• 1
  • 2
2011-03-21, 18:55
Medlem
Antingen här eller juridik. Flytta vid behov.

Frugan skulle bara få tillbaka 700 kr på deklarationen. Men nu är det så att hennes arbetsgivare har sin adress och kontor i en stad 8 mil bort. Dock jobbar min fru på samma ort som vi bor. Så frågan är om det skulle funka att göra ett reseavdrag på 16 mil x 220 dagar x 18,50 kr. Jag har kollat mina besiktningspapper på ena bilen och har kört 4200 mil mellan besiktningarna så där finns marginal. Då ingår en lång bil semster i europa men det vet ju inte skatteverket om. Skatteverket vet ju inte heller om att hon inte jobbar på samma ort som företagets kontor ligger. Ofta tankar vi barnas bilar med vårt bensinkort och dom betalar oss kontant när deras lön kommer vilket medför att jag kan visa upp fakturor på många tusen för bensin.

Hur stor är sannolikheten att dom börjar forska i hennes resor? Kontaktar arbetsgivare osv.
Finns det någon annan av er flashbackare som "fuskat" med reseavdrag? Nån som åkt dit, blivit nekad?

Istället för 700 skulle det bli 12000 kr

PS. Inga diskusioner ang det moraliska eller juridiska i att lura skatteverket. Jag vet...
Citera
2011-03-21, 19:01
Medlem
Det kanske inte är det smartaste att göra eftersom Skatteverket i år kommer att specialkontrollera Rut och rot-avdragen, avdrag för resor till och från arbetet samt avdrag för aktieförsäljningar.
Citera
2011-03-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsatshandboken
Det kanske inte är det smartaste att göra eftersom Skatteverket i år kommer att specialkontrollera Rut och rot-avdragen, avdrag för resor till och från arbetet samt avdrag för aktieförsäljningar.

Dom kanske bara säger så för att folk inte ska försöka fuska? Ska höra med lite kollegor på mitt jobb. Har flera där som kör åt andra hållet. Dvs 16 mil för att komma till min ort.
Citera
2011-03-21, 21:33
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Dom kanske bara säger så för att folk inte ska försöka fuska?
Absolut. Skatteverket är ju inte intresserade av att betala ut rätt summor, utan betalar gladeligen ut allt du ber om utan att kontrollera det. Att de ska göra ordentliga kontroller av avdrag hit och dit är bara propaganda!
Citera
2011-03-21, 23:00
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Antingen här eller juridik. Flytta vid behov.

Frugan skulle bara få tillbaka 700 kr på deklarationen. Men nu är det så att hennes arbetsgivare har sin adress och kontor i en stad 8 mil bort. Dock jobbar min fru på samma ort som vi bor. Så frågan är om det skulle funka att göra ett reseavdrag på 16 mil x 220 dagar x 18,50 kr. Jag har kollat mina besiktningspapper på ena bilen och har kört 4200 mil mellan besiktningarna så där finns marginal. Då ingår en lång bil semster i europa men det vet ju inte skatteverket om. Skatteverket vet ju inte heller om att hon inte jobbar på samma ort som företagets kontor ligger. Ofta tankar vi barnas bilar med vårt bensinkort och dom betalar oss kontant när deras lön kommer vilket medför att jag kan visa upp fakturor på många tusen för bensin.

Hur stor är sannolikheten att dom börjar forska i hennes resor? Kontaktar arbetsgivare osv.
Finns det någon annan av er flashbackare som "fuskat" med reseavdrag? Nån som åkt dit, blivit nekad?

Istället för 700 skulle det bli 12000 kr

PS. Inga diskusioner ang det moraliska eller juridiska i att lura skatteverket. Jag vet...
Börja med att kontrollera kontrolluppgiften hon fått från sin arbetsgivare om det står något om hennes tjänsteställe där. Står det rätt uppgifter där kan du glömma detta.
Annars - har hon inte dragit av för resor till jobbet med bil tidigare så är det, med tanke på beloppets storlek och förändring från förra året, ganska stor sannolikhet att hon kommer att få en förfrågan från Skatteverket där hon i första hand ska redogöra för att hon verkligen tjänar 2 timmar per dag att köra bil till jobbet eller att hon kan styrka att använder bilen i tjänsten så gott som dagligen.

Se även http://www.skatteverket.se/privat/sv...280007689.html

/ TT
Citera
2011-03-22, 17:03
Medlem
Jag försökte fuska med avdrag på resor för inkomståret 2004. (försökte få det till att jag åkt bil fram och tillbaka från hemmet fastän jag bodde i husvagn där jag jobbade under en del av året) Så dessa uppgifter kan vara inaktuella, men jag har kvar sida 1/3 av brevet från skatteverket som ett litet minne, såhär skriver de i sin förfrågan:

Citat:
Inför det grundläggande beslutet om årlig taxering för ovan angivet taxeringsår önskar Skatteverket svar på nedanstående fråga/frågor.

