• 1
  • 2
2011-03-23, 13:47
Medlem
Liten77s avatar
Hej! Köpte billiga grytbitar av fläsk och insåg sedan att jag inte vet riktigt vad jag ska göra med dem. Alla recept på schyssta grytor verkar innehålla nöt. Har ni tips? Jag har inga "tjusiga" ingredienser hemma, men en del rotfrukter och potatis. Hade tänkt slänga ihop något till kvällsmaten!
Citera
2011-03-23, 13:50
Bannlyst
Stek dom och ät dom med potatis. Salta och peppra.
Citera
2011-03-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasergun
Stek dom och ät dom med potatis. Salta och peppra.

Håller med till 110%. Less is more. Varför stå och krångla och göra något "exotiskt"?
Citera
2011-03-23, 14:02
Medlem
klart du kan göra en gryta på fläsk. Min farsa gör sjukt god gryta på det.
Den är ganska lätt att göra tror jag och innehåller typ bara champinjoner och kött och sen massa kryddor osv.

Kan fråga om recept senare om du är intresserad ?
Citera
2011-03-23, 14:09
Medlem
dePauls avatar
Dessa heter inte grytbitar för intet.

Laga en trevlig gryta. Den enklaste varianten innehåller 10 ingredienser, salt och peppar inberäknat.
  • Salt
  • Finmalen svartpeppar
  • Rött paprikapulver (inte den starka varianten)
  • Vatten
  • Grytbitar
  • Gräddmjölk 50/50
  • Vetemjöl
  • Hackad gul lök
  • Neutral olja att steka i
Fräs lök i olja tills den börjar bli svagt gyllene. Tillsätt köttet och ge det en fin yta på medellåg temperatur. Löken fräser ju tillsammans med köttet och därför kommer att mörkna ytterligare.

När köttet börjar få fin yta runtom så tillsätter du rött paprikapulver rör om och fräser i ca 2 minuter till. Häll sedan på vattnet så att det precis täcker. Låt nu grytan puttra tills köttet är mört och endast ca hälften av vattnet återstår.

Blanda lite vetemjöl med gräddmjölken och addera till grytan. Sänk värmen, låt grytan tjockna och låt den gå i ytterligare ca 5 minuter på mycket svag värme. Servera.

Den här grytan är god tillsammans med kokt potatis, potatispuré, ris och pasta. Om du vill så kan du spetsa den med lite cayennepeppar och toppa med nyhackad persilja.

~Paul~
Citera
2011-03-23, 14:20
Medlem
pekingbrudens avatar
Gör Kalops! Jag använder alltid grytbitar av fläskkött istället för nötkött när jag gör kalops. Blir saftigare.
Citera
2011-03-23, 14:30
Medlem
Liten77s avatar
Tack för snabba svar och tips! Tror jag provar dePauls recept, men tar gärna emot andra recept till nästa gång!
Citera
2011-03-23, 15:14
Medlem
Våga improvisera lite. Ta ett recept för nöt, och byt helt enkelt ut köttet.
Citera
2011-03-23, 15:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liten77
Tack för snabba svar och tips! Tror jag provar dePauls recept, men tar gärna emot andra recept till nästa gång!
Ett tips. Det skall vara tämligen mycket paprikapulver. Jag har ca 1 msk till 400 g fläsk.

~Paul~
Citera
2011-03-23, 15:38
Medlem
Färdigt på: 1 tim
Ingredienser
500 g fläskkött
3 st kryddiga ungerska korvar
4 st stora potatisar
2 st rödlökar
2 st gula lökar
1 st purjolök
4 st morötter
1 st squash
4 st paprikor i olika färger
3 msk tomatpuré
paprikapulver
2 klyftor vitlök
4 dl vatten
2 msk olivolja till stekning
3 msk olivolja till marinering
salt
peppar
Gör så här

1. Skär ned fläskköttet i bitar lägg i en bunke. Marinera i peppar, salt, olivolja och eventuella kryddor (valfritt), gärna över natten.

2. Häll lite olivolja i en stor gryta. Skala och skär ner alla grönsaker och potatis i grova bitar. Börja med att fräsa de hårda rotfrukterna: potatis, lök, morot.

3. Krydda med paprikapulver och rör om. Ta inte för mycket paprikapulver från början, det är bättre att krydda en gång till på slutet för att få det lagom starkt.

4. Fortsätt med paprikan, squashen, bönorna och fläskköttet. Fräs på lite. Skala och finhacka vitlöken och tillsätt den tillsammans med tomatpurén och vattnet. Låt koka på medelvärme i 15-20 minuter och skiva sedan korven och tillsätt tillsammans med spenaten. Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.

5. Ta upp en potatisbit och en fläskbit innan servering och kolla så att de är färdiga.

Detta tycker jag är jättegott. Men det behövs ganska många ingredienser.
Citera
2011-03-23, 15:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekingbruden
Gör Kalops! Jag använder alltid grytbitar av fläskkött istället för nötkött när jag gör kalops. Blir saftigare.
Jag är inte så säker på att du får ett saftigare resultat med fläskkött. Det beror helt och hållet på hur grytbitarna ser ut. Generellt kan man säga att rent fläskkött utan fettkant innehåller mindre fett och bindväv än nötkött taget från samma styckningsdel. Eftersom det är just fett och bindväv som ger ett saftigt resultat så kan man således räkna ut att nötkött ger ett saftigare slutresultat.

Man kan visserligen kringgå problemet genom att tillföra mer grisfett på separat väg men själva fläsköttbiten kommer likt förbaskat att uppfattas som torrare än motsvarande bit nötkött. Nu talar jag av självklara orsaker inte om till exempel fettkappan runt ett fläsklägg eller fläskkotlett .

~Paul~
Citera
2011-03-23, 16:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett tips. Det skall vara tämligen mycket paprikapulver. Jag har ca 1 msk till 400 g fläsk.

~Paul~

Räknar du 1 msk paprikapulver till 400 g fläsk som tämligen mycket? Jag skulle nog köra med 1 msk/100g.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in