2011-03-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnby
Ja, vet Du inte att Du behöver det så behöver Du det garanterat inte. T.ex om Du vill ha möjlighet till mycket kort skärpedjup (t.ex. en blomma i fokus medan all förgrund och bakgrund är ur fokus (suddigt)).

Nackdelarna med en systemkamera som videokamera jämfört med en riktig videokamera är enormt mycket större än de mycket få fördelar man skulle kunna hitta.

Bara en sån sak som att fokusera på ett rörligt motiv, videokameran känner igen om det är ansikten i bilden, Du kan låsa på ett ansikte och kameran fokuserar på detta hur personen än rör sig, springer fram och tillbaka o.s.v. Skulle vilja se någon göra det med systemkameran. Ljudet är överlägset i videokameran vilket är ganska viktigt idag när man har surroundjlud i vardagsrummet, de flesta systemkameror ger inte ens stereoljud, med Panasonicen får Du Surroundjud.

Alla kameror har några nackdelar, läs på prisjakt om SD-700 så ser Du, dessa är högst överkommliga så jag kan verkligen rekommendera dig en Panasonic i 900serien, vilken beror på hur Du vill lagra filmen i kameran, SD kort, inbyggt minne, eller både och....

Mjo för man kör ju kameraljud.........
Citera
2011-03-26, 14:07
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Mjo för man kör ju kameraljud.........

Jo det gör man så länge man inte spelar in en film.
Citera
2011-03-26, 23:49
Medlem
Admirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimera
Hej

Kikar efter en videokamera men har egentligen ingen aning om vad som är bra eller inte, att filma och redigera film är något jag tycker är kul och börjat ägna mer av min fritid åt detta de senaste.
Men har ingen schysst utrustning att filma med så kvalitén är sådär tyvärr vilket känns tråkigt.

Vilka kameror är bra?
Vad letar man efter hos en bra kamera?
Bör man uppgradera sin videokamera med tillbehör för att få schysst resultat eller räcker dom som dom är?

Budgeten skulle jag väl säga ligger runt 8-10k, men kan vara lite flexibel om det lönar sig att gå upp.

Vilka videokameror kan man byta lins på, om man t.ex. vill få "fisheye" effekt och liknande?

Så behöver rekommendationer på bra videokameror och veta vad jag ska leta efter när man kikar på videokameror och allmänt bra att veta och tänka på.

Vad jag tycker är viktigt hos en kamera, oavsett prisklass, är möjligheten till manuella inställningar; inget är mer störande än en auto-iris (bländare) som får spel vid inomhusfilmande nära ett fönster.
Här har DSLR-kamerorna (7D, 550D etc) en klar fördel, då automatiska inställningar knappt finns, dvs du har stor kreativ kontroll. Samt en uppsjö objektiv. Nackdelen hos dom är:
fokusen som kan vara lite kinkig att hålla koll på, bildtekniska problem som aliasing och moire vid vida bilder, värdelöst internt ljud (och ljudingångar), tveksam codec (låg bitrate) och att de öht inte är fysiskt designade för filmande från början.
Men om du värdesätter väldigt korta skärpedjup och är beredd att leva med de andra problemen så är dom något för dig. Räkna då med att du får lägga lite pengar i framtiden på en bättre mikrofon och helst en extern ljudbandare. Samt objektiv.

Annars kan jag låta lite som en bakåtsträvare, men är HD ett krav för dig? Om inte finns det en hel del intressanta begagnade semi-pro kameror inom din budget, en är Panasonic AG-DVX100.
Den kanske saknar det korta skärpedjupen och utbytbara objektiv, men det går att lösa med en s.k. 35mm-adapter (googla!), till dess fördel är att den är direkt utformad för filmande, har fulla möjligheter för manuella inställningar och har bra ljudmöjligheter (ok internt ljud och 2 XLR-ljudingångar med 48-voltsmatning). Den filmar visserligen på band, men skjuter 24 BPS progressivt (likt traditionell film) om du så vill. En riktigt bra kamera att växa med.