I din deklaration har du begärt avdrag för resor till och från arbetet med 34000 kr, för att avdragets skälighet ska kunna bedömas ombeds du besvara frågorna enligt nedan.

a) Ange var din arbetsplats är belägen och dina arbetstider.

b) Ange avståndet mellan bostad och arbetsplats (enkel resa) samt hur många dagar du rest under inkomståret.

c) Ange vilket färdsätt du begär avdrag för.

- Om avdraget avser resa med allmänna kommunikationsmedel (buss, tåg, mm) ska du bifoga kopia av kvitton för dina utgifter för dessa resor.

- Om avdraget avser resa med egen bil eller motorcykel ska du även besvara frågorna d-h.

d) Av vilken anledning har du inte gjort dessa resor med allmänna kommunikationsmedel.

-Om avdraget beror på att du regelmässigt använder bilen/motorcykeln i tjänsten ska du styrka detta med kopia av körjournal eller kopia av reseräkningar som visar i vilken omfattning du använder fordonet i tjänsten.

- om avdraget istället beror på att du regelmässigt gör en tidsvinst på minst två timmar genom att använda

Sen har jag tydligen tappat de två andra sidorna. Men jag minns att de ville ha besiktningsprotokoll också, för där brast det för mig, antar att det stod om kvitton på bensin och liknande också.

Försök inte fuska utan att vara tvärsäker på att ha bevis, som enligt länken till skatteverket som Konsult TT tog fram.

Hur gick det för mig då, vad händer om man försöker ge sig på något man är för ung och dum för att förstå konsekvenserna av?

Jo, när jag krupit till korset och rättat uppgifterna, eftersom jag inte fick ihop rätt antal mil med besiktningsprotokoll, fick jag göra avdrag för de korrekta uppgifterna. Men sen fick jag skattetillägg om 40% på mellanskillnaden av det jag uppgav från början och det som var korrekt. Ingen fara på taket, men 2500 kronor i onödan som man skänkte till bidragstagarna. Får väl hoppas de användes till något vettigt.

Jag önskar dig lycka till med din deklaration.
Citera
2011-03-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Jag försökte fuska med avdrag på resor för inkomståret 2004. (försökte få det till att jag åkt bil fram och tillbaka från hemmet fastän jag bodde i husvagn där jag jobbade under en del av året) Så dessa uppgifter kan vara inaktuella, men jag har kvar sida 1/3 av brevet från skatteverket som ett litet minne, såhär skriver de i sin förfrågan:

Sen har jag tydligen tappat de två andra sidorna. Men jag minns att de ville ha besiktningsprotokoll också, för där brast det för mig, antar att det stod om kvitton på bensin och liknande också.

Försök inte fuska utan att vara tvärsäker på att ha bevis, som enligt länken till skatteverket som Konsult TT tog fram.

Hur gick det för mig då, vad händer om man försöker ge sig på något man är för ung och dum för att förstå konsekvenserna av?

Jo, när jag krupit till korset och rättat uppgifterna, eftersom jag inte fick ihop rätt antal mil med besiktningsprotokoll, fick jag göra avdrag för de korrekta uppgifterna. Men sen fick jag skattetillägg om 40% på mellanskillnaden av det jag uppgav från början och det som var korrekt. Ingen fara på taket, men 2500 kronor i onödan som man skänkte till bidragstagarna. Får väl hoppas de användes till något vettigt.

Jag önskar dig lycka till med din deklaration.

A och B var lite jobbiga. Då måste man faktiskt ljuga.

Arbetstider är så konstiga så till jobbet är buss är uteslutet.
Men Arbetsställe finns inte uppgivet på kontrolluppgiften. 1+
Besktingsprotokoll och fakturor på bensin har jag så det räcker och blir över. 1+
Jag ska höra med min HR avdelning om dom någonsin fått en förfrågan från skatteverket ang någon som jobbar hos oss ang deras reseavdrag. Man får ju inte överdriva och säga att man jobbat 300 dagar på ett år samtidigt som man kanske fått sjukersättning från FK för några veckor.
Citera
2011-03-22, 20:30
Medlem
Citat:

Vi kan skippa den moraliska diskussionen samt den juridiska, men blir inte tråden rätt menlös då? Det finns trots allt inte en enda fråga i tråden att besvara om man frånser det juridiska. Sannolikheten att åka dit är trots allt 0% om man klara sig undan och 100% om man åker dit. Om man "klarar" sig eller inte beror på slumpen.

Alltså känns den juridiska diskussionen högst angelägen då värdet av tilltaget bör bedömas mot risken.
Citera
2011-03-24, 23:27
Medlem
Jag försökte mig på en fuling förra året och blev granskad, ung o dum helt enkelt, överdrev etc. Fick svara på exakt de frågor som bifogats tidigare i tråden. Fick dock tillslut tillbaka pengar ändå men det hade lika gärna kunnat sluta i skattetillägg...

