2012-07-27, 17:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns belagt i tidiga kristna kllor att det s smningom uppstod fiendskap mellan de kristna och Johannes dparens lrjungar. I lnderna i Mellanstern finns ett folk som kallar sig fr det Mandeiska folket. De r varken muslimer, judar eller kristna. De tror inte ens p Gud men de tror p Johannes dparen. De har egna religisa urkunder, vilka hlls hemliga, och deras uppfattning r att de r ttlingar till Johannes dparen, som aldrig dog utan som lever fr evigt. Rimligen r de ttlingar till Johannes dparens lrjungar, men det intressanta r att de har en alldeles oberoende berttartradition om Jesus, vilken de kallar fr den store svikaren. En sorts bevis fr att Jesus verkligen har funnits.

Invandrare till Sverige av det Mandeiska folket brukar lta dpa sig i ngbybadet i Stockholm tidiga sommarmornar. Att lta sig dpas s mnga gnger som mjligt tycks vara det viktigaste inslaget i deras religisa traditioner.

Har du lst hela trden? I s fall kan du skert konstatera, att ngra av dina utltande ovan skulle m bra av kllhnvisning.
Citera
2012-07-27, 18:00
Medlem
slaeshs avatar
I princip alla religioner ser sin egen grupp som den spirituella eliten av jordens alla folk
Citera
2012-07-28, 23:56
Medlem
Fel nick i fel forum. Sorry!
Citera
2012-07-29, 08:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du lst hela trden? I s fall kan du skert konstatera, att ngra av dina utltande ovan skulle m bra av kllhnvisning.
Mina uppgifter kommer frmst frn en bekant som tillhr det mandeiska folket, framfr allt uppgifterna i avsnittet: "De tror inte ens p Gud men de tror p Johannes dparen. De har egna religisa urkunder, vilka hlls hemliga, och deras uppfattning r att de r ttlingar till Johannes dparen, som aldrig dog utan som lever fr evigt."

Efter att jag skrev inlgget lste jag Cramis initierade information, men kan inte direkt se att de uppgifterna direkt motsger mina uppgifter. Speciellt intressant r hennes beskrivning av Jesus och konflikten med Jesus, vilken inte motsger men kompletterar de kristna kllornas bild. Eller som man sger: det r aldrig ens fel att tv brkar.
Senast redigerad av iesho 2012-07-29 kl. 08:27.
Citera
2012-07-31, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Mandeer anser sig vara ett elitfolk helt enkelt?

Mandeer anser sig inte vara elitfolk utan vi r ett folk p 90000 mnniskor och vi blir endast mindre och mindre p grund av att mnga lmnar den eller inte frstr den. Mnga av oss r fdda hr eller uppvxta p ett svenskt stt men vra frldrars seder och regler r olikt vra. Mnga av oss vljer andra vgar. Men vi r den frsta folket, vi var fre alla. Vi r nmnda i de flesta religionsbcker speciellt i Koranen. P den tiden vi fanns s spred sig Islam i stort sett verallt i mellanstern speciellt Babyloon d de flesta oss mandeer r dr ifrn .. Vi var redan fr f p grund av slaget mellan de nya mandeerna (judarna) och mandeer.. S prsterna stngde religionen och frbjd all slags konvertering fr att mandeism inte skulle d ut. De sger hellre att vi inte tillter konvertering n att vr religion dr ut..

ppnar de religionen s kommer de folket emot de som sger, vi har kunnat bevara den hr religionen s pass lnge. De som vill lmna den fr gra det men vi vill inte att ngra ndringar ska ske inom religionen.

Vr religion frbjuder inte alls att ngon konverterar utan tvrtom, det str klart och tydligt i Ginza Raba som vi fljer. Hll dig borta ifrn de som r dliga men om du rkar lska en, visa honom vgen till din gud och vgled honom rtt och visa vgen till religionen. Fljer han denna s har du gjort ditt, fljer han inte denna s lt honom dmas av gud.

