2011-04-06, 01:07
Citat:
Ursprungligen postat av HNTR
Om brott begås i kojor eller andra för mänskligt utdömda beboelser är inte markägaren ansvarig. Nuff said som jag sagt tidigare i tråden jag har marker i Norr och Sd i Sverige med några spökhus på.
Har ingen aning om vilket shick eller vad som ev föregår i dessa. Bor inte ens i Sverige.
Har ingen aning om vilket shick eller vad som ev föregår i dessa. Bor inte ens i Sverige.
Men "utdömda" är inget juridiskt begrepp på det sättet som friskriver dig från ansvar.
Så om det t.ex. visar sig att man hittar gifter/toxiner i marken, så kan du vara ansvarig för det, som tomtägare (även om du inte bor i Sverige) och i det mer konkreta fallet, om det visar sig att MB använt fastigheten för detta ändamål, med fastighetsägarens tillstånd, så kan fastighetsägaren absolut hållas till svars (det finns fall där lägenhetsinnehavare har dömts som medskyldiga för att ha upplåtit sin bostad för knarkaffärer och försäljning av stöldgods, det finns väl till och med något fall där någon dömts för häleri, efter att hans bror förvarat stöldgods i fastigheten, trots att brodern intygat att detta var utan fastighetsägarens vetskap)
Det finns alltså ingen grund i begreppet "övergiven" eller "utdömd" som friskriver från ansvar, även om det i ett sådant här fall säkerligen kommer krävas någon form av medgivande för att man överhuvudtaget ska tänka sig något sådant, kanske just på grund av vem fastighetsägaren är.
Men jag förstår inte varför det skulle vara så osannolikt att familjen Kuylenstierna skulle ha givit sitt tillstånd till MB att använda fastigheten.