En fråga till er, har 12 mil till och från jobbet. Slår det på 180 dagar, vilket blir 12 * 180 = 2160
2160 * 18,5 = 39960

Hade ett högre taxeringsår än året innan då jag jobbade halvtid. Nu jobbade jag 75% och taxeringen är 160tusen... Tror ni att man kommer bli granskad igen? Nu tjänade jag mer och körde "färre" mil än förra gången jag blev granskad men klarade mig
Citera
2014-04-29, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Jag försökte mig på en fuling förra året och blev granskad, ung o dum helt enkelt, överdrev etc. Fick svara på exakt de frågor som bifogats tidigare i tråden. Fick dock tillslut tillbaka pengar ändå men det hade lika gärna kunnat sluta i skattetillägg...

En fråga till er, har 12 mil till och från jobbet. Slår det på 180 dagar, vilket blir 12 * 180 = 2160
2160 * 18,5 = 39960

Hade ett högre taxeringsår än året innan då jag jobbade halvtid. Nu jobbade jag 75% och taxeringen är 160tusen... Tror ni att man kommer bli granskad igen? Nu tjänade jag mer och körde "färre" mil än förra gången jag blev granskad men klarade mig

Har råkat ut för samma sak nu, har fått en förfrågan om att redovisa hur jag gjort mina avdrag. Ung och dum så har jag dragit på rejällt och har ingenting som backar det jag säger "host lögn". Vad händer om jag väljer att inte svara dem alls med hur jag räknat? kan dem i bästa fall då underkänna mit avdrag och sätta reseavdraget till 0 eller kommer dem ge mig ett straff föreläggande på skatten för det felaktiga beloppet?

Har ca 2 veckor på mig att svara o sitter givetviss och klurar på hur jag ska klara mig ut det här
Citera
2014-04-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifgp
Har råkat ut för samma sak nu, har fått en förfrågan om att redovisa hur jag gjort mina avdrag. Ung och dum så har jag dragit på rejällt och har ingenting som backar det jag säger "host lögn". Vad händer om jag väljer att inte svara dem alls med hur jag räknat? kan dem i bästa fall då underkänna mit avdrag och sätta reseavdraget till 0 eller kommer dem ge mig ett straff föreläggande på skatten för det felaktiga beloppet?

Har ca 2 veckor på mig att svara o sitter givetviss och klurar på hur jag ska klara mig ut det här

Du har redan fått svar på den frågan i den här tråden: (FB) Fusk med milersättning

En tråd som du själv startat. Men för att du ska slippa anstränga dig kommer den relevanta informationen här:

Oriktigt yrkande (dvs du har yrkat avdrag men Skatteverket kan självt med ledning av uppgifterna i din deklaration konstatera att du gjort fel) ==> Du får inte avdraget, men i övrigt händer ingenting.

Oriktig uppgift (dvs du har lämnat lögnaktiga uppgifter i deklarationen) ==> Du får inte avdraget, och riskerar dessutom skattetillägg med 40 procent av den undanhållna skatten. Något ytterligare straff blir knappast aktuellt.

Om du gjort ett oriktigt yrkande eller lämnat oriktig uppgift är svårt att svara på utan att veta exakt vad du skrivit i deklarationen.

Försök få det till att du bara gjort ett oriktigt yrkande, men snärj inte in dig med ytterligare lögner och förfalskningar.
Citera
2014-04-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Du har redan fått svar på den frågan i den här tråden: (FB) Fusk med milersättning

En tråd som du själv startat. Men för att du ska slippa anstränga dig kommer den relevanta informationen här:

Oriktigt yrkande (dvs du har yrkat avdrag men Skatteverket kan självt med ledning av uppgifterna i din deklaration konstatera att du gjort fel) ==> Du får inte avdraget, men i övrigt händer ingenting.

Oriktig uppgift (dvs du har lämnat lögnaktiga uppgifter i deklarationen) ==> Du får inte avdraget, och riskerar dessutom skattetillägg med 40 procent av den undanhållna skatten. Något ytterligare straff blir knappast aktuellt.

Om du gjort ett oriktigt yrkande eller lämnat oriktig uppgift är svårt att svara på utan att veta exakt vad du skrivit i deklarationen.

Försök få det till att du bara gjort ett oriktigt yrkande, men snärj inte in dig med ytterligare lögner och förfalskningar.

Nej det där är gamla nyheter, det jag frågar är om hur jag i mitt fall ska göra. Tipset om att inte ljuga/snärja in mig med mer lögner tolkar jag som att jag överhuvudtaget inte ska höra av mig till skatteverlket då vad jag än säger blir en lögn. hänger du med? och vad är då konsekvensen av att jag inte hör av mig? påföljd m.m?

Vill absolut inte låta dryg, uppskattar tiden du tog ifl på att bidra med hjälp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in