Keep yourself far away from anyone who worships the evil ones, idols and images. Do not be his friend. But if you have a longing for him and love him, let him hear the scriptures and speeches and adorations that your Lord has given you. If he listens, becomes a believer and is convinced of the elevated King of Light - the God who was created from himself - then love him, approach him and prove to him the benefits of everything that you have. If he does not lislen, does not become a witness, and not a believer, he will be held accountable for his own sins. Den hr kommer direkt versatt ifrn Ginza raba.

Det vra prster har byggt sina teorier p r en bok som ingen mandean vet om, de tror att citaten kommer ifrn Ginza raba vilket r helt fel. De kommer ifrn en bok som sger s men som ingen mandean vet om,

Om Gifterml med en icke mandeer:

Gifterml med en icke-mandae r strikt frbjudet inom religionen. Detta beror p att ett gifterml mste ske av en mandeisk prst fr att bli godknd, och dessa frbjuder giftermlen av denna art.

De bygger sin tolkning p fljande vers ur Alf Trisar Suialia:

"gift inte er, och gift inte er med en annan religion. Era barn blir slavar, och Ni blir ved t gldande eld".

Men enligt Ginza Raba s r det inte frbjudet utan religionen r vldigt ppen fr andra. Problemet r att mandeer fljer religionen blint och litar p prsterna.
Citera
2012-07-31, 23:25
Bannlyst
Tyvrr vet ingen mandean om ngonting nr det gller religionen. Det enda de gr r att flja religionen blint utan ngra kunskaper gentemot religionen. De har gjort religionen till en phitt och prsterna har bidragit till att hjlpa de med detta. Folket och prsterna styr religionen. Ingen av de har kunskap om religionen. Ingen slags om kunskapen. Jag fick lra mig sprket och lsa vers fr vers i Ginza raba.

1 Blasphemy
2 Murder
3 Adultery
4 Theft
5 Lying and perjury
7 Being disloyal
8 Lust
9 Magic
10 Circumcision
11 Drinking alcohol
12 Charging interest
13 Mourning the dead
15 Divorce
16 Suicide
17 Self-mutilation, including tattoos and piercing

Tyvrr fljer mandeerna vissa punkter, de andra menar de r tilltet. Det r tilltet att *dricka alkohol, att srja de dda, skilsmssa, tattos och piercing och varje del som de tror r tilltet har en frklaring i Ginza raba*

Skilsmssa r inte tilltet p grund av att mandeer anser att den man gifter sig med r den fr livet, de r en sjlsfrnde. De fljer ven med till den andra livet men prsterna sa * vi fr s mnga skilsmssor, det r bttre att de gifter sig med en mandean igen s vi gr tv olika cermonier fr gifteml * En fr de som gifter sig fr frsta gngen, den andra r fr de som r skilda och gifter om sig. Folket har trott p det hr och har brjat skilja sig hej vilt utan att frst principen till gifteml inom mandeism. De menar att de har *anpassat* sig till miljn.

Tattoos och Piercings r strikt frbjuden dock har hela min familj detta och hvdar att det r tilltet fr att vra frfder hade ngon slags tattoo. Det r inte tilltet d inom mandeism s anser man att man r endast gare till sin sjl och inte kroppen. Kroppen ska tillbaka till gud, den ska vara precis som man fddes ..Hel och ren, inget fr tillggas och inget fr ndras. Prsterna dper dessa mnniskor vilket r strikt frbjudet inom religionen, det betyder att de kommer ka ner i status som prst. Men prsterna hvdar, vad kan vi gra? Halva folket har tattoos och piercings, vi kan inte frbjuda de.

Att srja de dda r det vrsta man kan gra, jag har aldrig grtit. Jag lskade min mormor men jag respekterade det som stod i boken. Inom mandeism s anser man att nr man dr, s r det en vg till den andra livet beroende p hur man har varit i livet. Har man varit god s fr man leva ett annat liv men har man varit ond s kommer sjlen att inte leva vidare. Srjer man s kommer vgen att bli lngre fr den dda, fr varje tr man fller s kommer de att f frhinder p vgen infr den nya livet.

