• 1
  • 2
2011-03-21, 12:26
Medlem
Chucky.s avatar
En polare har köpt nya Mac mini till sin tv. Men han får inget ljud från den. Han använder bara HDMI. kopplat direkt till tvns hdmi port.

Men nada ljud. Måste man koppla om i macen på något sett? För kopplar han in sin PS3 så får han ljud via hdmi. Så då måste felet vara i macen. Men vad?
Citera
2011-03-21, 12:36
Medlem
På min dator så kan jag gå in i geforce's kontrollpanel och ändra om jag vill skicka med ljud eller inte med hdmi. Nu så stödjer mitt grafikkort inte ljud via hdmi men ändå. Kan vara något sådant, är han säker på att det ens ska funka också?
Citera
2011-03-21, 12:46
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
På min dator så kan jag gå in i geforce's kontrollpanel och ändra om jag vill skicka med ljud eller inte med hdmi. Nu så stödjer mitt grafikkort inte ljud via hdmi men ändå. Kan vara något sådant, är han säker på att det ens ska funka också?

Ingen aning. Jag har ju en gammal macbook pro och tex min minidisplay skickar ju bara bild och inte ljud. Men hans är ju från 2011 och bör ju ha fått det då alla macbooks har det nu också. Dessutom är det en äkta HDMI utgång och ingen minidisplay eller något apple kommit på.

På hemsidan står det iof:
Kombinerad optisk digital ljudingång/linjeingång (minijack)
Kombinerad optisk digital ljudutgång/hörlursuttag (minijack)
Inbyggd högtalare

Men om nu ljudet bara går via ljudutgången så bör väl den inbyggda högtalaren låta? Eller vad används den till?
Citera
2011-03-21, 12:50
Medlem
SupaStrats avatar
Kan det vara så att macen skickar en ljudsignal som TV'n inte kan avkoda?
Tar man en titt på specifikationerna står det uttryckligen "HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång", länk: http://www.apple.com/se/macmini/specs.html
Citera
2011-03-21, 13:00
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Kan det vara så att macen skickar en ljudsignal som TV'n inte kan avkoda?
Tar man en titt på specifikationerna står det uttryckligen "HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång", länk: http://www.apple.com/se/macmini/specs.html

Skumt att du fick den sidan. Den sidan kom inte upp för mig. Dock gör den det nu.

Låter dock konstigt att tvn som hans är typ något år gammal. Tror han köpte tvn hösten 2009 eller så.
Citera
2011-03-21, 13:04
Medlem
Du måste gå in på inställningar och sen ljud och där får du välja med vilken enhet du ska spela upp ljud, som standard väljer den de inbyggda högtalarna. Jag måste ändra detta varje gång jag kopplar min Macbook pro till TV'n.
Citera
2011-03-21, 13:10
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneffs
Du måste gå in på inställningar och sen ljud och där får du välja med vilken enhet du ska spela upp ljud, som standard väljer den de inbyggda högtalarna. Jag måste ändra detta varje gång jag kopplar min Macbook pro till TV'n.

Aha okej. Lite löjligt dock. Det kunde den ju fattat själv. Om det bara finns en utgång som är kopplad så bör väl datorn tänka så passa logiskt att den kör även ljudet där.
Citera
2011-03-21, 14:10
Medlem
whyarewehumans avatar
Fast det är väl mer logiskt att man väljer själv? Vissa, som jag, kör ljud via stereoanläggning istället för TV:n.
Citera
2011-03-21, 14:24
Medlem
towbs avatar
När man väl valt TV så kommer det gå automatiskt varje gång man kopplar in. Tror det är så det fungerar. Var ju ett tag sen jag gjorde det första gången.
Citera
2011-03-21, 18:36
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyarewehuman
Fast det är väl mer logiskt att man väljer själv? Vissa, som jag, kör ljud via stereoanläggning istället för TV:n.

Jo men ta ex en bärbar dator. När du pluggar in dina egna hörlurar så stoppas dom inbyggda högtalarna. Och kommer på direkt efter att du dragit ur hörlurarna. Logiskt.

Eftersom tekniken idag känner när du pluggar in något så borde det även där vara självklart att om det inte finns någon annan väg att släppa på ljud borde dom skickas den väg dom kan. Om man därefter inte vill det så kan man ändra det manuellt som ni skriver. Men varför vill man ta bort ljudet från den enda kabel den kan gå från, från tillfället.

Varför göra det lätt när man kan göra det svårt
Citera
2012-01-05, 18:00
Medlem
Jag bygger vidare på den här tråden. Har nämligen samma problem, förstått så långt att när jag kopplat in allt och ändrat source måste jag ändra ljudinställningarna i min Mac. Problemet jag har är det att jag får inte alternativet att ändra till min Samsung i Systeminställningar--> ljud. Jag blir galen har kämpat ett tag nu. Lokaliserat problemet till datorn och ljust inställningar men vet inte hur jag ska lösa detta.. Hjälp!!
Citera
2012-01-05, 19:18
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.I2
Jag bygger vidare på den här tråden. Har nämligen samma problem, förstått så långt att när jag kopplat in allt och ändrat source måste jag ändra ljudinställningarna i min Mac. Problemet jag har är det att jag får inte alternativet att ändra till min Samsung i Systeminställningar--> ljud. Jag blir galen har kämpat ett tag nu. Lokaliserat problemet till datorn och ljust inställningar men vet inte hur jag ska lösa detta.. Hjälp!!
Testa att stoppa in sladden i en annan ingång i tvn. Tror jag läst det någonstans någon gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in