2017-01-26, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.u.r.u.t
Har någon gjort en ADHD utredning eller liknande och behövt göra ett pissprov? Vad testar de för på ett sånt prov, är AAS relevant alls? Skulle vara intressant att höra ifall nån här har gjort en utredning under/efter kur. Allt jag har lyckats få reda på är att efederin ger utslag som amfetamin...
När jag gjorde min utredning testades jag för cannabis och amfetamin.
Citera
2017-09-04, 12:19
Medlem
Hupats avatar
Bump!
Flickvännen diagnositerades med ADHD förra månaden och ska eventuellt påbörja medicinering. Hon har inte några tidigare domar för narkotikabrott eller likande. Finns det någon risk att de kommer begära pissprov innan hon medicineras? Och hur funkar det om man började med medicineringen innan man fyllt 18?
Citera
2017-09-04, 16:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Bump!
Flickvännen diagnositerades med ADHD förra månaden och ska eventuellt påbörja medicinering. Hon har inte några tidigare domar för narkotikabrott eller likande. Finns det någon risk att de kommer begära pissprov innan hon medicineras? Och hur funkar det om man började med medicineringen innan man fyllt 18?

Om du läser tråden så kommer du se att det är väldigt vanligt att det blir UP (UrinProv) innan, oavsett om man har domar eller ej. Det är dock, som sagt, inte 100%, då det verkar vara lite olika praxis i olika landsting, men det troligaste är UP.

Ingen aning om hur det är innan 18-årsåldern, så BRA fråga, faktiskt! Dock aldrig hört talas om att barn, vars medicinering kontrolleras av deras föräldrar, brukar lämna UP, så förmodligen så behöver du inte lämna UP om du inte har fyllt 18.

Hmm, tog en dubbelkoll och det här dokumentet dök upp:

Riktlinje ADHD 2016 - Svenska Barn och UngdomsPsykiatriföreningen (SFBUP)
http://www.sfbup.se/wp-content/uploa...injer-adhd.pdf

Citat:
8. Överväg vidare provtagning för screening av missbruk. Tonåringar ska genomgå ett övervakat urinprov för droger innan de undersöks med psykologiska test.
Med tanke på den höga samsjukligheten bör man även överväga urinprov någon gång under behand-
ling med centralstimulantia.
Legalt förskriven medicin för adhd sprids otillbörligt och positiv urintestning kan utgöra en indikator på risk för att läkemedel kommer i orätta händer.
En mottagning för uppföljning av adhd hos tonåringar bör ha utrustning för att genomföra urinprov i samband med besöket.

Jag fann även detta dokument som tar upp riktlinjer för Örebro län.

https://www.regionorebrolan.se/files...5rdprogram.pdf

Citat:
3.1.1 Drogscreening
Att utreda eller behandla en patient med pågående missbruk ger missvisande utrednings
-
resultat och effekten uteblir. Därför ska all utredning och behandling på BUV föregås av att
både patient och de vuxna tillfrågas om bruk, missbruk av alkohol och narkotika. I normalfallet görs ett urinprov för narkotikascreening på ungdomar över 13 år.

Det låter som om att det kan bli urinprov om man är i 13-17-årsåldern trots allt.
Citera
2017-09-05, 21:49
Medlem
TwnyForReals avatar
Kan man höja kreatin nivån genom att äta kreatin vid kvot testning ?
Citera
2017-09-06, 09:51
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwnyForReal
Kan man höja kreatin nivån genom att äta kreatin vid kvot testning ?

Läs här.

http://drugtesttips.com/urine-drug-t...nd-creatinine/

På den sidan finns mer eller mindre allt du behöver veta om hur man fuskar på test.

Försvinn sen från tråddjävulen.
Citera
2017-10-05, 11:02
Medlem
b4jss avatar
Villka substanser testar dom vid pissproven? Svamp? Phenibut?
Citera
2017-10-07, 15:33
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Villka substanser testar dom vid pissproven? Svamp? Phenibut?

Svamp (psyllocybin) och Fenibut är inte särskilt troligt - fenibut är rent av omöjligt då det inte är narkotikaklassat!

