2017-01-16, 10:10
Medlem
Nibirus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Måste man betala själv sina up i samband med utredning?

Kan man välja blodprov istället,eller är det dyrare? För den som nu betalar,landsting eller patient.
Jag fick betala besöket inför utredningen, men det var inte bara UP som gjordes, sköterskan tog även vikt, längd, blodtryck, puls. Inför detta besök hade jag lämnat blodprov på vårdcentralen, och det var gratis.

Om det går att lämna blod istället för urin vet jag inte, men det skulle jag hellre göra i så fall.

Psykologbesöken under utredningen kostade 150 kr/tillfälle och jag hade 4-5 sådana. När utredningen var klar fick jag frikort för ett helt år framöver så jag får väl passa på att gå igenom alla krämpor nu
Senast redigerad av Nibiru 2017-01-16 kl. 10:16.
Citera
2017-01-16, 15:04
Medlem
PelleKrans avatar
Under min utredning fick jag lämna urinprov en gång, och som jag förstod det får de inte skriva ut medicin till patienter som inte är belagt rena från illegala substanser. Likaså får de som jag fattar det inte fortsätta utredningen förrän patienten är bevisat ren (detta slår mig dock som ganska korkat, men det verkar va så. Spontant tänker jag att vissa kanske kan vara hjälpta av KBT för att hålla sig rena tills de kan pissa rent).

(som jag fattar det så har man ett tidigare recept på något narkotikaklassat som man partyknarkar så borde det vara lugnt, men jag knarkar inte så det berör inte mig).
Citera
2017-01-22, 14:48
Medlem
t.u.r.u.ts avatar
Har någon gjort en ADHD utredning eller liknande och behövt göra ett pissprov? Vad testar de för på ett sånt prov, är AAS relevant alls? Skulle vara intressant att höra ifall nån här har gjort en utredning under/efter kur. Allt jag har lyckats få reda på är att efederin ger utslag som amfetamin...
Citera
2017-01-23, 09:59
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.u.r.u.t
Har någon gjort en ADHD utredning eller liknande och behövt göra ett pissprov? Vad testar de för på ett sånt prov, är AAS relevant alls? Skulle vara intressant att höra ifall nån här har gjort en utredning under/efter kur. Allt jag har lyckats få reda på är att efederin ger utslag som amfetamin...

I regel testar dom efter dom vanligaste missbruksdrogerna i russyfte, inte efter anabola och saker som AAS.

M ao, amfetamin, kokain, heroin och cannabis.

Det kostar att testa efter fler och fler saker, så i regel så väljer man att testa efter dom vanligaste missbrukardrogerna på gatan, m ao dom traditionella "usual suspects".
Citera
2017-01-25, 12:58
Medlem
PelleKrans avatar
Syftena med pissprovet är såvitt jag förstår fyra stycken.

1) Se till att någon med missbruksproblem inte ges en potentiellt beroendeframkallande drog (vilket metylfenidat kan vara vid stora doser, och elvanse i ännu högre grad)
2) Se till att någon med missbruksproblem kan upptäckas och skickas till missbruksvård för att bli ren och kunna få en utredning, då hen sannolikt inte kommer bli erbjuden metylfenidat eller amfetamin utan strattera.
3) Se till att personer med koppling till narkotikahandel inte får tillgång till en drog de kan sälja på gatan istället för att ta enl. läkarens ordination.
4) I Bejerotsk anda dehumanisera missbrukare och vägra dem vård.

Sen hur väl användningen av urinprov speglar dessa syften är för mig okänt.
Citera
2017-01-25, 17:22
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jag har i ca 1,5 månad varit tvungen att hålla mig undan från mitt förskrivna Elvanse, då jag utreddes och misstänktes ha Bipolär UNS - nu så verkar denna episod snart vara över dock, då överläkaren gick över mina bifogade BSDS och MDQ -formulär och fann det som mindre troligt, eller i vart fall inkonklusivt.

Jag visade även upp det recept som privatläkare gav mig på Elvanse från min förra ort, ma o, svart på vitt - jag HAR RÄTT att använda Elvansen.

Jag ska snart flyttas över till CS-mottagningen igen och det är tal om att ge mig tillbaka mitt Atomoxetin igen.

Ett problem är dock att ATX även orsakar INTENSIV trötthet som biverkning allt som oftast... Jag provade därför idag att lägga till 20 mg Elvanse och... SUCCEÈ!

