är klar med installationen av Ubuntu, och dessutom att det finns mer hjälp tillgänglig för Ubuntu än någon annan dist, eftersom det har flest användare.

Jag började själv med Arch, tröttnade för att jag inte orkade lära mig allt och gick tillbaka till Windows. Sen efter ett tag testade jag Ubuntu och fastnade, eftersom jag inte behövde lära mig allting från första början utan kunde ta det i min egen takt och använda datorn som vanligt under tiden. Sen gick jag tillbaka till Arch när jag hade lite mer kött på benen.

Ubuntu tror jag är en smidig övergång från Windows eftersom du inte måste fixa allting själv, men du KAN göra det om du vill.

Bra beskrivning. Jag hänger med helt i det du säger efter att ha läst igenom installationsanvisningarna till Arch och Gentoo här under kvällen. Just det med att kunna använda datorn som vanligt medan man lär sig håller jag med om är en fördel.

Inser ju snabbt att det kommer att bli ett antal hinder på vägen som kan bli väldigt jobbiga, särskilt om det inte är så att man förfogar över två datorer och obegränsat med tid.

Om man kan komma in i det via Ubuntu på det sättet att man har möjligheten att använda datorn "som vanligt" medan man sätter sig in i saker närmare så ser jag det som ett bra råd.
Citera
2011-03-27, 23:25
Medlem
Sluvtrasses avatar
Här finns en översikt till, men ett utvecklingsträd för de olika distrovarianterna.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._distributions

EDIT:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...a/Gldt1009.svg
Senast redigerad av Sluvtrasse 2011-03-27 kl. 23:28. Anledning: lade till länk
Citera
2011-03-27, 23:31
Medlem
Citat:
Edit: Noterade just att användaren wander är en nolla som gillar att sitta och hugga på allt som rör sig under "Nya trådar". Har alltså inga kunskaper eller resurser överhuvudtaget att bidra med. Jag har därför ingen anledning att kommentera hans/hennes inlägg vidare.

Tråden handlar alltså om varför man ska börja med Ubuntu när man går över från Windows, vilket det inte finns några andra trådar om. Dock är det ett mycket vanligt förekommande råd; härav intresset för diskussionen.
Må så vara, men han har en poäng. Det finns otaliga trådar om det här, och om du tittar i reglerna så står det att du bör söka innan du startar en ny tråd.

Om du är ute efter att lära dig saker är distar som tex Arch Linux, eller Linux from scratch bra. För att klara av dessa bör du dock ha en hel del Linuxvana bakom dig. Om du inte har en jävla susning om vad du pysslar med (det verkar så) så rekommenderar jag en ubuntu 10.04 till att börja med. Sedan kan Debian vara trevligt.
Senast redigerad av patwotrik 2011-03-27 kl. 23:36.
Citera
2011-03-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Må så vara, men han har en poäng. Det finns otaliga trådar om det här, och om du tittar i reglerna så står det att du bör söka innan du startar en ny tråd.

Om du är ute efter att lära dig saker är distar som tex Arch Linux, eller Linux from scratch bra. För att klara av dessa bör du dock ha en hel del Linuxvana bakom dig. Om du inte har en jävla susning om vad du pysslar med (det verkar så) så rekommenderar jag en ubuntu 10.04 till att börja med. Sedan kan Debian vara trevligt.

Som redan påpekats så sökte jag innan jag startade tråden, samt att det inte finns någon tråd som behandlar den här frågan.

Frågan är alltså inte den du svarar på, dvs. vilken distro som är bra att börja med eller för att lära sig, utan varför man generellt rekommenderar Ubuntu. Mot bakgrund av argument för/förklaringar till att det är ett gott råd så kan man diskutera alternativ.

Det handlar om att gå över från Windows, syftet är att lära sig, så jag kan förstå att en person med dina svårigheter missförstår.
Senast redigerad av Ben-Benn 2011-03-27 kl. 23:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in