2011-03-24, 21:15
Citat:
Det är en intrikat frågeställning du ställer och fast jag lästgrundläggande filosofi i Lund i ett år så har jag svårt att besvara din fråga.
Ursprungligen postat av 526
Men subjektiv menar jag det som är en produkt av vårt medvetande, tex cirklar. Det finns cirklar med hörn. massor.
Att slutsatserna blir annorlunda med andra axiom är ju klart.
Men gäller logiken, själva systemet om det inte finns en natur och inget medvetande?
Var finns den om den inte är bunden till vare sig naturen eller vårt medvetande. Den kommer av existens, men från vart. Existens är inte logik
Att slutsatserna blir annorlunda med andra axiom är ju klart.
Men gäller logiken, själva systemet om det inte finns en natur och inget medvetande?
Var finns den om den inte är bunden till vare sig naturen eller vårt medvetande. Den kommer av existens, men från vart. Existens är inte logik
Till att börja med är orden medvetande och natur semantiskt, alltså var som läggs i desssa ords betydelse, få en korrekt innebörd av ordens betydelse. Här finns det säkert så att olika diskurser som vill ge sin förklaring av själva orden.
Enligt mig kan ingen logisk skapelse äga rum utan medvetande. Man har ännu aldrig sett - inom det område som människorna har nått fram till att kunna förnimma - att logisk skapelse kan äga rum utan föregående planläggning, utan föregående intellektuell insikt i det man vill skapa. Till vad nytta är annars intelligens eller intellektuella förmågor? Inom det område där vi fullt ut är i stånd att förnimma, upplever man som ett orubbligt faktum, att ingen som helst materia av sig själv kan forma sig i intellektuella och logiska skapelser. Hur skulle en byggnad kunna bli till av sig själv? - Och hur skulle en byggmästare kunna skapa en byggnad, om han inte hade intelligens?
Vad gäller naturen så tror jag att du sematiskt menar att det antingen finns en natur eller att det spekulativt inte finns någon natur. skog, floder, berg mm. Här menar jag att naturen har en inneboende logik. Skog växer, vatten flyter fram till sjöar och hav. Men om naturen inte skulle existera är logiken om naturen omintengjord och saknar relevans.