• 1
  • 2
2014-04-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifgp
Nej det där är gamla nyheter, det jag frågar är om hur jag i mitt fall ska göra. Tipset om att inte ljuga/snärja in mig med mer lögner tolkar jag som att jag överhuvudtaget inte ska höra av mig till skatteverlket då vad jag än säger blir en lögn. hänger du med? och vad är då konsekvensen av att jag inte hör av mig? påföljd m.m?

Vill absolut inte låta dryg, uppskattar tiden du tog ifl på att bidra med hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Leifgp
Nej det där är gamla nyheter, det jag frågar är om hur jag i mitt fall ska göra. Tipset om att inte ljuga/snärja in mig med mer lögner tolkar jag som att jag överhuvudtaget inte ska höra av mig till skatteverlket då vad jag än säger blir en lögn. hänger du med? och vad är då konsekvensen av att jag inte hör av mig? påföljd m.m?

Vill absolut inte låta dryg, uppskattar tiden du tog ifl på att bidra med hjälp

Om du inte hör av dig inom den tidsram du fått kommer Skatteverket att fatta ett beslut i frågan. Det skulle dom visserligen ha gjort ändå men frågorna du fått är en möjlighet för dig att förklara dig och på så sätt kanske ändra den bedömning som fick Skatteverket att ifrågasätta dina lämnade uppgifter.

När frågorna gick iväg till dig hade Skatteverket redan gjort en preliminär bedömning om dom trodde att dina uppgifter var ett oriktigt yrkande alternativt en oriktig uppgift. Om du skiter i att svara så kommer dom bara att verkställa sin tidigare bedömning eftersom du inte gjort något att ändra deras åsikt.
Citera
2014-06-08, 00:38
Medlem
Då har jag en fråga, kan dom kolla upp ens schema, hur man har jobbat tex hur många dagar i veckan?
för ca 8 månader jobbade jag 5 dagar i veckan och resterande 4 dagar i veckan.
Men drog milersättningen med en 5 dagars arbetsvecka.
Citera
2014-06-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tizzla
Då har jag en fråga, kan dom kolla upp ens schema, hur man har jobbat tex hur många dagar i veckan?
för ca 8 månader jobbade jag 5 dagar i veckan och resterande 4 dagar i veckan.
Men drog milersättningen med en 5 dagars arbetsvecka.
Det är du som gör yrkandet som har bevisbördan, därför kan dom kräva detta. Men det beror antagligen på hur mycket du yrkat avdrag med. Är du anställd av ett sthlms-företag och bor i sthlm och yrkar avdrag med 80 000 kronor då lär du få jobba hårt för att få avdraget , handlar det om 25 000 kronor lär dom inte ens fråga dig.
Citera
2014-06-08, 18:41
Medlem
skojjs avatar
Hur är bevisbördan för att kunna styrka förtjänsten av 2 timmar per arbetsdag?
I mitt fall tjänar jag mer än 2 timmar med egen bil, men det utifrån att jag slutar kl. 16 och bussarna går kl. 16 och nästa kl. 17 (således en timme redan där).

Men hur hårt är det egentligen? Promenaderna till/från busshållplats<->hem/arbete, hur beräknas de hos Skatteverket? Enligt hitta.se?
Citera
2014-06-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojj
Hur är bevisbördan för att kunna styrka förtjänsten av 2 timmar per arbetsdag?
I mitt fall tjänar jag mer än 2 timmar med egen bil, men det utifrån att jag slutar kl. 16 och bussarna går kl. 16 och nästa kl. 17 (således en timme redan där).

Men hur hårt är det egentligen? Promenaderna till/från busshållplats<->hem/arbete, hur beräknas de hos Skatteverket? Enligt hitta.se?

Skatteverket använder sidor likt reserobot och liknande. Tiden de räknar på är dörr till dörr, inklusive promenader.

De ber dig redogöra för din tidsvinst. Du ger din beskrivning av hur lång tid saker och ting tar, de kontrollerar. Kommer de fram till något annat jämfört med dig så har du problem.
Citera
2014-06-10, 11:52
Medlem
BorgeHs avatar
Det är bäst att ha allt rent.

Jag och min fru har fått åka in och visa upp bensinräkningar, besiktningsprotokoll och försäkringsbesked för att de trodde vi samåkte och bluffade med avdraget.

Som tur var hade vi allt i ordning, så det tog bara någon minut att övertyga om att vi inte bluffade dem.

Förstår inte varför någon vill fiffla med så uppenbart lättkontrollerade saker som reseavdrag. Det är ju som att vilja åka på barnbiljett i buss fastän man är vuxen. Om man nu vill få in lite mer kontanter, varför inte jobba mer? Eller starta ett eget företag? I företag bestämmer man ju mer eller mindre vid bokföringen hur mycket vinst man vill skatta fram....
Citera
2015-03-19, 00:58
Medlem
K
Förra året hittade jag på en jävla massa. Resor. Dubbelt boende. Räntor som inte fanns med mera.
Kom upp i 81700 kr.
Inte en jävel ifrån KFM ifrågasatte något.
Citera
2015-03-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
K
Förra året hittade jag på en jävla massa. Resor. Dubbelt boende. Räntor som inte fanns med mera.
Kom upp i 81700 kr.
Inte en jävel ifrån KFM ifrågasatte något.

Kanske för att KFM inte har ett skit med din skatt att göra förutsatt att du inte har löneutmätning. Din jävla nöt.
Citera
2016-04-12, 16:16
Medlem
Hej!

Är det någon som snälla kan förklara för mig hur jag ska räkna ut avdragen för bilresor till jobbet.

Jag har 17km till mitt arbete.
Det tar 15-20 min med bil.
Med kollektivtrafiken tar det ungefär 70-75min.
Jag åker bil mån-fredag.

Jag uppfyller kraven?

Så hur gör man denna beräkning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in