2026-08-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow99
Har en Fiesta, under tio år gammal.
Förarbältet kärvar vid utdragning (låser fast). Annars är det fullt fuktionellt.
Jag vet att det är en brist som måste åtgärdas. Men blir det körförbud vid en besiktning?

Nej, det blir en 2:a. Såna där fel beror ofta på att det är fullt med ludd, sand etc i spärrmekanismen i bältesrullen. Har man tur går det lätt att snäppa bort en plastkåpa och göra rent (t ex blåsa med tryckluft).

Körförbud får man bara för akut trafikfarliga fel, t ex om bilen är så gott som bromslös eller om någon led i framvagnen är så glapp att den kan ramla isär när som helst.
Citera
2026-08-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow99
Har en Fiesta, under tio år gammal.
Förarbältet kärvar vid utdragning (låser fast). Annars är det fullt fuktionellt.
Jag vet att det är en brist som måste åtgärdas. Men blir det körförbud vid en besiktning?
Har du provat med att dra ut bältet fullt ett tiotal gånger?
Härvid kan upprullningsmekanismen rengöras och rekonditioneras.
Citera
2026-08-27, 20:55
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Nej, det blir en 2:a. Såna där fel beror ofta på att det är fullt med ludd, sand etc i spärrmekanismen i bältesrullen. Har man tur går det lätt att snäppa bort en plastkåpa och göra rent (t ex blåsa med tryckluft).

Körförbud får man bara för akut trafikfarliga fel, t ex om bilen är så gott som bromslös eller om någon led i framvagnen är så glapp att den kan ramla isär när som helst.

Tack för det!

Har provat allt möjligt. Den kärvar ändå.
Köpt ett bälte, så jag slipper problemet.
Citera
2026-08-28, 01:00
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är nog så att du har en lite trött kat :/ Den ligger ju inte mycket över, så du kan ju chansa på att köra den riktigt varm innan bes (låg växel/höga varv precis innan stationen). Den är såpass lite över att du kan ha tur.

Okej, hur länge och på vilken växel och varvtal rekomenderar du?
Citera
2026-08-28, 07:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av abandoftrust
Okej, hur länge och på vilken växel och varvtal rekomenderar du?
Tänder katalysatorn så tänder den och då gör den sitt jobb, det är förstås bra att köra bil och katalysator ordentligt varm innan test, 25-30 minuter räcker gott och väl, mer hjälper inte om bilen går som den ska i övrigt.
Citera
2026-08-28, 10:04
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Tänder katalysatorn så tänder den och då gör den sitt jobb, det är förstås bra att köra bil och katalysator ordentligt varm innan test, 25-30 minuter räcker gott och väl, mer hjälper inte om bilen går som den ska i övrigt.

Okej tackar för alla tips och råd och tar det till mig. Det är dags på måndag återkommer hur det gått.

Mvh aband.
Citera
2026-08-28, 10:20
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Så är det ju såklart, tanken är att värma upp den rejält så den inte hinner svalna igen innan avgasprovet. Den är ju inte som en glödlampa (av/på) utan snarare som ett radiorör, om man nu ska ta liknelsen med tända och släcka.

Citat:
Okej tackar för alla tips och råd och tar det till mig. Det är dags på måndag återkommer hur det gått.

Mvh aband.

Först vanlig varmkörning enligt Generalknase ovan. Sen skulle jag väl kört runt 3000-3500 varv på tvåan (så det inte går för fort) i en 15-30 sekunder (med hänsyn till trafikförhållandena såklart) eller så, så nära inpå besöket som möjligt. Se till att vara där så nära din utsatta tid som möjligt, så katen inte hinner svalna så mycket. Obs att detta i bästa fall KAN hjälpa, men det är ingen garanti. Har funkat för mig några ggr med en gammal Fabia som jämt låg precis på gränsen. Till slut gick det inte längre dock

Lycka till!
Citera
2026-08-28, 17:11
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:
Så är det ju såklart, tanken är att värma upp den rejält så den inte hinner svalna igen innan avgasprovet. Den är ju inte som en glödlampa (av/på) utan snarare som ett radiorör, om man nu ska ta liknelsen med tända och släcka.

Först vanlig varmkörning enligt Generalknase ovan. Sen skulle jag väl kört runt 3000-3500 varv på tvåan (så det inte går för fort) i en 15-30 sekunder (med hänsyn till trafikförhållandena såklart) eller så, så nära inpå besöket som möjligt. Se till att vara där så nära din utsatta tid som möjligt, så katen inte hinner svalna så mycket. Obs att detta i bästa fall KAN hjälpa, men det är ingen garanti. Har funkat för mig några ggr med en gammal Fabia som jämt låg precis på gränsen. Till slut gick det inte längre dock

Lycka till!

Förstår och tar det till mig toppen bra tips tack
Citera
2026-08-31, 20:02
Medlem
abandoftrusts avatar
Det var ju dax idag och tyvärr så ville det sig inte. Körde den ca 2.5 timmar och på höga varv länge med. körförbud 9 sep. Gillar bilen och den känns pålitlig i övrigt.

Är det en ny katalysator som gäller? Upskattar alla tips och råd Mvh.
Citera
2026-09-03, 13:39
Medlem
abandoftrusts avatar
Återkommer i ärendet om besikting som gjordes i dag. Hade hällt i ca 7 liter Etanol vid halv tank på mätaren.

Varmkörde ordentligt som jag tipsats om och den gick igenom på gränsen.

Bugar och bockar för utan er så hade jag aldrig fått igenom bilen.

Tusen tack alla för hjälpen
Citera
2026-09-03, 13:44
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Återkommer i ärendet om besikting som gjordes i dag. Hade hällt i ca 7 liter Etanol vid halv tank på mätaren.

Varmkörde ordentligt som jag tipsats om och den gick igenom på gränsen.

Bugar och bockar för utan er så hade jag aldrig fått igenom bilen.

Tusen tack alla för hjälpen

Fan vad gött, grattis! Och tack för återkopplingen
Citera
2026-09-03, 14:52
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:
Fan vad gött, grattis! Och tack för återkopplingen

Tack själv du och alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera