2011-04-06, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HNTR
Om brott begås i kojor eller andra för mänskligt utdömda beboelser är inte markägaren ansvarig. Nuff said som jag sagt tidigare i tråden jag har marker i Norr och Sd i Sverige med några spökhus på.
Har ingen aning om vilket shick eller vad som ev föregår i dessa. Bor inte ens i Sverige.

Men "utdömda" är inget juridiskt begrepp på det sättet som friskriver dig från ansvar.
Så om det t.ex. visar sig att man hittar gifter/toxiner i marken, så kan du vara ansvarig för det, som tomtägare (även om du inte bor i Sverige) och i det mer konkreta fallet, om det visar sig att MB använt fastigheten för detta ändamål, med fastighetsägarens tillstånd, så kan fastighetsägaren absolut hållas till svars (det finns fall där lägenhetsinnehavare har dömts som medskyldiga för att ha upplåtit sin bostad för knarkaffärer och försäljning av stöldgods, det finns väl till och med något fall där någon dömts för häleri, efter att hans bror förvarat stöldgods i fastigheten, trots att brodern intygat att detta var utan fastighetsägarens vetskap)
Det finns alltså ingen grund i begreppet "övergiven" eller "utdömd" som friskriver från ansvar, även om det i ett sådant här fall säkerligen kommer krävas någon form av medgivande för att man överhuvudtaget ska tänka sig något sådant, kanske just på grund av vem fastighetsägaren är.

Men jag förstår inte varför det skulle vara så osannolikt att familjen Kuylenstierna skulle ha givit sitt tillstånd till MB att använda fastigheten.
Citera
2011-04-06, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
HNTR, du som har mer mark än du kan hålla full koll på varenda stuga, vad säger du om Kuylenstierna's 4,028 ha, alltså 4,028 * 10 000 kvadratmeter, värav 878 åker, bara i Sperlingsholm? Jag kan säga att jag varit och supit i finare (fallfärdiga) kåkar på dom markerna som tonåring än dom här små stugorna och jag är helt på det klara att man skulle kunna hitta på mycket i dom gamla stugorna innan man blev påkommen. Sitta o tro att man har mänskosmuggling samtidigt som man förhandlar med kommunen om att sälja just den marken till dom...duuuhhhh...

Jag har full kontroll på mina marker! Men spökhusen ändras varje dag pga väder vind och passerande brr mig inte om dessa öht. Men om de vore inom synhåll dvs bodde jag nära skulle jag kanske inspektera en gång per år. Detta utesluter ju inte att olovlig verksamhet kan föregås i dessa "hyddor"

med all respect
HNTR
Citera
2011-04-06, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Men "utdömda" är inget juridiskt begrepp på det sättet som friskriver dig från ansvar.
Så om det t.ex. visar sig att man hittar gifter/toxiner i marken, så kan du vara ansvarig för det, som tomtägare (även om du inte bor i Sverige) och i det mer konkreta fallet, om det visar sig att MB använt fastigheten för detta ändamål, med fastighetsägarens tillstånd, så kan fastighetsägaren absolut hållas till svars (det finns fall där lägenhetsinnehavare har dömts som medskyldiga för att ha upplåtit sin bostad för knarkaffärer och försäljning av stöldgods, det finns väl till och med något fall där någon dömts för häleri, efter att hans bror förvarat stöldgods i fastigheten, trots att brodern intygat att detta var utan fastighetsägarens vetskap)
Det finns alltså ingen grund i begreppet "övergiven" eller "utdömd" som friskriver från ansvar, även om det i ett sådant här fall säkerligen kommer krävas någon form av medgivande för att man överhuvudtaget ska tänka sig något sådant, kanske just på grund av vem fastighetsägaren är.

Men jag förstår inte varför det skulle vara så osannolikt att familjen Kuylenstierna skulle ha givit sitt tillstånd till MB att använda fastigheten.

Självklart men nu är vi lite för mycket Off T, Detta får diskuteras i JURIDIK tråden

Svar på det fetstilta:

Personligen i detta fall då familjen bor nära så tror jag som du att så är fallet
Senast redigerad av HNTR 2011-04-06 kl. 01:15.
Citera
2011-04-06, 01:13
Bannlyst
Citat:
Så om det t.ex. visar sig att man hittar gifter/toxiner i marken, så kan du vara ansvarig för det, som tomtägare (även om du inte bor i Sverige) och i det mer konkreta fallet, om det visar sig att MB använt fastigheten för detta ändamål, med fastighetsägarens tillstånd, så kan fastighetsägaren absolut hållas till svars (det finns fall där lägenhetsinnehavare har dömts som medskyldiga för att ha upplåtit sin bostad för knarkaffärer och försäljning av stöldgods

ja, och om mafian drar ut nån i Kuylenstiernas skog och avrättar nån då är K:stierna medskyldig till mord...och om dom avrättar honom på kommunalmark, då är förstås borgmästaren insyltad...suck...
Citera
2011-04-06, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Sitta o tro att man har mänskosmuggling samtidigt som man förhandlar med kommunen om att sälja just den marken till dom...duuuhhhh...

Nu var väl iofs den affären per den 1 April 2011, alltså 1 månad efter att detta uppdagades.

Men du har rätt, det där övertygade mig, så korkad kan ingen vara, det skulle ju vara som om en Polis snodde 65.000 som han skrivit på att han tagit emot, eller som att begå övergrepp mot sina egna barn, som man ska umgås med resten av livet, eller låsa in sin familj i sin egen källare i 20 år, du har rätt, du har hittat en rationell förklaring till varför dom absolut inte kan ha lånat ut sin fastighet till MB, så korkad kan ingen vara. Med det erkännandet om mina egna tillkortakommanden ska jag vara tyst om detta, för att inte hamna mer off-topic.
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-04-06 kl. 01:22.
Citera
2011-04-06, 01:27
Bannlyst
man visar att man inte förstår kritiskt tänkande när man tror att de mest statistiskt osannolika förehavanden är de mest sannolika spår.
Citera
2011-04-06, 01:28
Medlem
Nu är jag ifatt i tråden igen, puhhh...

Trevligt att den som hittade det har spridit lite ny kunskap och att så många varit där och tagit kompletterande kort.

Den svarta lådan var alltså en gammal kameralåda med ett hål i botten för sannolik filmning av verksamheten. Kan den som hittade det säga något om vad som fanns i taket bakom lådan? Själv trodde jag ju på en elvinsch för självbondage i lådan och någon annan föreslog en handvevad vinsch. Den till synes lite slumpmässiga sammansättningen av rep, kedjor och handbojor var det någon som kom fram till att det verkade riggat för suspensionbondage vilket borde kräva en vinsch av något slag. Alla rep ser ut att gå till någon gemensam punkt bakom lådan. Så vad fanns bakom lådan?
Citera
2011-04-06, 01:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
<text> ...
Jag tycker mig se ett skäl till att de inte skulle ge tillstånd. I alla fall inte ett formellt:

Av bilderna på byggnaden framgår att den är i dåligt skick; rätt många takpannor saknas, ett tak över en av ingångarna har delvis rasat ned osv.

Om man tillåter någon att använda en byggnad som är i dåligt skick och det händer en olycka pga det dåliga skicket har man som markägare ett juridiskt ansvar. De markägare jag känner är högst medvetna om detta.

Och som den byggnaden såg ut gissar jag att de flesta markägare skulle vara försiktiga med att låta någon bebo eller använda den.

Sedan kan det förstås finnas andra överenskommelser av typen "du, jag vill inte veta något om det här, men jag kommer inte att gå och leta efter saker i det där huset".
Citera
2011-04-06, 01:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tycker mig se ett skäl till att de inte skulle ge tillstånd. I alla fall inte ett formellt:

Av bilderna på byggnaden framgår att den är i dåligt skick; rätt många takpannor saknas, ett tak över en av ingångarna har delvis rasat ned osv.