Om budgeten finns, säger jag bara HVX-200. Vi börjar krypa in på pro-segmentet här då, och du får ovanstående med HD och 4:2:2 (stort färgomfång, mycket tacksamt i redigering) och 50 bps-möjlighet (slowmotion) och att den filmar till ett (visserligen dyrt) kortformat som är en fröjd att arbeta med i redigering, P2. Går iofs på cirkus 20000+ begagnat, men värt att ta en titt på.

Sedan ska du ju ta i beaktande extrautrustning som stativ (rekommenderar vinten och manfrotto. dyrt, men håller till apokalypsen, vilket man inte direkt kan säga om budget- och kina-alternativ...) och ljud (miccar, bom).
Vidvinkeltillsatser (el fisheye) finns till alla kameror i alla världens prisklasser. Även vidvinkelobjektiv till DSLR-kameror, men dessa tenderar att kosta skjortan och resten av garderoben...

Sen finns det en uppsjö kameror inom konsumentområdet med alla världens funktioner, men dessa håller jag ingen koll alls på...
Men vad du ska kolla efter:
- Möjlighet till manuella inställningar; fokus och bländare samt gärna vitbalans.
- Progressivt filmande; googla, jag orkar bara inte förklara detta. Men alla DSLR har det och de flesta moderna kameror.
- Bra internt ljud och möjlighet till extern mic, XLR-ingång med 48-voltsmatning är önskvärt men absolut inte ett krav. (Finns f.ö. nästan bara på semi-pro uppåt)
- Bra lågljusegenskaper, annars blir det korngrötsbild till kvällen...

Vilket lördagskvällsnöje att skriva en sånhär roman, men är man förkyld och eländig så är man...
Citera
2011-03-27, 22:04
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Helt okej kamera må jag säga,
Förstår mig inte dessvärre på folk ovanför som skriver att du ska skaffa en systemkamera, dom är gjorda för att fota med, inte film fast man kan det.
Ska man filma:
Filmkamera > Fotokamera...

Snackar vi filmkameror eller videokameror nu? Det är väldigt stor skillnad.

Förövrigt är ditt resonemang åt helvete, med dagens teknik är videokvalitén från en systemkamera bättre än den i en konsumentvideokamera. De som håller på och gör kortfilm och liknande och inte har en stor budget använder sig väldigt ofta av eos 5D. Så är man intresserad av att filma och vill ha grymt fin kvalité så är en sådan kamera väldigt bra, är man däremot ointresserad av filmande och bara vill filma när ungen fyller 2 så duger en konsumentvideokamera med allt på automatik.
Citera
2011-03-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
Snackar vi filmkameror eller videokameror nu? Det är väldigt stor skillnad.

Förövrigt är ditt resonemang åt helvete, med dagens teknik är videokvalitén från en systemkamera bättre än den i en konsumentvideokamera. De som håller på och gör kortfilm och liknande och inte har en stor budget använder sig väldigt ofta av eos 5D. Så är man intresserad av att filma och vill ha grymt fin kvalité så är en sådan kamera väldigt bra, är man däremot ointresserad av filmande och bara vill filma när ungen fyller 2 så duger en konsumentvideokamera med allt på automatik.

Videokameror är en kameratyp som används för att spela in videofilm, en typ av filmkamera alltså.
Att generalisera och säja att systemkameror har bättre videokvalité än alla konsumentvideokameror är rent struntprat.

Tror Du verkligen TS frågeställaren tänkt göra kortfilm på konstnärlig nivå?
Vad som duger för att filma barnens födelsedagar kan varken Du eller någon annan bestämma åt någon annan, vissa nöjer sig med att man kan ana vad som syns på filmen andra vill ha bästa bildkvalité de har råd med även för att filma något så oviktigt som sina barn.

