• 1
  • 2
2011-03-24, 10:59
Medlem
Jag målar. Jag vet egentligen inte varför, men jag måste - annars kliar det i fingrarna. Jag visar det aldrig för någon, men har inget behov av det. Såklart visar jag det för vänner och familj men inget jag skyltar med. Så, den kommersiella konsten, är det egentligen sanna konstnärer? En bildkonstnär som tänker på vad människorna vill ha på väggarna när han greppar penseln, istället för att skapa det han har inom sig - finns något som är rätt eller fel? Vad är konst i det fallet?

Och så en liten extrafråga: design- och modevärlden, är det konst?

SVAARAAAA
Citera
2011-03-24, 11:39
Medlem
Baechus avatar
Jag definierar konst som ett avsiktligt uttryck för kreativitet (1), intentionen att vara konst (2), och helst även i en kontext där konst förväntas (3).

1. Det måste vara skapat med flit, till skillnad från att trycka på en knapp och en random bild genereras.
2. Huvudsyftet kan inte vara att skapa ett föremål som ska användas till något annat. En fint graverad sked är inte konst om den avsågs att användas som sked av upphovsmannen.
3. Även ett föremål som ursprungligen inte skapades som konst kan, om någon sätter det i en annan kontext som t.ex. en konstutställning, omdefinieras till att bli ett konstverk.
Citera
2011-03-24, 11:48
Medlem
Paladias avatar
Kreativt skapande, är min definition.
Citera
2011-03-24, 13:30
Medlem
Salfords avatar
Vem är jag? Finns gud? Är detta verklighet? Vad är konst?

Frågor som inte är lätta att svara på på rak arm. Folk ägnar sina liv åt dessa frågorna och det är väl lite väl begärt att folk skall kunna svara på detta här?
Citera
2011-03-25, 09:45
Medlem
Mokshas avatar
Högst personliga tankar:

Konst är för mig ett uttryck och längtan att förstå sin egen inre värld och/eller längtan att förmedla ett budskap till sin yttre värld. Konsten är ett kreativt uttrycksmedel där allt är inkluderat.
Någonstans handlar det om att utvidga mänsklighetens synfält.

Där finns flera olika sorters konstnärskap. De som har till avsikt att skapa dyr och lättköpt konst - konst som inte behöver tolkas utan mer som kan hänga på väggen och är lätt budskap att motta intryck utav. Sedan har du konstnärer som skapar enormt svår konst som behöver en historia för att förstå. En konstnärs längtan till uttryck är omöjlig att definiera.

Att skapa är i sig inte att skapa konst. Att skapa är en frigörande process där någonting vill uttryckas och bara måste komma ut. Att skapa kan vara en stund av meditation, ett närvarande i detta nu, och skapelsen blir då till en rörelse med livet.

Upplevelsen är alltid betraktarens vilket inte är svårare än att tänka att 2 personer ser en utställning och 1 blir berörd och 1 blir helt opåverkad. Dvs. bla. tolkning, innebörd, medvetenhet, analysering.

Jag tror det absolut viktigaste för att förstå konst är viljan att förstå en annan människas sätt att tänka. Genom konst kan vi utvidga vår egen förståelse till andra och till denna värld.

Och i enklare ord. Klyschan - Allt är konst.
En ensam frukt har samma skönhet som en fruktsallad som innehåller flera frukter.
Även ett tomrum är fullt av liv. För en blind man existerar solen också.
Citera
2011-03-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baechu
Jag definierar konst som ett avsiktligt uttryck för kreativitet (1), intentionen att vara konst (2), och helst även i en kontext där konst förväntas (3).

1. Det måste vara skapat med flit, till skillnad från att trycka på en knapp och en random bild genereras.
2. Huvudsyftet kan inte vara att skapa ett föremål som ska användas till något annat. En fint graverad sked är inte konst om den avsågs att användas som sked av upphovsmannen.
3. Även ett föremål som ursprungligen inte skapades som konst kan, om någon sätter det i en annan kontext som t.ex. en konstutställning, omdefinieras till att bli ett konstverk.

Tack för kommentar.
Avsikten är vad som gör konstverket till vad det är, men det är mottagaren som avgör vad det är för något eftersom konst är subjektiv. Är det så du menar ungefär eller har jag missförstått?
Citera
2011-03-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Vem är jag? Finns gud? Är detta verklighet? Vad är konst?