Dock fljs alla dessa punkter inte p ett korrekt stt, utan det enda mandeer fljer. Det r att konvertering r frbjuden fr det har de hrt ifrn frfderna utan att ifrgastta detta. Men mycket tyder p att vra frfder inte hade ngon slags kunskap om religionen heller.
Citera
2012-09-10, 16:07
Medlem
Hej p Er kra filosofer, religion forskare... eller bara nyfikna vardagliga och fredliga mnniskor...

Jag har lst mycket om mandeaner, mandeismen och frsker frst deras tnkande. Trots allt jag r inte religis, men jag r fortfarande en tnkande varelse som vill grna respektera alla och jag har aldrig haft avsikter om att tvinga eller ptala ngon om mina tankar och funderingar angende om vr Skapare, Gud eller what ever nu ni tror p. Jag har alltid varit fascinerad av religion och filosofi fr dessa saker str vldig nra varandra, jag tror i alla fall det

Sverige r vldigt geners, men r det verkligen bra att slppa in en frmling utan att man vet vem man slpper in? Vet svenska folket vad Mandeism betyder och vad innehller det? En vanlig medel Svensson bara kliar p huvudet om ordet Mandean skulle duka upp i en tidning eller hur? Kanske han tror att det ngon sorts kinesiskt fr det lter som Mandarin... eller kanske han vet inte ens vad r mandarin fr ngot sprk... sch... dr ser ni problemet.

Mandeism r vldigt farligt religion. Som vr vn, Cramis skriver, mandeanska prster tillter inte konvertering. Tnk p en scenario, Ni har en son som heter Kalle Svensson... som trffar en bedrande vacker tjej som kommer frn Iraq och hon tillhr den mandeanska tro samfundet.
Mandeanska tjejer fr inte ha sexuella aktiviteter frre ktenskapet fr det strikt frbjudet. Det finns speciella tanter som kollar upp det dagen innan brllopet att flickan r verkligen oskuld. Jag vet att det finns diverse operationen att man kan operera tillbaks mdomshinnan men nu gr jag inte in i det mnet.
S lilla frken Nasrin blir frlskad i en riddar Erland och dem frsker hlla sig gmda tills Nasrin kra fader fattar att dotterns oskuld och familjens heder str p spel. Fader vill att Nasrin ska vlja ut en av sina kusiner som hon ska gifta sig och sen skaffar barn med. Naturligt visst Nasrin r helt emot pappans beslut och flyr frn den lilla trygga familjen och gmmer sig p hemligt ort. Pappan kokar av ilska och brjar frbereda ett plan hur han ska dda sin dotter...sitt eget ktt och blod.

Sagan r kort och kanske det finns fler detaljer i det som jag har hoppat ver, men ni fattar vad jag menar?
Sverige mste agera hrdare. Kolla upp vem man slpper in, vad har dom fr avsikt, hur tnker dom utva deras religion... och ver huvudtaget... r dom kapabla att leva i det svenska samhllet???

Jag tycker att Sverige r vldigt human, det r mycket snllt att svenska folket hjlper fr dom utsatta, men hall... sna mnniskor som saknar frmga och vilja att assimilera sig har inget att gra i Sverige! Sverige r svensk och hoppas att svenska folket vaknar och ta sig samman och kollar upp saker och ting lite bttre. Det skulle minska ner frmlings fientligheten mycket drastiskt och det skulle ge oss andra sktsamma invandrare en vrdig chans att kunna se i det svenska folkets gon utan att skmmas fr saker som idiot och hjrnskadade invandrare har gjort hr i Sverige.

Btw...Det str ingen stans att man fr inte gifta sig eller ha relation om man har olika kulturer eller religion...
Om ngon har en exemplar av Ginza Raba p engelska eller svenska och kan skicka mig eller tipsa mig vart jag kan lna eller kpa jag vore vldigt tacksam fr hjlpen.