Att rekommendera någon att använda systemkamera för videofilmning är ett riktigt dåligt råd. De som har behoven av det vet garanterat det själv, det är inga amatörer. De som använder systemkameror gör det inte för att det är bäst utan för att de får tillräcklig kvalité utan att betala hiskeliga summor för kamerautrustning, de filmar under speciella förhållanden med mycket annan utrustning än själva kameran, det är ett budgetallternativ inte önskevalet för dem.

Lovar att det är mycket frustrerande att försöka få till en hyfsad semestervideo med en systemkamera men att det inte är några problem alls med t.o.m. en ganska enkel videokamera.
De flesta amatörer värdesätter mer att motivet är i fokus, att det är lätt att filma och att det inte kostar en förmögenhet.
Citera
2011-03-27, 23:07
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tushkiss
Videokameror är en kameratyp som används för att spela in videofilm, en typ av filmkamera alltså.
Att generalisera och säja att systemkameror har bättre videokvalité än alla konsumentvideokameror är rent struntprat.

Tror Du verkligen TS frågeställaren tänkt göra kortfilm på konstnärlig nivå?
Vad som duger för att filma barnens födelsedagar kan varken Du eller någon annan bestämma åt någon annan, vissa nöjer sig med att man kan ana vad som syns på filmen andra vill ha bästa bildkvalité de har råd med även för att filma något så oviktigt som sina barn.

Att rekommendera någon att använda systemkamera för videofilmning är ett riktigt dåligt råd. De som har behoven av det vet garanterat det själv, det är inga amatörer. De som använder systemkameror gör det inte för att det är bäst utan för att de får tillräcklig kvalité utan att betala hiskeliga summor för kamerautrustning, de filmar under speciella förhållanden med mycket annan utrustning än själva kameran, det är ett budgetallternativ inte önskevalet för dem.

Lovar att det är mycket frustrerande att försöka få till en hyfsad semestervideo med en systemkamera men att det inte är några problem alls med t.o.m. en ganska enkel videokamera.
De flesta amatörer värdesätter mer att motivet är i fokus, att det är lätt att filma och att det inte kostar en förmögenhet.

En filmkamera spelar in analog film en videokamera spelar in video.

Nej det är inte struntprat, vill man använda en kamera på ett professionellt sätt är tex en EOS 5D överlägsen de flesta konsumentvideokamrorna tills man går upp i mycket högre summor.

TS verkade intresserad av att filma och redigera vilket han skriver i första inlägget, vill han då ha en kamera med många möjligheter att göra snygga och rätt professionella saker med så är en systemkamera ett mycket bra alternativ. Men det hela beror på vad TS önskar uppnå med sitt filmande.

Ja för en amatör är det klart att det tar tid att lära sig att använda en kamera som inte har allt på automatik, men är man villig att lägga ner tid att lära sig det så kommer man få riktigt snygga bilder när man väl lärt sig.
Citera
2011-03-27, 23:40
Medlem
Citat:
En filmkamera spelar in analog film en videokamera spelar in video.

Nej det är inte struntprat, vill man använda en kamera på ett professionellt sätt är tex en EOS 5D överlägsen de flesta konsumentvideokamrorna tills man går upp i mycket högre summor.

TS verkade intresserad av att filma och redigera vilket han skriver i första inlägget, vill han då ha en kamera med många möjligheter att göra snygga och rätt professionella saker med så är en systemkamera ett mycket bra alternativ. Men det hela beror på vad TS önskar uppnå med sitt filmande.

Ja för en amatör är det klart att det tar tid att lära sig att använda en kamera som inte har allt på automatik, men är man villig att lägga ner tid att lära sig det så kommer man få riktigt snygga bilder när man väl lärt sig.

En videokamera spelar in videofilm.

Jo det är struntprat! Du pratar om olika saker än Du själv skrivit, alla systemkameror är inte bättre än alla videokameror, det är nog självklart för de flesta att kvalitén på kameror skiljer mellan olika modeller.

