• 5
  • 6
2012-09-11, 04:06
Medlem
Riddar Erland kanske blir tvungen att konvertera sig i mitt fall, men jag har bara en liten frga som r rent moraliskt. Om man kan inte acceptera varandra, om Erland r skelgd och den skna Nasrin har en stor nsa...d ska dem bli tvungna att genomg operationer? Om bda tv r goda mnniskor vad spelar det fr roll om vilken gud dessa tv ungdommar dyrkar???
Brukar det inte vara s att det finns en Gud med mnga namn? Vi har flera tusen sprk i vrlden vilket sprk sger rtt guds namn?
Har den dr guden ver huvudtaget ett namn? Jag tycker att hur vi n vrider och vnder det Nasrin frn fjrran stern tror p samma gud som den nordiska Erland.
Eller kristendomens gud, mandeanernas gud och muslimernas Allah r tre olika gudar?

Frstr ni d varfr jag r inte religis? Att vara religis r samma sak som att jag skulle frska vertyga grannen att min grsmatta r grnare n hans. Var och en har rtt till att tro, om dem finner trst i en religion lt dem gra det. Du kan aldrig tvinga p en religion p ngon.

En vis man sa till mig frra veckan att Gud behver inte ha ett namn. S lnge man r frisk och stark man klarar sig utan en Gud. Men nr man blir sjuk eller ens barn eller frldrar bli alvarlig sjuka och man str dr maktlst...d brjar man vnda sig till ett vre makt och be om hjlp...det vre makten r Gud.

Ineressant eller hur, jag tror att det kanske dags fr mig att ta ett snack med min Gud fr det var lnge sedan vi slutade prata med varandra. Nu kanske jag behver hans...ja just det varfr hans...varfr inte hennes...skydd att skydda dem jag lskar.

Om det finns en Gud, d ska den straffa hrt alla frldrar som vill gra sina barn illa! M den frlder som ddar sitt barn aldrig berra ett ansikte, m den aldrig se ett leende, m den aldrig mer uttala ett hot mot sitt eget ktt och blod!
Citera
2013-05-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cramis

Om Gifterml med en icke mandeer:

Gifterml med en icke-mandae r strikt frbjudet inom religionen. Detta beror p att ett gifterml mste ske av en mandeisk prst fr att bli godknd, och dessa frbjuder giftermlen av denna art.

De bygger sin tolkning p fljande vers ur Alf Trisar Suialia:

"gift inte er, och gift inte er med en annan religion. Era barn blir slavar, och Ni blir ved t gldande eld".

Men enligt Ginza Raba s r det inte frbjudet utan religionen r vldigt ppen fr andra. Problemet r att mandeer fljer religionen blint och litar p prsterna.

Det r faktiskt mycket mera komplicerat n s. Det finns tv huvudsakliga problem till varfr vi, mandeer, inte kan ta in andra till religionen via gifterml. Nmligen att mnga i vr religion frstr sig inte p den, de gifter sig med andra som inte frstr sig om religionen och p s stt har det inget att ge sina barn. Vilket skulle i sin tur leda till religionens fall under bara ngra generationer.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in