2026-09-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandoftrust
Återkommer i ärendet om besikting som gjordes i dag. Hade hällt i ca 7 liter Etanol vid halv tank på mätaren.

Varmkörde ordentligt som jag tipsats om och den gick igenom på gränsen.

Bugar och bockar för utan er så hade jag aldrig fått igenom bilen.

Tusen tack alla för hjälpen

Grattis! Och jag vågar nästan påstå att du har haft en viss portion tur också, det är inte alltid etanoltillsats hjälper mot höga HC eller CO-utsläpp på en bil med kat.
Det kanske blir till att byta kat till nästa besiktning, men tänk då på att en begagnad kat (dvs originaldel från biltillverkaren, inte en billig pirat-kat) har ett ganska rejält skrotvärde. Om du låter en verkstad byta katen, se till att du antingen får behålla den gamla (så kan du sälja den själv till skrotfirma) eller att skrotvärdet dras av från räkningen.
Citera
2026-09-05, 11:11
Medlem
abandoftrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Grattis! Och jag vågar nästan påstå att du har haft en viss portion tur också, det är inte alltid etanoltillsats hjälper mot höga HC eller CO-utsläpp på en bil med kat.
Det kanske blir till att byta kat till nästa besiktning, men tänk då på att en begagnad kat (dvs originaldel från biltillverkaren, inte en billig pirat-kat) har ett ganska rejält skrotvärde. Om du låter en verkstad byta katen, se till att du antingen får behålla den gamla (så kan du sälja den själv till skrotfirma) eller att skrotvärdet dras av från räkningen.

Tack du har rätt. Dem sa att det var precis på gränsen och provade två gånger. Jo har förstått att den måste bytas nästa gång.

Bilen närmar sig 50 tusen mil men var skonad ifrån rost när dem lyfte upp den (gotlands bil) det var otroligt att se med tanke på att det är en 95:a

Kommer troligen att köra denna så länge det går tills nåt halvår innan nästa besikting om 2 år. Sen får det bli nåt annat.

Men vad vet jag inte, nu har man blivit bortskämd med denna gamla bil som bara går och går.

En begagnad nyare är väl oftast mera elektronik i (rätta mig gärna kan inget om bilar) denna gamla kan du stoppa ner båda händerna i motorhuven och greja.

Dagens bilar finns ju knappt en cm fri från saker överallt. Är gärna ute efter nån enkel bil som är pålitlig och får gärna ha några år på nacken tills nästa gång det blir dags om nån har tips och råd.

Tack
Citera
2026-09-06, 19:08
Medlem
Om du vill ha en lite nyare bil med ungefär samma egenskaper som Golfen men med fler år kvar till bästföredatum, föreslår jag att du tittar på Skoda Octavia eller kanske Seat från tidigt 00-tal. I första hand bensinare med någon av de vanligaste lågprestandamotorerna. Och helst en med trumbromsar bak, VAG's skivbromsar med integrerad handbroms från den tiden blir bara reservdelsnasaren glad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in