Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-02, 13:03
Medlem
Bara Per Gessle hade kunnat komma på (och komma undan med) nödrim som "Du stod bakom hyllan / litet på fyllan / som en Bob Dylan / och väntade på varm buljong".

Men jag har inget emot Gyllene Tider och deras publik, de är inte ett band jag lyssnar på så mycket men de är/var onekligen ett charmigt band (dessutom hyfsat bra musiker) och för ett par generationer svenskar är de och senare Roxette en del av deras barndom och ungdom. Det har jag inga elitistiska problem med alls.
Citera
2019-02-02, 18:04
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bara Per Gessle hade kunnat komma på (och komma undan med) nödrim som "Du stod bakom hyllan / litet på fyllan / som en Bob Dylan / och väntade på varm buljong".

Men jag har inget emot Gyllene Tider och deras publik, de är inte ett band jag lyssnar på så mycket men de är/var onekligen ett charmigt band (dessutom hyfsat bra musiker) och för ett par generationer svenskar är de och senare Roxette en del av deras barndom och ungdom. Det har jag inga elitistiska problem med alls.

Jag gillar Gyllene Tider mycket. De var en stor del av min barndom, liksom Per Gessles soloskiva, minns inte namnet, men den där Här kommer alla känslorna medverkar. De har ett nostalgiskt värde för mig. Jag var väl runt tio bast när den kom och jag har fina minnen från tiden då min familj seglade längs västkusten och vi jämt hade både Gyllene Tider och Gessles soloskiva spelande medan vi satt i sittbrunnen. I synnerhet minns jag när vi låg i Smögen och vi sitter i sittbrunnen hos några familjevänner, solen bländar oss och det bolmas cigaretter upp till himmelen, och första spåret på soloskivan drar igång, Vilket håll du än går, och min moster säger: ”himla fin låt”. Inget särskilt minne egentligen, jag vet inte varför jag minns just detta, men det är ett vittne om vilken del Gessle hade i min barndom. Det är bara så jädra mycket sommar, bad, glass och allmän uppsluppenhet över dem.

GT är inga jag fortlöpande lyssnar på idag, den är lite för ytlig och liksom känslotunn, men det är trevlig ”må bra”-musik att ha på när man bara vill låta öronen förströ sig lite. Gessle hade och har ett fantastiskt öra för melodier. Älsklingsspåret är nog Flickan i en Cole Porter-sång: refrängmelodin är härligt berusande, ”jag vill ha den dääääär flickan...”.
Citera
2019-02-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag gillar Gyllene Tider mycket. De var en stor del av min barndom, liksom Per Gessles soloskiva, minns inte namnet, men den där Här kommer alla känslorna medverkar. De har ett nostalgiskt värde för mig. Jag var väl runt tio bast när den kom och jag har fina minnen från tiden då min familj seglade längs västkusten och vi jämt hade både Gyllene Tider och Gessles soloskiva spelande medan vi satt i sittbrunnen. I synnerhet minns jag när vi låg i Smögen och vi sitter i sittbrunnen hos några familjevänner, solen bländar oss och det bolmas cigaretter upp till himmelen, och första spåret på soloskivan drar igång, Vilket håll du än går, och min moster säger: ”himla fin låt”. Inget särskilt minne egentligen, jag vet inte varför jag minns just detta, men det är ett vittne om vilken del Gessle hade i min barndom. Det är bara så jädra mycket sommar, bad, glass och allmän uppsluppenhet över dem.

GT är inga jag fortlöpande lyssnar på idag, den är lite för ytlig och liksom känslotunn, men det är trevlig ”må bra”-musik att ha på när man bara vill låta öronen förströ sig lite. Gessle hade och har ett fantastiskt öra för melodier. Älsklingsspåret är nog Flickan i en Cole Porter-sång: refrängmelodin är härligt berusande, ”jag vill ha den dääääär flickan...”.