Om man tillåter någon att använda en byggnad som är i dåligt skick och det händer en olycka pga det dåliga skicket har man som markägare ett juridiskt ansvar. De markägare jag känner är högst medvetna om detta.

Och som den byggnaden såg ut gissar jag att de flesta markägare skulle vara försiktiga med att låta någon bebo eller använda den.

Sedan kan det förstås finnas andra överenskommelser av typen "du, jag vill inte veta något om det här, men jag kommer inte att gå och leta efter saker i det där huset".

Ja och man spärrade av området direkt då man insåg att det hade vistats människor i deras ödehus.
Så vill adeln leka gör man det i sin slottskällare och inte i ödetorpen..

Sperling är namnet som K**lensti**na har i sitt namn.

Citat:
carina.svendsen Att OddFellow, och liknande ordnar (av den sort som den adliga familjen Kuylenstierna är del av) av sin natur är en annan form av rollspel, med samma bristande verklighetsförankring (till dagens samhälle), med precis dom maktstrukturer som ligger bakom dom här utvecklade sexuella avarterna, gör saken ännu mer intressant att spekulera i, och ju mer någon säger hur omöjligt/orimligt det är...ja, du förstår.

Har inte din familj slickat någon kung i arslet och fått en bit mark och en titel?
Jante råder eller`?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-06 kl. 01:45.
Citera
2011-04-06, 01:44
Bannlyst
adeln kan väl leka precis var som helst, som bonden, men har man 10,000 hektar och 900 åkrar bara i det området och ett antal gamla stugor so står o förfaller lite varstans, (just i det skedet när man ska sälja marken som huserar dom här gamla stugorna som man spärrat in en BDSM prostititionsring i till kommunen), och har möjlighet att låsa om sig, ochmed tanke på att verkligheten säger att i de flesta stugorna som tillhör 'adeln' så är mänskosmugglande BDSM totyrkammare med ganska stor säkerhet en statistisk osannolikhet eller mycket litet tal, då är det betydligt mer sannolikt att snubben inte har haft nån koll på vad som sker i just de fallfärdiga rucklorna, från ett vetenskapligt och rationellt perspektiv.
Citera
2011-04-06, 02:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
[/spoiler]

Fel fastighet, felaktig data. Korrekt tomtkarta finns i början av denna tråd, lägg ner nu och gå vidare, det är Kylenstierna som är ägare av både mark och byggnader, punkt slut.

Fastigheten med källaren utmärkt med röd pil:
http://www.geting.se/viewimage/image...vrangelsro.jpg
Satellit via google:
http://maps.google.se/maps?f=q&sourc...09645&t=h&z=17

Tror du inte ser beteckningen på den kartan alls som du slängde upp här.
K köpte 1999 av Nils som i sin tur fick det i gåva.
Men är du läskunnig eller sitter du och raljerar över saker som du inte är det minsta kunnig i?

Den här informationen gav lantmäteriet mig,
Och som du ser så skriver jag vem som äger eller är du blind?

Citat:
Nope, detta är en Jxxkim, boendes på Gotland, men tillhör släkten, en av de svarta fåren.
Däremot finns Helsingborgaren med på en del finest-foton från Stureplan om jag minns rätt, så han gillar också krogsvängen.

Woaw!
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-06 kl. 03:16.
Citera
2011-04-06, 03:27
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Nope, detta är en Jxxkim, boendes på Gotland, men tillhör släkten, en av de svarta fåren.
Däremot finns Helsingborgaren med på en del finest-foton från Stureplan om jag minns rätt, så han gillar också krogsvängen.

Det finns en på 29 med samma tilltalsnamn i Stockholm, helsingborgaren är 34
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in