2011-06-01, 22:06
Medlem
AbbySciutos avatar
ok.. hur fn.. gör man för att spara de länkar man vill under "most visited"?? Blir tamefn.. tokig på det snart..
2011-06-02, 00:10
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbbySciuto
ok.. hur fn.. gör man för att spara de länkar man vill under "most visited"?? Blir tamefn.. tokig på det snart..
Det är bara att besöka det du vill. Sen kan du ju kryssa bort dom länkar du inte vill ha där.

Eller så testar du: Incredible Startpage.
2011-06-03, 14:42
Medlem
epost72s avatar
Kan man inte ta bort "Övriga bokmärken"?
Irriterande att ha det på bokmärkesfältet och ta upp plats.
2011-06-03, 19:06
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kan man inte ta bort "Övriga bokmärken"?
Irriterande att ha det på bokmärkesfältet och ta upp plats.

Har jag aldrig ens sett! Tack för upplysningen, har alltid gått in i bookmark manager för att komma åt dom!
2011-06-03, 19:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsimon
Har jag aldrig ens sett! Tack för upplysningen, har alltid gått in i bookmark manager för att komma åt dom!
Kul att det löste sig för dig men jag fick inget svar.

Å andra sidan löste det sig för mig genom att jag raderade alla bokmärken som låg i Övriga bokmärken
2011-06-03, 20:24
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Å andra sidan löste det sig för mig genom att jag raderade alla bokmärken som låg i Övriga bokmärken
Har aldrig tänkt på det, men det verkar faktiskt inte gå att ta bort den mappen. Inte för att jag behöver göra det heller men ändå märkligt.
2011-06-03, 21:01
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:

Jag har inga bokmärken i "Övriga bokmärken", men likväl finns mappen i bokmärkesfältet.
2011-06-04, 01:45
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Hur som helst så har jag en åsikt rörande tillägg och dess förträfflighet.

Det är att om de nu underlättar tillvaron så varför inte?
Jag menar, jag tar bilen till affären även om jag lika gärna kunde gå.
Sedan kan man värdera behovet av olika tillägg lite beroende på vilka krav och önskemål man har.
Detta skulle jag vilja diskutera med dig (och andra).

Tilläggen är ju enligt mig till för att anpassa webläsaren till bättre funktionalitet, kanske också för att få en snyggare design på läsare. Och kanske vill man rensa bort "onödigt", eller maximera snabbheten.
Hur som helst, jag har vid åtskilliga tillfällen testat Chrome men aldrig riktigt gillat den.
Jag återkommer alltid till Firefox.
Jag kanske ska tillägga att jag är en riktig FF-hardcore.... men, jag kan göra i princip vad som helst i FF eftersom det är själva grundtanken bakom Open Source. Därför dräller det av mer eller mindre bra tillägg till FF.
Inte ens hastigheten skiljer mellan FF och Chrome numera. Speciellt inte om man använder några tillägg.
Kan ta ett exempel. De flesta gillar inte att störas av reklam. Förutom det visuella störningsmomentet så slöar reklamen ned sidladdningen.
Jag använder (som de flesta) Adblock Plus. Det finns numera även för Chorme, men fungerar inte alls lika effektivt som i FF. Fortfarande, för det har funnits tillgängligt en ganska lång tid nu.
Kör du med ABP laddas dessutom sidorna snabbare i FF än Chrome.
Anser att det är bra med konkurrens och man kan gilla båda.
Men så länge vissa tillägg och funktioner saknas i Chorme kommer jag inte att byta.

Sedan tycker jag principiellt inte om att Google gnager sig allt längre in i folks integritet, och har på sistone börjat se på Google som på Microsoft. Något man mer eller mindre tvingas på för att andra alternativ saknas, eller är sämre. Menar i det här fallet inte webläsare utan sökmotorer och operativsystem. Det är inte alltid till nytta för en användare att stora företag slår ut mindre, speciellt inte om de dominerar för att de är stora, inte för att de alltid är bäst.

Min fråga till dig (som verkar ha god kunskap av båda läsarna), och andra, är vad ni får ut av Chrome som ni saknat i FF, eller andra webläsare?
2011-06-04, 10:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Jag har inga bokmärken i "Övriga bokmärken", men likväl finns mappen i bokmärkesfältet.

Grejen är att jag tog bort ett bokmärke som låg i "Övriga bokmärken" medhjälp av Xmarks, och då försvann mappen.
2011-06-04, 10:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Detta skulle jag vilja diskutera med dig (och andra).

