Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-09-14, 14:24
  #1
Medlem
Enligt SVT Text-TV har självmorden minskat i Sverige sedan 1980-talet och fram till 2000 för att sedan stabilisera sig. Vore intressant att höra era teorier om varför.

Förklaringar jag kan tänka mig:

Lyckopiller?
En ökad samhällelig medvetenhet om barn och undomars sårbarhet mot mobbing, som ledde fram till en attitydändring mot mobbing på 80-talet. Dvs de om är "unga vuxna" nu har inte alls de upplevelser i bagaget som de som var barn på 60-talet?
Ökade resurser i den psykiatriska öppenvården?
Högre levnadsstandard?
Bättre missbrukarvård?
Citera
2004-09-14, 14:37
  #2
Medlem
BF_Swedens avatar
Kvinnorna idag är mer jämställda männen än tidigare.

Reklam-TV.

Ökad alkoholkonsumtion.
Citera
2004-09-14, 14:43
  #3
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Det har blivit så dyrt med rep ...
Citera
2004-09-14, 14:48
  #4
Medlem
Bättre mediciner, kanske mer accepabelt att söka vård. En liten detalj kan också vara att dagens psykofarmaka är svårar att ta självmord med, än den som fanns på 80-talet.

Måste lägga till att vården knappast har blivit bättre sen 80-talet. Idag är ju den offentliga vården närmast omöjlig att få kontakt med, det förkommer väntetider på över ett år.
Citera
2004-09-14, 14:58
  #5
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh
Bättre mediciner, kanske mer accepabelt att söka vård. En liten detalj kan också vara att dagens psykofarmaka är svårar att ta självmord med, än den som fanns på 80-talet.

Måste lägga till att vården knappast har blivit bättre sen 80-talet. Idag är ju den offentliga vården närmast omöjlig att få kontakt med, det förkommer väntetider på över ett år.
Jag är böjd att hålla med dig, vården har bara försämrats de senaste 20 åren. Men jag tror att vissa samhällsstrukturer har luckrats upp mera, kvinnor kan klara sig själva i större utsträckning och det är mera legitimt för män att tala om känslor än t ex min fars generation (helt hopplösa fall). Sedan så har medicinerna blivit bättre, dom är mera selektiva vilket gör att dom hjälper där dom ska, och inte på andra kemiska områden i hjärnan. Men framförallt så har vi ett stabilare samhälle. Visst, det är våldsamt, våldtäkter, våld och mordfall är fortf högt, men det är stabilt. Människan har en förmåga att anpassa sig, och på 80-talet var det för oroligt. Det skedde för mycket nya förändringar, vilket oflexibla individer inte pallar med. Nu vet vi att vi har ett skitsamhälle, men ett stabilt skitsamhälle.
Citera
2004-09-14, 15:03
  #6
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet
Men framförallt så har vi ett stabilare samhälle. Visst, det är våldsamt, våldtäkter, våld och mordfall är fortf högt, men det är stabilt. Människan har en förmåga att anpassa sig, och på 80-talet var det för oroligt. Det skedde för mycket nya förändringar, vilket oflexibla individer inte pallar med. Nu vet vi att vi har ett skitsamhälle, men ett stabilt skitsamhälle.
Är det du som är Doktor Alban?

On Topic: Det skulle vara intressant att få reda på hur siffrorna ser ut för män respektive kvinnor.
Citera
2004-09-14, 15:05
  #7
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Är det du som är Doktor Alban?

On Topic: Det skulle vara intressant att få reda på hur siffrorna ser ut för män respektive kvinnor.
Jaja, hello afrika...
Citera
2004-09-14, 15:10
  #8
Medlem
__olofs avatar
hela samhället är mer öppet och är okej att prata om saker som kanske tyngde någons samvete innan som hon/han inte vågade prata om för det var tabulagt, sen att det är nu lättare att få hjälp via psykologer och annat.
Citera
2004-09-14, 15:36
  #9
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __olof
hela samhället är mer öppet och är okej att prata om saker som kanske tyngde någons samvete innan som hon/han inte vågade prata om för det var tabulagt, sen att det är nu lättare att få hjälp via psykologer och annat.
Ja, det var typ det jag ville ha sagt innan ngn tyckte att jag lät som dr alban.....
Citera
2004-09-14, 18:27
  #10
Medlem
Nu har jag kollat på SCB. Statistiken där går bara fram till 1996. Vad jag kan se är det ca 3 ggr så många män som kvinnor som begår självmord i de yngre åldrarna. Sedan närmar de sig varann men kvinnorna verkar inte ens komma upp i hälften av männens siffror.

http://www.scb.se

Man kan också se att den stora nedgången kom åren 1990-1992. Undar vad som hände då? Prozac?
Citera
2004-09-14, 18:39
  #11
Moderator
impieteers avatar
Tja, lyckopillren kom ju i samma veva, så det är säkert den seriösa förklaringen.

Själv tror jag att det beror på att det beror på internet och att det finns fler tv-kanaler idag. Lättare att stå ut med skiten. Ökad alkoholkonsumtion vore naturligtvis också en oerhört rolig faktor som aldrig skulle erkännas.
Citera
2004-09-14, 18:47
  #12
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Ökad alkoholkonsumtion vore naturligtvis också en oerhört rolig faktor som aldrig skulle erkännas.
Jodå, jag erkände det lite längre upp i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback