2007-01-09, 19:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
I förordet till Donald Newloves Drinkarens dagar nämner Bengt Anderberg att han själv är alkoholist.

Jo, Anderberg brukar tydligen ge sig ut på riktiga blackouteskapader när han väl börjar dricka, minnesluckor som varar några dygn tills han vaknar upp på okänd ort...fast jag tror det hör till förfluten tid i hans fall.

Anthony Burgess spottade som bekant inte i glaset, och han hade under många år en daglig supkamrat i hustrun Lynne, a bad-tempered drunk, som dog av sviternaAndrew Biswell skriver i The Real Life of Anthony Burgess (2005), 264-65:

"---“Apart from work, of which there was obviously a great deal, there was also the drinking to get done. Burgess and Lynne would get through a couple of bottles of wine over dinner, and a dozen bottles of Gordon’s gin were delivered to the house every week – an astonishing amount considering that they hardly ever entertained visitors. Burgess’s rate of gin consumption was not measurably lower than his wife’s. When he wasn’t drinking gin in the house, or downing pints of beer with double-whisky chasers at the Etchingham Arms – his habitual den in the village, from which Lynne had been barred after a fist-fight with the landlord – he was devising life-threatening cocktails, such as the Hangman’s Blood (‘I recommend this for a quick, though expensive, lift’), which he described tto readers of the Guardian in 1966: ‘Into a pint beer-glass doubles of the following are poured: gin, whisky, rum, port, and brandy. A small bottle of stout is added, and the whole topped up with champagne or champagne-surrogate. It tastes very smooth, induces a somehow metaphysical elation, and rarely leaves a hangover .’”---"
Citera
2007-01-09, 19:20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
‘Into a pint beer-glass doubles of the following are poured: gin, whisky, rum, port, and brandy. A small bottle of stout is added, and the whole topped up with champagne or champagne-surrogate. It tastes very smooth, induces a somehow metaphysical elation, and rarely leaves a hangover .’”---"
Lämna gärna ett utlåtande när du har smakat på blandningen.
Citera
2007-01-10, 02:04
Medlem
bitchslappers avatar
Helt OT, men appropå Burgess läste jag någon gång hur denna och Borges träffades på, vad jag vill minnas, en ambassadsfest (?). Tydligen hade bådas författarskap haft attraktionskraft på varandra, inte minst på grund av att efternamnen liknade varandra, och de båda skulle under kvällen ha gjort en flyktig bekantskap. Någon som känner igen anekdoten? Minns inte var jag läste den, eller om jag helt enkelt har drömt det.
Citera
2007-01-13, 21:06
Medlem
Eremitens avatar
August Strindberg - Den ockulta dagboken

12 juni 1908 (utdrag)

"Efter 60 års tortyr! ber jag Gud att få gå ut ur lifvet! Den lilla glädjen som fanns, var illusorisk eller falsk! Arbetet var det enda! men delvis var det förspilldt! eller onyttigt, eller skadligt.
Maka, barn, hem, allt var falskt!

Det ena [där har från början stått ett annat ord som han strukit över, skulle kunna vara 'enda'] som gaf mig illusion af lycka var vinet! Derför drack jag! Det lindrade äfven lifsplågan. Det gjorde mitt tröga sinne vaket och intelligent: Stillade stundom hungern, i min ungdom!

I Blå Boken har jag fått bygga och plantera på de brända tomterna, upprätta, godtgöra. Men nu har jag ingenting mer att säga!

Qvinnan gaf mig äfven en stor skenlycka, som dock genast afdunstade; och visade arten. De två första lemnade intet minne efter sig, bara en liflig afsky. Hos den sista fanns något från öfre regioner, men blandadt med så mycket ondt och fult! Men jag minns henne ofta mycket vackert, fastän det mesta var falskt! När barnen var små, skänkte de mig den renaste glädje. Men det gick bort snart!

Vänner! De kände till lifvets kompromisser! Man kan ju inte vara ensam. Då alla menskor ega stridiga intressen kan man ju inte vara vänner! får inte! Alltid skär det sig på något intresse."
Citera
2007-01-16, 00:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Vacker och grym dagboksanteckning från Strindberg.

