Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Tänder katalysatorn så tänder den och då gör den sitt jobb, det är förstås bra att köra bil och katalysator ordentligt varm innan test, 25-30 minuter räcker gott och väl, mer hjälper inte om bilen går som den ska i övrigt.
Så är det ju såklart, tanken är att värma upp den rejält så den inte hinner svalna igen innan avgasprovet. Den är ju inte som en glödlampa (av/på) utan snarare som ett radiorör, om man nu ska ta liknelsen med tända och släcka.
Citat:
Ursprungligen postat av
abandoftrust
Okej tackar för alla tips och råd och tar det till mig. Det är dags på måndag återkommer hur det gått.
Mvh aband.
Först vanlig varmkörning enligt Generalknase ovan. Sen skulle jag väl kört runt 3000-3500 varv på tvåan (så det inte går för fort) i en 15-30 sekunder (med hänsyn till trafikförhållandena såklart) eller så, så nära inpå besöket som möjligt. Se till att vara där så nära din utsatta tid som möjligt, så katen inte hinner svalna så mycket. Obs att detta i bästa fall KAN hjälpa, men det är ingen garanti. Har funkat för mig några ggr med en gammal Fabia som jämt låg precis på gränsen. Till slut gick det inte längre dock
Lycka till!