Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Prestandan är bättre med Chrome, naturligtvis beror det till viss del på att jag har många tillägg på FF.
Men även helt utan tillägg dvs om man startar Chrome och FF med samma förutsättningar så ger Chrome bättre prestanda.
Jag har inte gjort några benchmarktest så jag kan inte presentera siffror, men upplevelsen är att Chrome är snabbare.
Tack för svaret!
Ang snabbheten så har jag inte upplevt att GC skulle vara snabbare än FF, trots alla syntetiska benchmarks man har läst om på nätet.
Så jag gjorde ett eget "benchmark" baserat på verkligheten istållet - min verklighet, med sådana sidor jag brukar använda.
Här är en länk till detta test
https://www.flashback.org/p29984099#p29984099
Vore intressant om andra gjorde sina tester (det kan ju skilja mellan olika datorer (?) ), viktiga förutsättningar bara:
1. Rensa all cache i webläsarna för att undvika laddning ojust fördel av förbesökta sidor.
2. Använd helst en "internetrensare" utanför webläsaren, som t ex CCleaner, eller Windows7Manager.
3. På
www.webwait.com - ändra antalet callls från 5 till 1, så testas sidan bara 1 gång vilket är det mest naturliga (vem åtebesöker en sida fem gånger samtidigt?)
4. Försök blanda dina testsidor mellan enkla och mer komplexa sidor, sidor med mycket javascript, eller mycket flash, osv att urvalet blir så representativt som möjligt
5. Det går numera att klippa och klistra in oändligt antal hemsidor att testa i webwait.com.
Du gör så här: Starta programmet Anteckningar i din dator, samla på dig webadresser och klistra in i Anteckningar, ta bort adressprefixet (
http://www.) samt särskilj varje adres med ett mellanslag så att det ser ut så här: sidan1.se sidan2.com sidan3.net sidan4.org osv
6. Du kör testet på GC och FF samtidigt, öppna var sitt fönster och kör.
Enligt min det bästa och ärligaste testet, då det kollar snabbheten hos webläsarna på just din dator, och med dina vanliga surfningvanor - inga labbtester.
Jag har kört detta testet många gånger numera.
Jag använder alltid senaste tillgängliga version av resp webläsare, jag har liknande addons installerade på båda webläsarna, jag har t o m fler addons installerade (13 st) på FF än GC (6 st).
På min dator vinner Firefox mellan 70-80% av fallen = Firefox är snabbare än Chorme på att ladda olika sidor.
Däremot är GC snabbare att starta upp än FF. Men det är en annan sak.