Jag växte upp med ovannämnda Mazarin, hans soloplatta, och Halmstads pärlor (från 1997?). Det finns ett litet spår på bonusskivan som heter Harplinge jag älskade som liten. Versen är underbart 90-tals-klatschig. Där fanns givetvis också Jag går och Fiskar, Faller ner på knä, Det är över nu osv. Säga vad
man vill om dessa spår, men Gessles popgeni lyser igenom på samtliga dessa.
"en soldans på din grammofon
håller regnet härifrån"
Är inte dåligt - väl?
Låt oss glömma "tycker om dina bröst i morgonljuset" och "spegelboll"...
Språket må vara litet okomplicerat och banalt, men precis som Tranströmer leker han med orden - en allvarsam lek förstås - och det är egentligen allt som krävs av en poet.
Jag brukade alltid lyssna på GT om somrarna, men det var längesedan nu. Allt har sin tid.
Först på senare tid märkte jag hur inspirerade GT var av Tom Pettys band...
Citera
2019-02-02, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av DenSistaValsen
Jag växte upp med ovannämnda Mazarin, hans soloplatta, och Halmstads pärlor (från 1997?). Det finns ett litet spår på bonusskivan som heter Harplinge jag älskade som liten. Versen är underbart 90-tals-klatschig. Där fanns givetvis också Jag går och Fiskar, Faller ner på knä, Det är över nu osv. Säga vad
man vill om dessa spår, men Gessles popgeni lyser igenom på samtliga dessa.
"en soldans på din grammofon
håller regnet härifrån"
Är inte dåligt - väl?
Låt oss glömma "tycker om dina bröst i morgonljuset" och "spegelboll"...
Språket må vara litet okomplicerat och banalt, men precis som Tranströmer leker han med orden - en allvarsam lek förstås - och det är egentligen allt som krävs av en poet.
Jag brukade alltid lyssna på GT om somrarna, men det var längesedan nu. Allt har sin tid.
Först på senare tid märkte jag hur inspirerade GT var av Tom Pettys band...

Härligt att vi är två om en gemensam erfarenhet. Jag tycker att Gessle är rätt lik Björn och Benny, i det att han skriver/skrev lättsam musik men som är så sprängfylld av berusande melodier som man bara vill ta i sin mun, låta rulla över sin tunga och nynna. Musik måste inte, liksom konst över huvud, vara så värst djupsinnig jämt. Ibland räcker det med en fin melodi för att få mig att gilla den. Mannen på min avatar skrev en hel del rätt barnsliga stycken, men jag gillar dem likväl skarpt: de är storartat melodiösa och knasiga, och det kan liksom räcka så. En fin sak med popmusik är annars att också banala rader kan kännas djupa, träffande och livsviktiga.
Citera
2019-02-02, 22:57
Medlem
Kan lyssna på Gyllene Tider i små mängder, men jag kommer inte betala för att se dem.
Citera
2019-02-03, 01:45
Medlem
Ska försöka se spelningen på dalhalla. Vore coolt att kunna kryssa av gyllene tider från listan.
Citera
2019-02-03, 11:09
Medlem
Bret-Harts avatar
Det är svårt att skriva bra texter på svenska, Per kommer framförallt till sin rätt i Roxette, lyssna på texten till "The Look", skarp som en knivsegg.
När det kommer till Gyllene tider så är det väl så att många av deras låtar är väldigt uttjatade och jag tror det är därför folk ogillar dom så mycket, men när man börjar gräva lite hittar man guldkorn och i synnerhet "Billy" som den stora guldklimpen i form och berättelse, en väldigt annorlunda Gyllene låt.
Får slå ett slag för "Det är över nu" också en låt som lyssnades väldigt mycket på när den kom då man var tonåring och olyckligt kär
Citera
2019-02-06, 14:31
Medlem
Geomeisters avatar
Skulle ni hellre se Gyllene Tider än Roxette??
Citera
2019-02-07, 12:50
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Skulle ni hellre se Gyllene Tider än Roxette??

Nope håller Roxette högre
Citera
2019-02-07, 13:50
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
GT är åtminstone i min mening ett av de mest överskattade banden någonsin i svensk musikhistoria. Deras menlösa framtoning i kombination med det töntiga soundet och de ännu töntigare texterna lyckas till och med få Mora Träsk att framstå som seriösa.
Citera
2019-02-08, 11:03
Medlem
Vilka låtar skulle ni vilja att Gyllene Tider absolut spelade under turnén? Är det några låtar ni verkligen inte vill höra? Borde Per spela några sololåtar?
Citera
2019-02-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Vilka låtar skulle ni vilja att Gyllene Tider absolut spelade under turnén? Är det några låtar ni verkligen inte vill höra? Borde Per spela några sololåtar?

Sveriges absolut sämsta låt "Min tjej och jag" vill man ju gärna slippa.
Sedan vill jag gärna höra "Det är över nu" som sista eller näst sista låt :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in