Vissa systemkameror kan vara bättre än de flesta videokameror vid vissa mycket speciella behov, inte generellt sett. För normala videobehov är en bra videokamera alltid bättre än vilken systemkamera som helst.
Om Du läser tråden kan Du se att det diskuteras videokameror i lite högre prisklass, dessa har manuella möjligheter när det gäller i princip allt.
Det kvittar hur mycket tid man lägger ner på att träna man kan ändå inte ersätta videokameran med en systemkamera.

Du bör ta reda på vad TS är ute efter istället, detta argumenterande är helt irrelevant i sammanhanget.
Citera
2011-03-28, 00:03
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tushkiss
En videokamera spelar in videofilm.

Jo det är struntprat! Du pratar om olika saker än Du själv skrivit, alla systemkameror är inte bättre än alla videokameror, det är nog självklart för de flesta att kvalitén på kameror skiljer mellan olika modeller.

Vissa systemkameror kan vara bättre än de flesta videokameror vid vissa mycket speciella behov, inte generellt sett. För normala videobehov är en bra videokamera alltid bättre än vilken systemkamera som helst.
Om Du läser tråden kan Du se att det diskuteras videokameror i lite högre prisklass, dessa har manuella möjligheter när det gäller i princip allt.
Det kvittar hur mycket tid man lägger ner på att träna man kan ändå inte ersätta videokameran med en systemkamera.

Du bör ta reda på vad TS är ute efter istället, detta argumenterande är helt irrelevant i sammanhanget.

Nej alla systemkameror är inte bättre än alla videokameror, nu snackar jag om modeller som tex EOS 5D.

Vad är det för speciella behov enligt dig?

Klart som korvspad att en systemkamera kan ersätta en videokamera. Dock inte när vi snackar om videokameror för 20 000 +

Jag tror jag förstår vad TS vill ha och därför tror jag att en EOS 5D passar bra, jag har själv använt ett antal olika kameramodeller, både professionella kameror som kostar galet mycket, samt vanliga konsumentkamera och en EOS 7D. Om du tycker argumentationen är irrelevant tycker jag att vi ska invänta vad TS säger om det hela innan vi eventuellt diskuterar vidare.
Citera
2011-03-28, 00:43
Medlem
Citat:
Nej alla systemkameror är inte bättre än alla videokameror, nu snackar jag om modeller som tex EOS 5D.

Vad är det för speciella behov enligt dig?

Klart som korvspad att en systemkamera kan ersätta en videokamera. Dock inte när vi snackar om videokameror för 20 000 +

Jag tror jag förstår vad TS vill ha och därför tror jag att en EOS 5D passar bra, jag har själv använt ett antal olika kameramodeller, både professionella kameror som kostar galet mycket, samt vanliga konsumentkamera och en EOS 7D. Om du tycker argumentationen är irrelevant tycker jag att vi ska invänta vad TS säger om det hela innan vi eventuellt diskuterar vidare.

Du skrev "med dagens teknik är videokvalitén från en systemkamera bättre än den i en konsumentvideokamera." alltså generellt systemkameror är bättre än videokameror sen vrider Du det till något annat.

En Eos 5D kostar en 19000:- för bara huset, . om jag inte minns fel (plus objektiv, audioupptagningsutrustning mm.) tycker inte det är en bra investering för någon som inte prioriterar stillbilder och har en budget på 8-10000:-

Tycker Du ska börja med att läsa igenom TS inlägg i tråden så klarnar säkert bilden över vad han är ute efter. T.ex. behöver han antagligen bra autofokusfunktion, då han filmar motorsport, vilket han inte lär få med D5an.

Inget fel att rekommendera systemkameran men det får faktiskt vara då det är lämpligt.

Själv släpar jag alltid med mig både SLR och Videokamera och skulle inte en sekund drömma om att ersätta den ena med den andra.