Mest troligtvis så rör det sig om dom vanligaste traditionella missbruksdrogerna, och eftersom vården har begränsade resurser - ju fler saker man testar efter desto mer kostar det- så rör det sig nog om ett såkallat 7-panelstest.

http://www.mobilehealth.net/screenin...t-drug-panels/

Således:

Cannabis
Heroin
Kokain
Amfetamin
Benzo
MDMA

Dom flesta substanser som är besläktade strukturellt brukar ge utslag också. (T ex syntetiska cannabinoider)

Så du sitter nog säkert... Dock råder jag dig att bli helt ren inför medicinering - du vill ju kunna utvärdera om medicinerna fungerar som dom ska - det är svårt när man tar flera saker.
Citera
2018-02-18, 21:19
Medlem
- Har du någonsin blivit straffad för något?

Nej

- När fick du pissa innan första mötet med psykolog?

Behövde inte göra UP innan.
- När blev den andra gången du fick pissa? Fick du medicin?

Ska lämna UP nu innan medicinering mot ADHD påbörjas. Jag fick min diagnos 2010 och på den tiden så testades inte alla. Jag blev alltså inte testad varken före eller efter insättandet av medicin, jag fick Concerta och Ritalin. Nu har jag varit utan medicinering i flera år och har åter fått kontakt med psykiatrin. Efter bedömningssamtal så kommer jag nu kallas till mottagningen och inför det ska jag lämna blodprov och urinprov. Blodproverna är bland annat olika hormoner (sköldkörteln) m.m och sen drogtest i form av urinprov. På papperet jag har fått så står det neuropsykiatrisk utredning men den är redan genomförd så nu är det nog bara inför medicinering.
- Hur många dagar är det mellan dina pissprov?
Har hittills inte lämnat något.
Citera
2018-02-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Svamp (psyllocybin) och Fenibut är inte särskilt troligt - fenibut är rent av omöjligt då det inte är narkotikaklassat!

Mest troligtvis så rör det sig om dom vanligaste traditionella missbruksdrogerna, och eftersom vården har begränsade resurser - ju fler saker man testar efter desto mer kostar det- så rör det sig nog om ett såkallat 7-panelstest.

http://www.mobilehealth.net/screenin...t-drug-panels/

Således:

Cannabis
Heroin
Kokain
Amfetamin
Benzo
MDMA

Dom flesta substanser som är besläktade strukturellt brukar ge utslag också. (T ex syntetiska cannabinoider)

Så du sitter nog säkert... Dock råder jag dig att bli helt ren inför medicinering - du vill ju kunna utvärdera om medicinerna fungerar som dom ska - det är svårt när man tar flera saker.

Kokain och Heroin är inte med på min. MDMA (ecstasy) räknas in under amfetamin. Och opiater i form av morfin, kodein och etylmorfin ska jag lämna också.
Citera
2018-04-26, 21:30
Medlem
lzroners avatar
Någon som har erfarenhet av stickprov under behandling av elvanse? Alternativt metylfenidat
Citera
2018-04-26, 21:43
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lzroner
Någon som har erfarenhet av stickprov under behandling av elvanse? Alternativt metylfenidat

Ja, på de som har ett erkänt missbruk.
Annars är det väl bara under utredningen som dom tar stickprov.
Det gjorde dom på mig iallafall.
Ett när man ska fylla i alla dom där papperna innan dom tar beslut om utredning och ett när dom väl börja utredningen. Sen dess har det inte varit något.
Du vet väl att det är busenkelt att fuska ett vanligt stickprov?
Senast redigerad av Peyz 2018-04-26 kl. 21:46.
Citera
2018-04-26, 22:12
Medlem
lzroners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Ja, på de som har ett erkänt missbruk.
Annars är det väl bara under utredningen som dom tar stickprov.
Det gjorde dom på mig iallafall.
Ett när man ska fylla i alla dom där papperna innan dom tar beslut om utredning och ett när dom väl börja utredningen. Sen dess har det inte varit något.
Du vet väl att det är busenkelt att fuska ett vanligt stickprov?
Sorry, bättre skriva i en tråd med patienter än skapa en ny tänkte jag. Brukar inte löka framför fb så kolla bara in första bästa

Nej har inte mer än enstaka gång hos polisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in