• 1
  • 2
2011-03-22, 10:35
Medlem
mind_crazys avatar
Såg nu på min skattedeklaration att jag måste skatta för hela året 2010, gällande kyrkan. Trots att jag lämnade kyrkan sommaren förra året.

Någon som vet om det stämmer, att jag måste skatta får hela året? Eller om jag endast skall skatta fram tills det datum då jag lämnade kyrkan?
Citera
2011-03-22, 10:39
Medlem
Muttes avatar
Du måste lämna kyrkan året innan för att slippa kyrkoskatten. Det finns ett avstämningsdatum som jag tror ligger i november någon gång. Om du är medlem i kyrkan det datumet åker du på skatten under hela nästkommande år.
Citera
2011-03-22, 10:40
Bannlyst
Lämnade du kyrkan förra året så är det nog först fr.o.m i år (2011) det gäller.
Nästa deklaration alltså.
Citera
2011-03-22, 10:41
Medlem
mind_crazys avatar
scheisse... ja, då är det bara och bita ihop då och tacka Gud
Citera
2011-03-22, 11:00
Medlem
Jag var tvungen att kollat upp detta ocj det är 1 första oktober som gäller och det gäller äver nästa år då.
Citera
2011-03-22, 11:03
Medlem
Svizzeras avatar
sjuk regel egentligen. det borde väl rimligen vara så att man betalar kyrkaskatt till det datumet man går ur kyrkan. man kan ju inte precis gå ur kyrkan i juni och sedan begära vigsel i juli, men man måste betala till december? sjuka regler! pro rata temporis kan väl även de på skatteverket räkna ut, skulle man kunna tro.
Citera
2011-03-22, 11:24
Medlem
Muttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
sjuk regel egentligen. det borde väl rimligen vara så att man betalar kyrkaskatt till det datumet man går ur kyrkan. man kan ju inte precis gå ur kyrkan i juni och sedan begära vigsel i juli, men man måste betala till december? sjuka regler! pro rata temporis kan väl även de på skatteverket räkna ut, skulle man kunna tro.

Samma problem återfinns ju dessvärre även med kommunal- och landstingsskatten. Jag tror det är samma avstämningsdag där, så en flytt till en lågskattekommun ger inte effekt förrän tidigast året efter.
Citera
2011-03-22, 13:08
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Samma problem återfinns ju dessvärre även med kommunal- och landstingsskatten. Jag tror det är samma avstämningsdag där, så en flytt till en lågskattekommun ger inte effekt förrän tidigast året efter.

det kan man i alla fall leva med. betala inkomstskatt till kommun och landsting måste man i vilket fall som helst. men till en förening man inte är medlem i längre och vars tjänster man inet längre kan nyttja är helt enkelt fel i systemet.
Citera
2011-03-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
det kan man i alla fall leva med. betala inkomstskatt till kommun och landsting måste man i vilket fall som helst. men till en förening man inte är medlem i längre och vars tjänster man inet längre kan nyttja är helt enkelt fel i systemet.

Måste bara påpeka att medlemskapet i Svenska kyrkan är frivlligt och det borde väl vara upp till varje medlem att känna till systemet? Man hade ju faktiskt som kristen kunnat gå med i t.ex Livets ord eller Jehovas från början och därmed sluppit skatten. Är man kristen känns trots allt dessa samfund betydligt seriösare än svenska kyrkan.
Citera
2011-03-23, 05:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Måste bara påpeka att medlemskapet i Svenska kyrkan är frivlligt och det borde väl vara upp till varje medlem att känna till systemet? Man hade ju faktiskt som kristen kunnat gå med i t.ex Livets ord eller Jehovas från början och därmed sluppit skatten. Är man kristen känns trots allt dessa samfund betydligt seriösare än svenska kyrkan.

Det är frivilligt nu ja... men för oss som är lite äldre är det inte frivilligt..
Citera
2011-03-23, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är frivilligt nu ja... men för oss som är lite äldre är det inte frivilligt..
Nähä? Varför inte det då?
Citera
2011-03-23, 06:53
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban

frivilligt? du menar att ett barn som kanske är 1 år gammalt som döps i samma ögonblick går med i denna förening "frivilligt"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in