Jahangir, den "stormoguliske kejsaren" av delar av Indien mellan 1605 och 1627, skrev liksom sin förfader erövraren Babur sina memoarer, som är mycket läsvärda:

http://www.amazon.com/Jahangirnama-M.../dp/0195127188

Han var även, trots sin muslimska "tro", jävligt förtjust i alkohol.
Citera
2007-01-16, 09:28
Medlem
lempens avatar
Intressant i sammanhanget är kanske att jag nu när jag läser litteraturhistoria minst tre gånger stött på variationer av meningen "Han dog i ett krogslagsmål år XXXX" i min handbok.
Citera
2008-03-22, 20:47
Medlem
Eremitens avatar
Citat:

AT dinner I talked to — about Swinburne, whom he knew; he was a little in that Arts Club set. He told me Swinburne's quarrel with the Committee was due to the fact not only that he was too constantly drunk there, but that on the final occasion, being drunk and not able to find his hat, he tried others, and as each proved too small for his enormous head he threw it wrathfully on the ground and stamped on it—which naturally brought some complaints to the Committee next day.
(John Bailey - Letters and Diaries)
Citera
2008-05-30, 20:09
Medlem
saftad_burks avatar
Joseph Roth's mustach var inte sällan fuktad av absinth.
Ett av hans sista verk, Den heliga drinkaren, räknas av vissa som både en självbiografi och ett testamente.

Runt 50 sidor lång. Helt klart läsvärd.
Citera
2008-06-01, 18:00
Medlem
Hittade ett par trevliga citat från August Strindberg och jag av Albert Engström:

Nedan ur ett brev från Strix till Engström med efterföljande berättelse av Engström.

Albert Engström!

Bravo! Voilà un homme!
På en mansålder (som egentligen skulle
heta en kvinns do) har man icke vågat säga
ett manligt ord i kvinns-frågan!
Tillåt mig mig skaka din näfve och telepatiskt
dricka en dubbelbägare med Dig. Vill Du ta
en rigtig sådan, så har du mig under tak-
plåtarne på Karlavagnen no 40, 4 tr, såvida
Du icke tröttnade på mig för evit i Grissle-
hamn.
Mitt fjerrspråk lyder nummern 56.22.

Vännen Strix

D. 19e Dec 1903.

...

Jag telefonerade en av dagarna före jul och åt
middag hos Strindberg. Det blev en helafton med
supé också, ty han hade gammaldags sympatier
och vanor. Det skulle vara ganska mycket småvarmt
till smörgåsbordet, både till middagens och supéns. Vi
drucko Beaune, hans favoritvin, vilket han omväxlade med
rhenskt - men det förmanade han mig att alltid köpa hos
Cederlund, "den enda hederliga vinhandlare i landet".
Vi drucko punsch och dryftade litteratur, han berättade
skolhistorier, han spelade Beethoven på sitt speciella sätt,
i långsam takt och liksom sugande tonerna ur pianinot. Med
sina glasögon på såg han ut som en gammal mahatma. Vi
stavade hebreiska och drucko visky, han sjöng franska visor
till en gammal gitarr och snart började det ljusna genom
gardinerna. Då gingo vi ut i köket, plockade fram bröd, smör,
kyckling och nubben och åto nattsexa på vedlåren, alldeles
som i ungdomens vår. Och när jag gick min väg fick jag
portnyckeln med, den jag naturligtvis glömde i min ficka,
tills jag fick en grekisk påminnelse om den.

Citera
2008-06-01, 18:14
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
(John Bailey - Letters and Diaries)

Härlig anekdot - Swinburne är både underskattad/orättvist negligerad och samtidigt svår att verkligen " ta till sig" - åtminstone för mig. Han hade väl inte bara ett stort huvud, utan även ett rödblont hårsvall? Jag ska uppsöka hans texter igen vid tillfälle.
Citera
2008-06-01, 22:40
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Härlig anekdot - Swinburne är både underskattad/orättvist negligerad och samtidigt svår att verkligen " ta till sig" - åtminstone för mig. Han hade väl inte bara ett stort huvud, utan även ett rödblont hårsvall? Jag ska uppsöka hans texter igen vid tillfälle.
http://www.victorianweb.org/painting/scott/paintings/4.jpg
Citera
2008-06-02, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bitchslapper
Helt OT, men appropå Burgess läste jag någon gång hur denna och Borges träffades på, vad jag vill minnas, en ambassadsfest (?).

Drack Borges? Har en känsla av att mannen var något av en nykterist men kanske har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in