Jag undanber allt omoget kommentar fr min inlgg, tack.

Hoppas att Ni har ngra ider om hur man kan utva sin religion p rtt stt och hur man kan f extremt hjrntvttade fanatiker ....som Migrationsverket har slppt frbi... omvnda och tala vet med.

Tnk p en sak... Om ni befinner Er i ett rum med andra individer frn olika kulturer, str det p deras panna vilken religion dem tillhr? .... om svaret r tveksamt... tnk Er d att ngon slcker lampan...
Dr str alla dessa MNNISKOR i mrkret och tnker p en sak... De vill ha LJUSET tillbaka oavsett vilket sprk de tnker p.... de tnker p SAMMA sak!

Det r inte religionen som r ond... det r mnniskan som gr det till ond

Fred vara med Er
Citera
2012-09-10, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Samader
Mandeism r vldigt farligt religion.

och

Citat:
Fader vill att Nasrin ska vlja ut en av sina kusiner som hon ska gifta sig och sen skaffar barn med. Naturligt visst Nasrin r helt emot pappans beslut och flyr frn den lilla trygga familjen och gmmer sig p hemligt ort. Pappan kokar av ilska och brjar frbereda ett plan hur han ska dda sin dotter...sitt eget ktt och blod.

Det liggar helt utanfr mitt kunskap-omrde hurvida hedersmord frekommar i mandaeismen. Finns det ngon som har information om detta?

Citat:
Sverige mste agera hrdare. Kolla upp vem man slpper in, vad har dom fr avsikt, hur tnker dom utva deras religion... och ver huvudtaget... r dom kapabla att leva i det svenska samhllet???

Detta brjar vl bli tydligare fr Svensson ...... som det sista landet i Europa. Men det r en delikat frga, som inte skall resultera i svart/vita kategoriseringer.

Sjlv r jag ursprungs-dansk invandrare och har inte haft nmnvrde anpassnings-problemer, trots att svensk kultur faktisk liggar lngt frn den danska p vissa omrden.

Citat:
Om ngon har en exemplar av Ginza Raba p engelska eller svenska och kan skicka mig eller tipsa mig vart jag kan lna eller kpa jag vore vldigt tacksam fr hjlpen.

Jag har sjlv postat ngra lnker tidigare p trden. Kolla dr.

Citat:
Hoppas att Ni har ngra ider om hur man kan utva sin religion p rtt stt och hur man kan f extremt hjrntvttade fanatiker ....som Migrationsverket har slppt frbi... omvnda och tala vet med.

Ja, du kan delta p olika trder om olika religisa sammanhang.

Citat:
Det r inte religionen som r ond... det r mnniskan som gr det till ond

Det finns ocks inlgg om i vilken omfattning det faktiska ideologi-innehllet pverkar individen. Titta dig omkring p forumet, det finns det mesta om allting.
Citera
2012-09-10, 16:40
Medlem
http://www.gnosis.org/library/ginzarba.htm

r det allt? Stmmer versttningen? Hm...intressant, hoppas att jag kan hitta svaret i det varfr r en kvinna ddsdmd om hon vgar g i ktenskap eller leva med en icke-mandean
Citera
2012-09-10, 16:57
Medlem
[quote=Bogomil]och

Det liggar helt utanfr mitt kunskap-omrde hurvida hedersmord frekommar i mandaeismen. Finns det ngon som har information om detta?

*Jag knner nu ngra fall dr det har varit tydlig tal om att hot och dd straff... polisen kan/vill inte gra ngot s lnge dom har bevis dvs... ett dd kropp dr dom kan sucka och beklaga sig ver.

Detta brjar vl bli tydligare fr Svensson ...... som det sista landet i Europa. Men det r en delikat frga, som inte skall resultera i svart/vita kategoriseringer.

*Tror inte att Svensson kommer att gra ngot t det saken... max straffet fr att dda ngon ligger p 12 r och dr blir man bendad efter 3/4 del av tiden ...dvs pappan fr max 8r om han genomfr ddet... och det finns nnu tntigare lagar som jag medvetet inte tar upp hr fr risken att kanske ngon av dom hittar mina inlgg.