Tilläggen är ju enligt mig till för att anpassa webläsaren till bättre funktionalitet, kanske också för att få en snyggare design på läsare. Och kanske vill man rensa bort "onödigt", eller maximera snabbheten.
Hur som helst, jag har vid åtskilliga tillfällen testat Chrome men aldrig riktigt gillat den.
Jag återkommer alltid till Firefox.
Jag kanske ska tillägga att jag är en riktig FF-hardcore.... men, jag kan göra i princip vad som helst i FF eftersom det är själva grundtanken bakom Open Source. Därför dräller det av mer eller mindre bra tillägg till FF.
Inte ens hastigheten skiljer mellan FF och Chrome numera. Speciellt inte om man använder några tillägg.
Kan ta ett exempel. De flesta gillar inte att störas av reklam. Förutom det visuella störningsmomentet så slöar reklamen ned sidladdningen.
Jag använder (som de flesta) Adblock Plus. Det finns numera även för Chorme, men fungerar inte alls lika effektivt som i FF. Fortfarande, för det har funnits tillgängligt en ganska lång tid nu.
Kör du med ABP laddas dessutom sidorna snabbare i FF än Chrome.
Anser att det är bra med konkurrens och man kan gilla båda.
Men så länge vissa tillägg och funktioner saknas i Chorme kommer jag inte att byta.

Sedan tycker jag principiellt inte om att Google gnager sig allt längre in i folks integritet, och har på sistone börjat se på Google som på Microsoft. Något man mer eller mindre tvingas på för att andra alternativ saknas, eller är sämre. Menar i det här fallet inte webläsare utan sökmotorer och operativsystem. Det är inte alltid till nytta för en användare att stora företag slår ut mindre, speciellt inte om de dominerar för att de är stora, inte för att de alltid är bäst.

Min fråga till dig (som verkar ha god kunskap av båda läsarna), och andra, är vad ni får ut av Chrome som ni saknat i FF, eller andra webläsare?

Prestandan är bättre med Chrome, naturligtvis beror det till viss del på att jag har många tillägg på FF.
Men även helt utan tillägg dvs om man startar Chrome och FF med samma förutsättningar så ger Chrome bättre prestanda.

Jag har inte gjort några benchmarktest så jag kan inte presentera siffror, men upplevelsen är att Chrome är snabbare.

En detalj som ofta fallerar med Flashback och FF är att man måste logga ut och in igen för att få bort den värst segheten. Det händer aldrig med Chrome.

Jag är också en inbiten FF-användare egentligen, det enda som håller mig kvar är avsaknaden av vissa tillägg samt en del detaljer som är svåra att beskriva, men dra och släpp länkar fungerar bättre i FF.
2011-06-04, 10:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93

Citat:
Grejen är att jag tog bort ett bokmärke som låg i "Övriga bokmärken" medhjälp av Xmarks, och då försvann mappen.

EDIT:

Mappen kom tillbaks igen

Jag går in på http://my.xmarks.com/ loggar in och ser då att incredible startpage tydligen lagrar dolda inställningar i "Övriga bokmärken" så nu har jag tagit bort incredible startpage och åter tagit bort dessa dolda inställningar.

Jag ska se om det hjälper.
2011-06-04, 16:30
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Prestandan är bättre med Chrome, naturligtvis beror det till viss del på att jag har många tillägg på FF.
Men även helt utan tillägg dvs om man startar Chrome och FF med samma förutsättningar så ger Chrome bättre prestanda.

Jag har inte gjort några benchmarktest så jag kan inte presentera siffror, men upplevelsen är att Chrome är snabbare.
Tack för svaret!
Ang snabbheten så har jag inte upplevt att GC skulle vara snabbare än FF, trots alla syntetiska benchmarks man har läst om på nätet.
Så jag gjorde ett eget "benchmark" baserat på verkligheten istållet - min verklighet, med sådana sidor jag brukar använda.
Här är en länk till detta test https://www.flashback.org/p29984099#p29984099

Vore intressant om andra gjorde sina tester (det kan ju skilja mellan olika datorer (?) ), viktiga förutsättningar bara:
1. Rensa all cache i webläsarna för att undvika laddning ojust fördel av förbesökta sidor.
2. Använd helst en "internetrensare" utanför webläsaren, som t ex CCleaner, eller Windows7Manager.
3. På www.webwait.com - ändra antalet callls från 5 till 1, så testas sidan bara 1 gång vilket är det mest naturliga (vem åtebesöker en sida fem gånger samtidigt?)
4. Försök blanda dina testsidor mellan enkla och mer komplexa sidor, sidor med mycket javascript, eller mycket flash, osv att urvalet blir så representativt som möjligt
5. Det går numera att klippa och klistra in oändligt antal hemsidor att testa i webwait.com.
Du gör så här: Starta programmet Anteckningar i din dator, samla på dig webadresser och klistra in i Anteckningar, ta bort adressprefixet (http://www.) samt särskilj varje adres med ett mellanslag så att det ser ut så här: sidan1.se sidan2.com sidan3.net sidan4.org osv
6. Du kör testet på GC och FF samtidigt, öppna var sitt fönster och kör.

Enligt min det bästa och ärligaste testet, då det kollar snabbheten hos webläsarna på just din dator, och med dina vanliga surfningvanor - inga labbtester.

Jag har kört detta testet många gånger numera.
Jag använder alltid senaste tillgängliga version av resp webläsare, jag har liknande addons installerade på båda webläsarna, jag har t o m fler addons installerade (13 st) på FF än GC (6 st).

På min dator vinner Firefox mellan 70-80% av fallen = Firefox är snabbare än Chorme på att ladda olika sidor.

Däremot är GC snabbare att starta upp än FF. Men det är en annan sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in