• 1
  • 2
2011-03-23, 16:56
Medlem
Om du har tillgång till en matberedare,en sådan med en kniv i botten,tycker jag du skall göra W mallenbergare! Lägg i kött,1tsk salt till ett halvtkilo kött(givetvis mindre till mindre mängd kött)kör ca 20 sekunder,tills köttet är malet.Tillsätt ett ägg,2 kryddmått vitpeppar till ett halvt kilo kött.Kör tills allt blandats.Forma biffar,vänd i ströbröd och stek i Smör. Smaklig spis!
Citera
2011-03-23, 17:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Räknar du 1 msk paprikapulver till 400 g fläsk som tämligen mycket? Jag skulle nog köra med 1 msk/100g.
Ärligt talat så drog jag till med en avsevärt mindre mängd trots allt än vad jag själv använder eftersom jag vet att det annars kan skrämma folk.

Du har förstås rätt i att det blir bättre med mer paprika. Kanske inte en msk per 100 g kött dock. Det låter lite väl mycket .

~Paul~
Citera
2018-12-12, 16:41
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dessa heter inte grytbitar för intet.

Laga en trevlig gryta. Den enklaste varianten innehåller 10 ingredienser, salt och peppar inberäknat.
  • Salt
  • Finmalen svartpeppar
  • Rött paprikapulver (inte den starka varianten)
  • Vatten
  • Grytbitar
  • Gräddmjölk 50/50
  • Vetemjöl
  • Hackad gul lök
  • Neutral olja att steka i

~Paul~
Precis som TS hittade jag billiga grytbitar av gris i butiken och sökte svar här på vad man kan göra med dem. Det här blev gott och var föredömligt enkelt.

Jag brukar laga något liknande med fläskkotletter, men då utan lök men med riven ost och rikligt med paprikapulver i, som jag som barn blev serverad om söndagarna. Under lagandet reflekterar jag alltid över hur rätten är anti-kosher med såväl fläsk som kött ihop med mjölk. Så jag tycker vi kan kalla den här rätten Judens mardröm.

Men vad är det som gör att man gärna har så mycket paprikapulver till just fläskkött? Finns det någon generell kulinarisk regel?
Citera
2018-12-12, 18:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
1. Det här blev gott och var föredömligt enkelt.

2. vi kan kalla den här rätten Judens mardröm.

3. Men vad är det som gör att man gärna har så mycket paprikapulver till just fläskkött?[/spoiler]
1. Tackar.

2. Haha, sant .

3. Fast jag håller nog inte med på den här punkten. Det funkar lika väl ihop med nötkött, liksom lamm/får/get/killing, liksom en del vilt. I min gulasch har jag minst lika mycket rött paprikapulver som i den aktuella grytan (räknat i korrelation till köttmängden).

~Paul~
Citera
2018-12-12, 20:11
Medlem
Grytbitar brukar komma ifrån picnicbogen, och åtminstone där jag bor är det mycket billigare att köpa på hel bit och skära upp den storlek man vill ha själv. Enligt min erfarenhet är de allt som oftast skurna i ojämnt stora bitar och fettkappan har heller inte putsats. Personligen väljer jag hellre karre som grytbitar då slutresultatet ger ett lite mörare kött.
Citera
2018-12-12, 20:18
Medlem
Food Wishes på Youtube har ett par mycket enkla, goda grytrecept på fläsk som jag kan rekommendera.

https://foodwishes.blogspot.com/2015...es-it.html?m=1
https://foodwishes.blogspot.com/2014...-what.html?m=1
Citera
2018-12-15, 02:27
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekingbruden
Gör Kalops! Jag använder alltid grytbitar av fläskkött istället för nötkött när jag gör kalops. Blir saftigare.

Då gör du gryta om vi ska vara såna.
Kalops görs enl alla regler aldrig på gris.

(kan bli en god gryta ändå)

´
Citera
2018-12-15, 02:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Precis som TS hittade jag billiga grytbitar av gris i butiken och sökte svar här på vad man kan göra med dem. Det här blev gott och var föredömligt enkelt.

Jag brukar laga något liknande med fläskkotletter, men då utan lök men med riven ost och rikligt med paprikapulver i, som jag som barn blev serverad om söndagarna. Under lagandet reflekterar jag alltid över hur rätten är anti-kosher med såväl fläsk som kött ihop med mjölk. Så jag tycker vi kan kalla den här rätten Judens mardröm.

Men vad är det som gör att man gärna har så mycket paprikapulver till just fläskkött? Finns det någon generell kulinarisk regel?

Jag tycker att du ska noga samlat allt grönts som smakar något och som du tycker om.
Bestäm vilken kolhydrat du vill servera till till din grisgryta.
Bestäm om den ska vara klar eller mejeriprodukter i. Vilka kryddor och vilken karaktär.

Och sen är det bara att grundbryna fläsket med smör. Krydda på lite och..... bygga din gryta.
En genomtänkt smakbärare i taket. En Efter en.... tills smaksatt.
Parallellt gör ris, potatis, cous-cous... Eller ett bra bröd m grön sallad till.

Mört trevligt fläskt med lämplig avredd sås på avkoket, mjölig potatis eller piggt ris, härliga grönsaker.
Gärna kokt grönt blandat till. Gudagott.

Detta kan göras på många sätt.
Och att det är fläskbitar ökar bara lusten att krydda på....
Inget hinder att laga god mat. Våga ta det du tycker om... kompromissa inte.

´

´
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här