Sjlv r jag ursprungs-dansk invandrare och har inte haft nmnvrde anpassnings-problemer, trots att svensk kultur faktisk liggar lngt frn den danska p vissa omrden.

*Frlt mig min vn, men svensk och dansk r skandinavisk folk, trots att ni r inte helt lika men ni har ett visst moral om saker och ting. Jag snackar mer om allmnt, t.ex. greker juggar eller om man vill g nnu lngre araber eller somaliska. nnu konkret exempel, nr ett gng afghaner vldtog en svensk tjej... hm...gissa hur stadens ur invnare tittar p afghaner nu?

Sorry fr konstiga citat och svar...jag bara ett nybrjare hr
Citera
2012-09-10, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror inte att Svensson kommer att gra ngot t det saken... max straffet fr att dda ngon ligger p 12 r och dr blir man bendad efter 3/4 del av tiden ...dvs pappan fr max 8r om han genomfr ddet... och det finns nnu tntigare lagar som jag medvetet inte tar upp hr fr risken att kanske ngon av dom hittar mina inlgg.

Hjulen i det demokratiska maskineriet gr inte s fort, och det finns mnga hnsyn att ta. Demokratins strsta hot har alltid varit, att anti-demokratiska krafter har visst skydd av demokratins principer. Men hjulen har brjat snurra, s vissa ndringar r i sikte.

Citat:
Frlt mig min vn, men svensk och dansk r skandinavisk folk, trots att ni r inte helt lika men ni har ett visst moral om saker och ting. Jag snackar mer om allmnt, t.ex. greker juggar eller om man vill g nnu lngre araber eller somaliska. nnu konkret exempel, nr ett gng afghaner vldtog en svensk tjej... hm...gissa hur stadens ur invnare tittar p afghaner nu?

Det r OK, jag tar inte illa upp.

Men dansk kultur r mycket kontinental-europeisk och Sverige var (nr jag kom hit p 70-talet) en sorts provinsiell vischa utan kontakt med kontinenten. Jag skulle lttare ha anpassat mig till medel-europeisk kultur n till den svenska. Redan i min ungdoms Danmark fanns det t.ex. 'rumsrena' krav om integration istllet fr mngkultur.

Men det r klart, gr man till utom-europeiske kulturer (i Europa inkluderar jag hr st-europa bort till Ukraina), d skulle jag ha haft en kultur-krock.
Citera
2012-09-10, 21:58
Bannlyst
Citat:
http://www.gnosis.org/library/ginzarba.htm

r det allt? Stmmer versttningen? Hm...intressant, hoppas att jag kan hitta svaret i det varfr r en kvinna ddsdmd om hon vgar g i ktenskap eller leva med en icke-mandean

Mandeer gr inte efter lady drowers version med tanke p att de sger att hon har ndrat i religionen. Finns den tyska versttningen samt s finns den riktiga. Jag frsker f tag p den riktiga som min farfar hade.

Jag har lst alla versioner, det finns inget i vr religion som tyder att man inte fr konvertera utan tvrtom. Den lr ut hur man ska behandla de som vill konvertera. Den tar upp alla ritualer som ska gras. Den tar upp hur man ska dpas. Den tar upp vilka steg prsterna tar nr de gr upp i status.

Konvertering har blivit uppfunnen av prsterna fr att behlla rasen. Den har de krt igenom generation p generation dock sna som mig och flera andra gr inte att lura. De har sagt att om ngon funderar p att gifta sig utanfr rasen s r det bara frysa ut de och ven deras barn. Som du tar i ditt exempel, s har jag lst att om mamman r mandeisk s blir barnen mandeiska.. Vldigt roligt.. Jag har citat som strker alla mina pstenden. Det r absolut inte folkets fel utan prsternas fel som har hittat p detta fr att de inte r tillrckligt utbildade inom religionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in