tja hrde om religionen Mendaism.
det finns varken p wikipedia, eller google, s jag vet inte vart jag ska f information om religionen
s nu vnder jag mig till er flashback! om ni vet vart man kan f information om religionen skriv
Mandeism heter det, vad vill du veta om religionen? .. Religionen tillter ingen konvertering, den r en skild religion ifrn andra. Mandeerna sjlv kan inte frst den s allt som str dr r inte heller 100% sant.
Om det nu r Mandaeism det syftas p, d r det den anda knda, obrutna version av gnosticismen, och den har med stor sannolikhet pre-kristna rttar.
Johannes Dparen r profet eller Messias fr denna grupp. Mandaernas heliga bok hetar Ginza eller Genza.
Dem r inte kristna, dem fljer Johannes dparen men han r inte profeten. Heliga boken heter Ginza Raba vilket r p arameiska. Finns tv olika mandeer, dem som tror att livet r skapad av ljuset och detta liv r ingenting annat n bara tillflligt sedan finns den vanliga versionen dr dem flesta mandeer tror p gud, men fortfarande har mandeism ingen himmel eller jord. Dem tror p terskapelse efter dden.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!