En utmärkt kombination, nästan lika bra som ATX och Modafinil. : ) Fått mycket mer gjort och det känns som att jag vaknade upp en aning ur utbränningstöcknet som jag vanligtvis befinner mig i.

Det bör för övrigt nämnas att det är jag SJÄLV som bad om ATX, då varken MPH eller Elvanse gett någon större effekt på egen hand.

Jag är dock fundersam på om jag verkligen är ute ur det överjävliga väntandet nu? Tycker ni jag borde vänta med att använda denna EFFEKTIVA kombo, och istället gå som en ZOMBIE i upp till tre veckor till, tills jag blir kallad till UP för att drogtestas då jag ska föras tillbaka till CS-mottagningen igen?

Eller måste jag, för att vara hundra procent säker på att jag ska få gå igenom UP med flygande färger och därmed få korrekt förtroende att be om MODAFINIL, SLUTA TA ELVANSE, trots att detta antagligen leder till ett otroligt lidande i formen av dagtröttheten från helvetet?

Jag tror ärligt talat att jag inte orkar leva i flera veckor till som ett vrak... Det är för demolariserande.

Vad tror ni? Är det bara att köra på och skita i om jag påvisar metaboliter för Dexamfetamin? Jag har ju förskrivet sen tidigare. (faktiskt exakt dom medicinerna jag använder)

Citat:
Ursprungligen postat av PelleKran
Syftena med pissprovet är såvitt jag förstår fyra stycken.

1) Se till att någon med missbruksproblem inte ges en potentiellt beroendeframkallande drog (vilket metylfenidat kan vara vid stora doser, och elvanse i ännu högre grad)
2) Se till att någon med missbruksproblem kan upptäckas och skickas till missbruksvård för att bli ren och kunna få en utredning, då hen sannolikt inte kommer bli erbjuden metylfenidat eller amfetamin utan strattera.
3) Se till att personer med koppling till narkotikahandel inte får tillgång till en drog de kan sälja på gatan istället för att ta enl. läkarens ordination.
4) I Bejerotsk anda dehumanisera missbrukare och vägra dem vård.

Sen hur väl användningen av urinprov speglar dessa syften är för mig okänt.

5. För att utesluta interferens från illegala droger på förskrivna mediciner.

Du glömmer bort att många droger kan störa den terapeutiska effekten av väldigt många förskrivna mediciner också - därmed så kan det lätt bli totalt kaos med en redig laddning av både hypertensiv kris (noradrenalint syndrom) och Serotonergt Syndrom om det vill sig illa.

M ao, många droger kan vara rent av farliga att blanda med ADHD-mediciner, vilket så klart måste undvikas.

I övrigt har du välan rätt i det mesta.
Citera
2017-01-25, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag har i ca 1,5 månad varit tvungen att hålla mig undan från mitt förskrivna Elvanse, då jag utreddes och misstänktes ha Bipolär UNS - nu så verkar denna episod snart vara över dock, då överläkaren gick över mina bifogade BSDS och MDQ -formulär och fann det som mindre troligt, eller i vart fall inkonklusivt.

Jag visade även upp det recept som privatläkare gav mig på Elvanse från min förra ort, ma o, svart på vitt - jag HAR RÄTT att använda Elvansen.

Jag ska snart flyttas över till CS-mottagningen igen och det är tal om att ge mig tillbaka mitt Atomoxetin igen.

Ett problem är dock att ATX även orsakar INTENSIV trötthet som biverkning allt som oftast... Jag provade därför idag att lägga till 20 mg Elvanse och... SUCCEÈ!

En utmärkt kombination, nästan lika bra som ATX och Modafinil. : ) Fått mycket mer gjort och det känns som att jag vaknade upp en aning ur utbränningstöcknet som jag vanligtvis befinner mig i.

Det bör för övrigt nämnas att det är jag SJÄLV som bad om ATX, då varken MPH eller Elvanse gett någon större effekt på egen hand.

Jag är dock fundersam på om jag verkligen är ute ur det överjävliga väntandet nu? Tycker ni jag borde vänta med att använda denna EFFEKTIVA kombo, och istället gå som en ZOMBIE i upp till tre veckor till, tills jag blir kallad till UP för att drogtestas då jag ska föras tillbaka till CS-mottagningen igen?

Eller måste jag, för att vara hundra procent säker på att jag ska få gå igenom UP med flygande färger och därmed få korrekt förtroende att be om MODAFINIL, SLUTA TA ELVANSE, trots att detta antagligen leder till ett otroligt lidande i formen av dagtröttheten från helvetet?