Frågor som inte är lätta att svara på på rak arm. Folk ägnar sina liv åt dessa frågorna och det är väl lite väl begärt att folk skall kunna svara på detta här?

Absolut! Det finns ju inga svar egentligen och kommer aldrig att finnas, kanske. Har inte begärt någonting men tycker det är spännande och intressant att höra hur folk ser på saken.
Citera
2011-03-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Högst personliga tankar:

Konst är för mig ett uttryck och längtan att förstå sin egen inre värld och/eller längtan att förmedla ett budskap till sin yttre värld. Konsten är ett kreativt uttrycksmedel där allt är inkluderat.
Någonstans handlar det om att utvidga mänsklighetens synfält.

Där finns flera olika sorters konstnärskap. De som har till avsikt att skapa dyr och lättköpt konst - konst som inte behöver tolkas utan mer som kan hänga på väggen och är lätt budskap att motta intryck utav. Sedan har du konstnärer som skapar enormt svår konst som behöver en historia för att förstå. En konstnärs längtan till uttryck är omöjlig att definiera.

Att skapa är i sig inte att skapa konst. Att skapa är en frigörande process där någonting vill uttryckas och bara måste komma ut. Att skapa kan vara en stund av meditation, ett närvarande i detta nu, och skapelsen blir då till en rörelse med livet.

Upplevelsen är alltid betraktarens vilket inte är svårare än att tänka att 2 personer ser en utställning och 1 blir berörd och 1 blir helt opåverkad. Dvs. bla. tolkning, innebörd, medvetenhet, analysering.

Jag tror det absolut viktigaste för att förstå konst är viljan att förstå en annan människas sätt att tänka. Genom konst kan vi utvidga vår egen förståelse till andra och till denna värld.

Och i enklare ord. Klyschan - Allt är konst.
En ensam frukt har samma skönhet som en fruktsallad som innehåller flera frukter.
Även ett tomrum är fullt av liv. För en blind man existerar solen också.

Jag känner igen mycket av dina tankar och du satte ord på det som man lätt kan krångla till. Du skiljer på orden att skapa och konst, något som jag egentligen aldrig gjort tidigare. Svaret på frågan "vad är konst?" är svår att besvara men nu fick jag i alla fall en mycket bättre inblick. Thankyou!
Citera
2011-03-26, 14:15
Medlem
rawr-s avatar
Jag kan bajsa i en burk och ställa ut och kalla det mitt postmodernistiska mästerverk.

Vad somhelst kan egentligen vara konst, beror på vad "konstnärens/artistens" syfte är mer än vad det är för skapelse.

Målar du en tavla, ovs hur ful den än må vara är det konst. Skulle kunna fördjupa mig i detta men för att dra det till den mest grundläggande nivån stannar jag av här.
Citera
2011-03-26, 20:21
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Konstens uppgift är att hålla upp en spegel för naturen.

Detta betyder inte nödvändigtvis att man ska måla av blommor så exakt som möjligt utan jag tolkar det snarare som att konst är produkten av en kreativ handling där konstnären avbildar verkligheten som dom ser den genom sina ögon.
Citera
2011-03-26, 21:18
Medlem
Jag anser att konst kan betecknas som ett språk. Konstnären har tagit till sig intryck av omvärlden genom sina sinnen, dessa bearbetas sedan av konstnärens kognitiva och känslomässiga förmågor, blandas, utvärderas och jämförs. Resultatet blir en syntes, som konstnären sedan upplever ett behov att reproducera utanför den egna tankevärlden. Reproduktionen (alltså själva konstverket) kan antingen fylla en utåtriktad funktion, avsedd att delas med andra (dialog konst, kanske man kan säga), eller en inåtriktad funktion (monolog konst). I det senare fallet är syftet för konstnären att förstå sin egen tankeprocess, den mentala motsvarigheten till att se sig själv i spegeln.

Vidare kan tilläggas att själva mediet för det konstnärliga uttrycket inte är så relevant, då det antagligen är mer beroende av vad konstären är bekant med sen tidigare, behärskar eller vilka material denne har tillgång till. Alltså kan även en graverad sked ha funktion som ett konstverk, då vid sidan om sin rent praktiska funktion.
Citera
2011-03-27, 13:01
Medlem
Skitonds avatar
Är väl upp till var och en, för mig är det något som någon kan relatera till och detta vara dess enda syfte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in