• 1
  • 2
2011-03-25, 23:27
Medlem
Hej

Kikar efter en videokamera men har egentligen ingen aning om vad som är bra eller inte, att filma och redigera film är något jag tycker är kul och börjat ägna mer av min fritid åt detta de senaste.
Men har ingen schysst utrustning att filma med så kvalitén är sådär tyvärr vilket känns tråkigt.

Vilka kameror är bra?
Vad letar man efter hos en bra kamera?
Bör man uppgradera sin videokamera med tillbehör för att få schysst resultat eller räcker dom som dom är?

Budgeten skulle jag väl säga ligger runt 8-10k, men kan vara lite flexibel om det lönar sig att gå upp.

Vilka videokameror kan man byta lins på, om man t.ex. vill få "fisheye" effekt och liknande?

Så behöver rekommendationer på bra videokameror och veta vad jag ska leta efter när man kikar på videokameror och allmänt bra att veta och tänka på.
Citera
2011-03-25, 23:31
Medlem
htebacinoms avatar
Köp inte en videokamera, det är för n00bs .

Köp en Canon EOS 550D/600D!
Citera
2011-03-25, 23:49
Medlem
vos avatar
Köp en systemkamera, du kan både fota och filma otroligt fint!
Sök lite på youtube efter Canon 7D klipp.
Citera
2011-03-25, 23:58
Medlem
Har funderat på systemkameror med, men trodde ändå att videokameror var bättre att filma än "foto" kameror.

Bör jag köpa en riktigt system kamera istället? Foton är inte lika viktigt som film men klart nice om man kan ta schyssta kort med.

Vad skulle de största nackdelen vara med att använda en systemkamera som film kamera?
Citera
2011-03-26, 00:10
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimera
Har funderat på systemkameror med, men trodde ändå att videokameror var bättre att filma än "foto" kameror.

Bör jag köpa en riktigt system kamera istället? Foton är inte lika viktigt som film men klart nice om man kan ta schyssta kort med.

Vad skulle de största nackdelen vara med att använda en systemkamera som film kamera?

Ända nackdelen jag kan komma på på rak arm är väl att det inte finns någon autofokus (används andå aldrig om man är seriös). Dock har det kommit en programvara till EOS serien vid namn Magic Lantern, med den kommer en massa fina funktioner. Däribland autofokus

Citera mig om du vill ha svar!
Senast redigerad av htebacinom 2011-03-26 kl. 00:14.
Citera
2011-03-26, 00:13
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vo
Köp en systemkamera, du kan både fota och filma otroligt fint!
Sök lite på youtube efter Canon 7D klipp.

Om man ska använda kameran till att filma med är det otroligt onödigt att köpa en 7D då kvalitén mellan de båda är den samma. Ända påtagliga skillnaden är vikt och storlek

Edit: Menar såklart kvalitén på videofunktionen.
Citera
2011-03-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htebacinom
Ända nackdelen jag kan komma på på rak arm är väl att det inte finns någon autofokus (används andå aldrig om man är seriös). Dock har det kommit en programvara till EOS serien vid namn Magic Lantern, med den kommer en massa fina funktioner. Däribland autofokus

Citera mig om du vill ha svar!

Så man får sköta fokusen manuellt hela tiden då? Eller ställer man in den på viss fokus och "nöjer sig" med det?

Tänker att de kan bli problematiskt om man rör mycket på kameran när man filmar, har mest blivit att jag har filmat rally, cross osv där man svänger runt kameran en del ibland, kommer detta bli problematiskt?
Kollade en del på "video test" på canon kamerona och bilden ser nice ut men kameran står i princip alltid still, kommer de se ut som fan om jag svänger runt med kameran lite snabbare?

Förlåt för noob frågorna men har ingen erfarenhet av bra kamera utrustning
Citera
2011-03-26, 00:59
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Så man får sköta fokusen manuellt hela tiden då? Eller ställer man in den på viss fokus och "nöjer sig" med det?

Tänker att de kan bli problematiskt om man rör mycket på kameran när man filmar, har mest blivit att jag har filmat rally, cross osv där man svänger runt kameran en del ibland, kommer detta bli problematiskt?
Kollade en del på "video test" på canon kamerona och bilden ser nice ut men kameran står i princip alltid still, kommer de se ut som fan om jag svänger runt med kameran lite snabbare?

Förlåt för noob frågorna men har ingen erfarenhet av bra kamera utrustning

Det klart man kan ändra fokus medans man filmar!

