Jag försökte fuska med avdrag på resor för inkomståret 2004. (försökte få det till att jag åkt bil fram och tillbaka från hemmet fastän jag bodde i husvagn där jag jobbade under en del av året) Så dessa uppgifter kan vara inaktuella, men jag har kvar sida 1/3 av brevet från skatteverket som ett litet minne, såhär skriver de i sin förfrågan:
Citat:
Inför det grundläggande beslutet om årlig taxering för ovan angivet taxeringsår önskar Skatteverket svar på nedanstående fråga/frågor.
I din deklaration har du begärt avdrag för resor till och från arbetet med 34000 kr, för att avdragets skälighet ska kunna bedömas ombeds du besvara frågorna enligt nedan.
a) Ange var din arbetsplats är belägen och dina arbetstider.
b) Ange avståndet mellan bostad och arbetsplats (enkel resa) samt hur många dagar du rest under inkomståret.
c) Ange vilket färdsätt du begär avdrag för.
- Om avdraget avser resa med allmänna kommunikationsmedel (buss, tåg, mm) ska du bifoga kopia av kvitton för dina utgifter för dessa resor.
- Om avdraget avser resa med egen bil eller motorcykel ska du även besvara frågorna d-h.
d) Av vilken anledning har du inte gjort dessa resor med allmänna kommunikationsmedel.
-Om avdraget beror på att du regelmässigt använder bilen/motorcykeln i tjänsten ska du styrka detta med kopia av körjournal eller kopia av reseräkningar som visar i vilken omfattning du använder fordonet i tjänsten.
- om avdraget istället beror på att du regelmässigt gör en tidsvinst på minst två timmar genom att använda
Sen har jag tydligen tappat de två andra sidorna. Men jag minns att de ville ha besiktningsprotokoll också, för där brast det för mig, antar att det stod om kvitton på bensin och liknande också.
Försök inte fuska utan att vara tvärsäker på att ha bevis, som enligt länken till skatteverket som Konsult TT tog fram.
Hur gick det för mig då, vad händer om man försöker ge sig på något man är för ung och dum för att förstå konsekvenserna av?
Jo, när jag krupit till korset och rättat uppgifterna, eftersom jag inte fick ihop rätt antal mil med besiktningsprotokoll, fick jag göra avdrag för de korrekta uppgifterna. Men sen fick jag skattetillägg om 40% på mellanskillnaden av det jag uppgav från början och det som var korrekt. Ingen fara på taket, men 2500 kronor i onödan som man skänkte till bidragstagarna. Får väl hoppas de användes till något vettigt.
Jag önskar dig lycka till med din deklaration.