Jag tror ärligt talat att jag inte orkar leva i flera veckor till som ett vrak... Det är för demolariserande.

Vad tror ni? Är det bara att köra på och skita i om jag påvisar metaboliter för Dexamfetamin? Jag har ju förskrivet sen tidigare. (faktiskt exakt dom medicinerna jag använder)

5. För att utesluta interferens från illegala droger på förskrivna mediciner.

Du glömmer bort att många droger kan störa den terapeutiska effekten av väldigt många förskrivna mediciner också - därmed så kan det lätt bli totalt kaos med en redig laddning av både hypertensiv kris (noradrenalint syndrom) och Serotonergt Syndrom om det vill sig illa.

M ao, många droger kan vara rent av farliga att blanda med ADHD-mediciner, vilket så klart måste undvikas.

I övrigt har du välan rätt i det mesta.

Hur gammalt är ditt recept på Elvanse?
Citera
2017-01-25, 18:11
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Hur gammalt är ditt recept på Elvanse?

Det är ca 6 månader gammalt. Det syns därför inte längre i aktiva recept.
Citera
2017-01-25, 18:47
Bannlyst
Citat:
Det är ca 6 månader gammalt. Det syns därför inte längre i aktiva recept.

Recept brukar gälla i ett år, så då borde du inte göra dig skyldig till narkotikabrott om du skulle pissa positivt för aktiva metaboliter av amfetamin.
Citera
2017-01-25, 19:08
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Recept brukar gälla i ett år, så då borde du inte göra dig skyldig till narkotikabrott om du skulle pissa positivt för aktiva metaboliter av amfetamin.

Jag tackar för informationen.

Det inspirerade för övrigt till att ta en närmare titt på mina faktiska recept och data på 1177.se och det förefaller som om att den senaste förskrivningen av Elvanse var så sent som i Oktober rent av.

Jag ställer mig dock frågande om det hela gäller även narkotikaklassade läkemedel? Här är det ju inte fritt uttag, utan det är x antal uttag som gäller, så jag gissar att varje uttag ska gälla x antal dagar varefter receptet sedan inte gäller, såvida det inte förnyas.

Nej, helt hundra blir jag inte på detta... jag tror jag får helt enkelt ringa dom för att dubbelkolla imorgon.
Citera
2017-01-25, 19:52
Bannlyst
Citat:
Jag tackar för informationen.

Det inspirerade för övrigt till att ta en närmare titt på mina faktiska recept och data på 1177.se och det förefaller som om att den senaste förskrivningen av Elvanse var så sent som i Oktober rent av.

Jag ställer mig dock frågande om det hela gäller även narkotikaklassade läkemedel? Här är det ju inte fritt uttag, utan det är x antal uttag som gäller, så jag gissar att varje uttag ska gälla x antal dagar varefter receptet sedan inte gäller, såvida det inte förnyas.

Nej, helt hundra blir jag inte på detta... jag tror jag får helt enkelt ringa dom för att dubbelkolla imorgon.

Vad jag aldrig har förstått är hur länge EFTER receptet gått ut som man kan bruka preparatet lagligt (narkotikaklassad medicin). Ponera att man hämtar ut sin medicin sista dagen som receptet är giltigt, behöver man då förnya det för att bruka medicinen lagligt.
Citera
2017-01-25, 22:13
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Vad jag aldrig har förstått är hur länge EFTER receptet gått ut som man kan bruka preparatet lagligt (narkotikaklassad medicin). Ponera att man hämtar ut sin medicin sista dagen som receptet är giltigt, behöver man då förnya det för att bruka medicinen lagligt.

Ja det är ju detta som är den stora frågan... en bra formulering på mitt dilemma! Jag har inte heller grepp om det hela - logiskt sett så hade jag ju tyckt att all medicinering som man har förskriven är laglig, oavsett när man tar den, men så ser det nog inte ut.

Nå, jag ska försöka ge ett svar på frågan när jag ringt och samtalat med vården - det är helt enkelt inte rimligt att det inte skulle vara lagligt, i vart fall inom ett år, kan jag tycka.

Är det förresten någon där ute som har direkt juridiska kunskaper, och känner till vad som gäller vid faktiskt förskriven narkotika? Är det olagligt att t ex äta 2 år gamla Citodon, som man har kvar sen en operation, om man, låt oss säga, ramlar och slår sig så man stukar fotleden? Är det meningen att man ska lämna in all medicin som man inte använt upp, i ett sådant scenario?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in