Har inte mer att tillägga då jag alltså anser denna diskussion helt irrelevant och OT.
Citera
2011-03-28, 11:32
Medlem
haha oj då här gå åsikterna vitt skilda vägar, blir ju lite klurigare när hälften tycker system kamera och hälften videokamera.

Kanske ska förtydliga användningsområdet lite.
Kommer nog nästan aldrig rigga kameran på en fast punkt med lampor/belysning då jag kommer nästan uteslutande filma sport där både "föremålet" kommer röra på sig (mycket) och även kameran kommer behöva svängas runt en del (tänk t.ex. filma rallybil i en sväng där man följer med hela vägen runt) då vill man ju gärna ha kvar tydlig fokus så de inte blir helt suddigt mitt i.

Kameran kommer även flyttas runt en hel del då man inte gärna vill ha klipp från samma ställe/vinkel hela tiden vilket också bidrar till mindre extrautrustning (typ belysning) då jag inte vill bära runt på för mycket grejer och vill kunna rigga snabbt, typ stativ, kamera, mick och eventuellt nått mer tillbehör och det finns nån nästan aldrig tillgång till el heller för den delen.

Kommer nog aldrig (tror jag) spela in en "film" alltså med skådespelare och sånt.

En kamera för 20k är inte ett alternativ.

Jag är en glad amatör som har mer koll på redigeringsbiten än själva kameran/kameraarbetet men är villiga och lära, dock ska det inte vara för krångligt på expert/proffsnivå.

Utövandet kommer vara på hobbynivå, men ser ändå något mål med det då t.ex. cross och andra motorsporter på dom mindre klubbarna och tävlingarna filmas av folk som har noll känsla för kameraarbete, skitkass kvalité på bilden och inget redigerande öht om man inte räknar att bara lägga sina klipp efter varandra i moviemaker och slänga på en eddie meduza låt i bakgrunden som redigering.
Då är iaf jag mycket mer kompetent.

Har ni frågor så är det bara ställa dom.
Senast redigerad av optimera 2011-03-28 kl. 11:38.
Citera
2011-03-28, 12:17
Medlem
Citat:
haha oj då här gå åsikterna vitt skilda vägar, blir ju lite klurigare när hälften tycker system kamera och hälften videokamera.

Kanske ska förtydliga användningsområdet lite.
Kommer nog nästan aldrig rigga kameran på en fast punkt med lampor/belysning då jag kommer nästan uteslutande filma sport där både "föremålet" kommer röra på sig (mycket) och även kameran kommer behöva svängas runt en del (tänk t.ex. filma rallybil i en sväng där man följer med hela vägen runt) då vill man ju gärna ha kvar tydlig fokus så de inte blir helt suddigt mitt i.

Kameran kommer även flyttas runt en hel del då man inte gärna vill ha klipp från samma ställe/vinkel hela tiden vilket också bidrar till mindre extrautrustning (typ belysning) då jag inte vill bära runt på för mycket grejer och vill kunna rigga snabbt, typ stativ, kamera, mick och eventuellt nått mer tillbehör och det finns nån nästan aldrig tillgång till el heller för den delen.

Kommer nog aldrig (tror jag) spela in en "film" alltså med skådespelare och sånt.

En kamera för 20k är inte ett alternativ.

Jag är en glad amatör som har mer koll på redigeringsbiten än själva kameran/kameraarbetet men är villiga och lära, dock ska det inte vara för krångligt på expert/proffsnivå.

Utövandet kommer vara på hobbynivå, men ser ändå något mål med det då t.ex. cross och andra motorsporter på dom mindre klubbarna och tävlingarna filmas av folk som har noll känsla för kameraarbete, skitkass kvalité på bilden och inget redigerande öht om man inte räknar att bara lägga sina klipp efter varandra i moviemaker och slänga på en eddie meduza låt i bakgrunden som redigering.
Då är iaf jag mycket mer kompetent.

