Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-23, 17:29
  #1
Medlem
PinkyCreams avatar
Jag har varit dum nog att skriva över hela kylen med en permanent märkpenna. Jag har testat att ta bort det med nagellackborttagning, T-röd, hårspray, Mr.muscle och med tandkräm. Tandkräm har funkat bäst och det går bort med tandkräm om man gnuggar svinlänge med en nagelborste. Problemet är bara att detta kommer att ta mig flera veckor att få bort om jag inte hittar något annat sätt.
Jag bor i en hyreslägenhet idag och ska flytta härifrån till en bostadsrätt, får jag inte bort märkpennan så måste jag betala ett nytt kylskåp.

Är det någon som har något bra knep?
Kanske ska tillägga att jag har varit på både biltema och colorama och dom säger att om det inte går bort med T-röd så har det satt sig för djupt. Dock funkar det ju med tandkräm.
Citera
2011-03-23, 17:34
  #2
Medlem
Brunsass avatar
Aceton funkar utmärkt
Citera
2011-03-23, 17:35
  #3
Avstängd
1stCavalrys avatar
Prova galltvål, tror det ska funka.
Citera
2011-03-23, 17:35
  #4
Medlem
Forzos avatar
Går det inte bort med T-röd kan du ju testa något starkare lösningsmedel som toluen eller xylen.
Anledningen att tandkräm funkar är antagligen för att du helt enkelt slipar ner ytan på kylskåpet och därmed även färgen, fint sandpapper går snabbare...
Citera
2011-03-23, 17:39
  #5
Medlem
Sockerbits avatar
Precis, tandkrämen fungerar som finslipning. Tror dock inte att sandpapper, även om det är mycket fint, är en speciellt bra lösning. Det kommer nog helt enkelt se ut som att någon sandpapprat helt kylskåpet.

Tror däremot att en lösning skulle vara att helt enkelt polera med tandkräm.

http://shop.bilvask.nu/media/catalog...m/img_0321.jpg

btw hur länge har färgen suttit i?
__________________
Senast redigerad av Sockerbit 2011-03-23 kl. 17:41.
Citera
2011-03-23, 17:47
  #6
Medlem
Handdesinfektionsmedel fungerade på whiteboard i alla fall...
Citera
2011-03-23, 17:48
  #7
Medlem
PomLs avatar
Har du provat svinto? Om det är för "klent", borde Klotterbort göra jobbet!

Edit: Annars någon form av rent lösningsmedel? Jag använde det på en dunjacka för flera år sedan som jag hade fått färg på, och det gick bort med lätthet. Minuset var väl att man blev ganska såsig i huvudet för stunden och att lukten av lösningsmedlet stank i flera veckor, men vad gör det, du ska ju ändå flytta
__________________
Senast redigerad av PomL 2011-03-23 kl. 17:54.
Citera
2011-03-23, 17:51
  #8
Medlem
Inte-Igens avatar
Har du testat eldkastare eller maskingevär? Nä men ont, kaffe?
Citera
2011-03-23, 17:51
  #9
Medlem
TheVoids avatar
Kolla om du hittar Master Fläckväck någonstans, använder det på jobbet för att få bort klotter på aluminium men funkar utmärkt på ex köksluckir osv. Testa dock alltid på en liten yta först.
Citera
2011-03-23, 18:02
  #10
Medlem
Lika löser lika så allting som innehåller sprit ska fungera på en spritpenna har själv med framgång använt både ful whiskey och ful vodka till det.
Citera
2011-03-23, 18:03
  #11
Medlem
jolindbes avatar
Jag har i en annan tråd rekommenderat en blandning av bakpulver och tandkräm för att få bort permanent penna från en datorskärm (jag googlade mig till detta, och har alltså inte testat själv). Enligt den trådstartaren funkade detta ypperligt.
Citera
2011-03-23, 18:12
  #12
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Lika löser lika så allting som innehåller sprit ska fungera på en spritpenna har själv med framgång använt både ful whiskey och ful vodka till det.

TS har provat t-röd.

Jag hade aktat mig lite för alltför starka lösningsmedel innan du provat alla andra till buds stående medel.
Risken är ju överhängande att när du löser färgen från pennan löser du samtidigt färgen/lacken på kylskåpet.
Skillnad om det är en pjäs i rostfritt förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback