Vad med att ni kollar upp det ni pratar om, och ställer frågor som är lite mer otvetydiga.
TS, vad menar du med "objektiv"? Och vad menar du med, att det bara är ett konstaterande av att allt är som det är?
Logik som vetenskap är studiet av giltiga slutledningar. Vår enda "fact-checker" verkar vara våra intuitoner.
Logiken har inget att göra med det som ligger i världen, även fast vi ofta vill använda oss utav logiska resonemang för att försäkra oss om att något är fallet - men man utgår ju då från premiss som man håller för sanna, och det logiska resonemanget är alltså endast argumentets struktur, och är inte essentiellt knytat till det som ligger i världen, eller det man resonerar omkring (utöver den logiska strukturen då).
Om du undrar, om logiken endast gäller lokalt, inom en kulturell sfär eller liknande, då blir det ju mer spännande. Jag tror, att logiken är inlysande för oss, för att vi levar liv, där den sortens resonemang är användbara, och att logikens giltighet vilar på språket, men att språket i sin tur vilar delvist på ting i världen och vårt sätt att umgås dem. Om vi inser några "logiska" relationer i sättet vi pratar om ting, och om dessa relationer representerar något i världen, då kan man säga att logiken gäller objektivt, då resultaten, givet att de ting vi representerar med språket har relationer som motsvarar dem vi antar de har, men att dessa relationer kanske endast kan uttryckas i vissa språk, och att dessa språk endast uppstår inom vissa typer "livsförsel". Men det är inget man riktigt bryr sig om, när man studerar logik. Men klart måste man ju hitta någon förklaring för hur det kommer sig att vi har förmågan att resonera, och hur det kommer sig att det fungerar praktiskt.
Jag tror att den bästa förklaringen är, att det i alla fall finns vissa samband mellan ting i världen, och att språket till dels koder för dessa. Men det kan ju också vara, att det hela beror på synssättet, och att det faktiskt inte finns något som inte determineras av kultur och så, men det är jag inte så övertygad om.
Who knows...