En polares farsa använder en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563860
och är mycket nöjd, spelar mest in hockey/andra sporter.

Kan vara värt att kolla på!
Citera
2011-03-28, 13:26
Medlem
Citat:

........

Som sagt, glöm systemkameratipsen! Fullständigt galet för din del!

Här är ett citat om Canon D5 MarkII på DPreview.com:

"Using Movie Mode

On the EOS 5D Mark II movie recording is only available when live view mode is activated - there is no dedicated movie recording mode on the camera. Before you can get going movie recording must first be activated under the Live View/Movie Func. set menu, where you can also select the resolution for movie recording. Once enabled simply press the set button on the back of the camera to start or stop movie recording in live view mode.

Auto focus during movie recording works in the same way that it does in normal live view mode, meaning that if it is activated in live view mode, it is available during movie recording (press the AF-ON button to focus). Since all sounds are recorded during movie recording, and any in-camera sound is magnified (including the aperture changing), using AF with the internal mic is not recommended, neither is using in-lens IS. Unlike a conventional camcorder there's no continuous focus option, and to be honest the focus is so slow that you would never use it whilst filming.

Just like Canon's more advanced Powershot cameras you can interrupt movie recording to capture a still by pressing the main shutter release, and movie capture recommences one the still has been taken.

It is advisable to have at least the basic level of information displayed for movie recording, as this gives the user feedback on the aperture, shutter speed and ISO being used by the camera. Exposure is fully automatic in all modes except manual; as you change the exposure level using exposure compensation - or the scene brightness changes - the camera will adjust the aperture and ISO (no matter what ISO value you choose the camera will switch into auto ISO mode once movie recording begins) - you can check what's happening with a tap of the shutter button."

Ett annat citat från camcorders.about.com:

"The Drawbacks of an HD Digital SLR:

It's not all upside, an HD digital SLR has some drawbacks when it comes to shooting videos:

* Awkward ergonomics: camcorders are designed to be held with one hand, but digital SLRs are heavier and require two hands to hold steady.

* Shortened recording times: some HD digital SLRs will cap the duration of your videos, forcing you to record in clips rather than in one long sequence.

* Fewer controls: while digital SLRs have many options for tweaking the look of your photos, they usually don't offer an equally broad selection of video adjustments (to contrast, aperture, exposure, etc.).

* Poor audio quality: digital SLRs don't have nearly as sophisticated built-in microphones that camcorders do.

* No internal memory: digital SLRs record straight to a memory card, whereas many camcorders offer built-in storage to supplement a memory card for longer recording times.

Can an HD digital SLR Replace a Camcorder?

Not really. Yes, I know, I have to say that, but it's true. At the end of the day, digital SLRs are built for taking photos, not videos. That's not to say you won't be happy with the videos you record on an SLR - quite the contrary, they can look quite stunning. But in many important respects - design, recording times, audio quality, etc. - they don't quite measure up."

Vill Du ha alla de manuella möjligheterna men samtidigt kunna köra helt Auto och vill ha riktigt bra bildkvalité (har Du en bra TV lovar jag att Du kommer häpna, jag häpnar fortfarande när jag tittar på min film från Grand Canyon, Karnevalståget i Santa Cruz mm.), möjligheterna med extern mic, hörlursuttag mm. så rekommenderar jag verkligen Panasonic HDC-SD900 (såg på prisjakt att den blivit något större och tyngre då den har större skärm (3,5") än SD-700. Klarar Du dig med färre finesser, mindre anslutningar, e.v.f mm. och lite sämre bild kan Du klättra nedåt bland modellerna SD 800, SD 90, SD 60 o.s.v. men SD900an ligger ju klart innom din budget. Canon har någon hyfsad kamera men jag valde bort den p.g.a. för dålig vidvinkel, Sonys kamera nämnde jag tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in