Citat:
Ursprungligen postat av Heffe
Jag vill hävda att logikens lagar aldrig kan förändras, i vilket "alternativt universum" som helst så skulle samma logik gälla som här.
Kan nog inte ge några starka argument för detta, förutom det att det knappt går att förstå vad det skulle innebära att logiken var annorlunda. Ett exempel jag ofta hört är att det är helt omöjligt att rita en rund kvadrat. Den logiska princip detta strider mot är väl motsägelselagen antar jag, det kan helt enkelt inte vara så att någonting har fyra rätvinkliga hörn samtidigt som det inte har några hörn alls. Och hade några alternativa naturlagar verkligen kunnat förändra detta?
Det du missar är att logiken bara handlar om slutledningar. Det finns ingen universell, ultimat logik, utan många olika logiska system med olika regler och axiom. De är alla exakt lika "logiska". Det man sedan kan säga är objektivt sant är att givet ett visst logiskt system, som t.ex. den euklidiska geometrin, så följer vissa resultat, som att vinkelsumman i en triangel är 180 grader. Detta är objektivt sant givet axiomen i den euklidiska geometrin, men om jag ändrar mina axiom till icke-euklidisk geometri kan det istället vara sant att vinkelsumman är proportionell mot arean av triangeln, som på en sfär. Det som är objektivt sant är alltså inte axiomen/reglerna själva, eller resultaten på egen hand, utan implikationen att givet dessa axiom följer detta resultat.
Saxar lite från en annan tråd som slirade in på typ detta ämne:
Citat:
Jag kan ge ett exempel på ett konsistent logiskt system, så att du kan se att axiomens sanning inte är en meningsfull fråga. I mitt påhittade system finns det följder av bokstäver av typen MUUIU. En sådan sträng kan man manipulera på följande sätt:
1) Om den slutar på I, får man ta bort I:et.
2) Om man har en sträng på formen Mx (där x är någon följd av bokstäver), får man göra om den till Mxx.
3)Man får ersätta III med U.
4) Man får plocka bort UU.
Detta är ett komplett logisk system som beskriver hur man får manipulera strängar av bokstäverna M,U,I. Är dessa regler sanna eller falska? Uppenbarligen en meningslös fråga! Däremot kan jag bevisa att, givet att jag följer dessa regler kan jag från strängen MUIIIUI bilda strängen M. Detta påstår jag är objektivt sant.