Om du köper en kamera med kit-lens borde det inte vara några problem att hålla fokus utan att pilla så mycket, pga. den vida vinkeln och högt lägsta f-stopp

Det kan tyckas förvirrande men be om att få testa i butik så förstår du vad jag menar. Köp inte en 7D då den kostar dubbelt så mycket som 550D och det är samma videokvalitet
Senast redigerad av htebacinom 2011-03-26 kl. 01:06.
Citera
2011-03-26, 10:46
Medlem
Citat:
Hej

Kikar efter en videokamera men har egentligen ingen aning om vad som är bra eller inte, att filma och redigera film är något jag tycker är kul och börjat ägna mer av min fritid åt detta de senaste.
Men har ingen schysst utrustning att filma med så kvalitén är sådär tyvärr vilket känns tråkigt.

Vilka kameror är bra?
Vad letar man efter hos en bra kamera?
Bör man uppgradera sin videokamera med tillbehör för att få schysst resultat eller räcker dom som dom är?

Budgeten skulle jag väl säga ligger runt 8-10k, men kan vara lite flexibel om det lönar sig att gå upp.

Vilka videokameror kan man byta lins på, om man t.ex. vill få "fisheye" effekt och liknande?

Så behöver rekommendationer på bra videokameror och veta vad jag ska leta efter när man kikar på videokameror och allmänt bra att veta och tänka på.

Ska Du filma och inte har vissa mycket speciella krav som inte en överkomlig videokamera kan tillgodose så köp en bra videokamera. Glöm att filma med en stillbildskamerakamera, dessa är konstruerade för foto, en videokamera är konstruerad för att filma med.
Köper Du en videokamera för 10000 får Du bra kvalité, kan rekommendera Panasonics 700-serie, det har nu kommit en ersättare, 900-serien med ännu bättre egenskaper vid dåligt ljus.
Ska Du kunna byta objektiv så får Du nog gå upp mycket i pris eller köpa beg. men dessa kameror har hyfsat bra vidvinkel och man kan ju skruva på en vidvinkelkonverter om man vill, det tillbehör man kan vilja ha är en mikrofon då de inbyggda är ganska dåliga t.ex. när det blåser också extrabatteri så klart :-) Du får ganska bra resultat även på stillbilder med dessa kameror, inte som en systemkamera men användbara.

Det Du ska tänka på är att läsa vad andra tycker, tekniska specifikationer säjer mycket lite om hur en kamera är att använda och hur bra slutresultatet är. Jag läste och funderade massor innan jag köpte, till slut stod valet mellan Sony HDR-XR550 och Panasonic HDC SD-700. Svårt val men det blev Panasonicen p.g.a. betydligt lägre pris och lite bättre omdömen av andra.
Citera
2011-03-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnby
Ska Du filma och inte har vissa mycket speciella krav som inte en överkomlig videokamera kan tillgodose så köp en bra videokamera.

Vad menar du med speciella krav? Och det tror jag inte att jag har, mest en schysst bildkvalité, bra byggkvalité och trevlig att använda.

Kikade på PANASONIC HDC-SD900, priset är okej och den verkar ju bra iaf, är den något du skulle rekommendera då?
Citera
2011-03-26, 12:24
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Vad menar du med speciella krav? Och det tror jag inte att jag har, mest en schysst bildkvalité, bra byggkvalité och trevlig att använda.

Kikade på PANASONIC HDC-SD900, priset är okej och den verkar ju bra iaf, är den något du skulle rekommendera då?

Helt okej kamera må jag säga,
Förstår mig inte dessvärre på folk ovanför som skriver att du ska skaffa en systemkamera, dom är gjorda för att fota med, inte film fast man kan det.
Ska man filma:
Filmkamera > Fotokamera...
Citera
2011-03-26, 13:08
Medlem
Citat:

Ja, vet Du inte att Du behöver det så behöver Du det garanterat inte. T.ex om Du vill ha möjlighet till mycket kort skärpedjup (t.ex. en blomma i fokus medan all förgrund och bakgrund är ur fokus (suddigt)).

Nackdelarna med en systemkamera som videokamera jämfört med en riktig videokamera är enormt mycket större än de mycket få fördelar man skulle kunna hitta.

Bara en sån sak som att fokusera på ett rörligt motiv, videokameran känner igen om det är ansikten i bilden, Du kan låsa på ett ansikte och kameran fokuserar på detta hur personen än rör sig, springer fram och tillbaka o.s.v. Skulle vilja se någon göra det med systemkameran. Ljudet är överlägset i videokameran vilket är ganska viktigt idag när man har surroundjlud i vardagsrummet, de flesta systemkameror ger inte ens stereoljud, med Panasonicen får Du Surroundjud.

Alla kameror har några nackdelar, läs på prisjakt om SD-700 så ser Du, dessa är högst överkommliga så jag kan verkligen rekommendera dig en Panasonic i 900serien, vilken beror på hur Du vill lagra filmen i kameran, SD kort, inbyggt minne, eller både och....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in