• 1
  • 2
2004-09-13, 11:40
Medlem
snapcases avatar
Jag har fått en lergryta och tänkte laga till en kyckling i den ikväll. Är det nån som har koll på tillagningstid och lämplig temperatur? Är även intresserad om nån har några spännande recept på annat i lergryta.
Citera
2004-09-13, 11:58
Medlem
Hönapönas avatar
Det viktigaste är väl att komma ihåg att blötlägga grytan (både lock och botten) en bra stund innan, ½-timme eller så i kallt vatten. Sedan ska den sättas in i kall ugn. Jag brukar ha ganska hög temperatur, runt 225 grader.
Hur länge den ska stå inne kan variera lite, man får helt enkelt kolla då och då så att kycklingen blir genomstekt, men det tar minst en timme.

Brukar göra ett persiskt (tror jag) recept där kycklingen ska fyllas med basmatiris som kokats med salt, svartpeppar och ingefära (malen, inte färsk). Fräs riset i smör tillsammans med finhackad lök först och koka sedan med kryddorna och hönsbuljong. Släng i russin och cashewnötter när det är nästan klart. Det som inte får plats innuti kycklingen kan man spara och äta till sedan.

Pensla kycklingen med smält smör och soja när du fyllt den. Sista 10 minuterna kan man ta av locket så att den får lite mer färg.

Lycka till!

Finns fler recept:

Salviakyckling

Kassler

Paella

Kryddig gryta med lax

Ananaskarré
Citera
2004-09-13, 12:08
Medlem
Skulle tippa ca 60 min på 200 grader (med locket på). Tror att man först måste blöta lergrytan ordentlig (inklusive locket).

Annat recept:

Skiva och stek fläskkött. Hacka lök, purjolök, paprika, skivade morötter och fräs i stekpanna (matolja). Släng i en tärning grönsaksbuljong. Tillsätt ett par matskedar tomatpuré samt, några kryddmått malen chillipeppar och örtsalt. Fyll på med ca 1/2 liter vatten. Skölj riset och lägg det i lergrytan. Tillsätt sedan grönsaksberedningen och det stekta fläskköttet så att det täcks av vätskan i lergrytan. Lägg på locket och låt stå i ugnen ca en halvtimme på 200 grader.

Resultatet blir en smakfull risotto med fläskkött.
Citera
2004-09-13, 13:56
Medlem
Balkongståarns avatar
Vira in kycklingen i bacon eller lägg skivor ovanpå. Hela skalade vitlöksklyftor, ganska många, runt om. Olika kryddor du tycker om, jag brukar ha basilika, timjan och annat gott. Morötter, potatis och/eller andra rotsaker. När det är klart silar du spadet och gör sås på. Underbart gott!

Du kan också blanda lite torrt vitt bröd med vitlök och gröna kryddor. Blöt med lite citronsaft och olja och gegga ihop allt. Stoppa in handen under skinnet på kycklingen och kläm in smeten. Ju jämnare desto bättre. Försök få in under skinnet på låren också. Så ner i grytan och in i ugnen. Serveras med fördel med klyftpotatis som går i ugnen samtidigt som kycklingen.

Tiden för dessa två skulle jag tippa på en timme efter ugnen nått rätt temperatur, ca 220 grader.
Citera
2004-09-14, 00:01
Medlem
snapcases avatar
Tackar för tipsen! Jag testade varianten med bacon och det blev mkt gott. Tack för anvisningarna om användning också. Kände inte till att den skulle startas i kall ugn så ni räddade nog min nya lergryta.
Citera
2005-10-23, 22:13
Medlem
m68s avatar
Jag älskar min lergryta köttet blir så mört att det ramlar isär bara man tittar på det.

Gjorde idag kycklingfile i den mycket lättare för man slipper ben och skit.
Citera
2005-10-23, 23:01
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag har fått en lergryta och tänkte laga till en kyckling i den ikväll. Är det nån som har koll på tillagningstid och lämplig temperatur? Är även intresserad om nån har några spännande recept på annat i lergryta.

Ett bra tips om man inte vill få underdelen av kycklingen "kokt" i såsen som bildas i botten på grytan är att lyfta upp kycklingen på ett galler i grytan. Gallret görs enkelt med ett par pinnar.
Citera
2005-10-23, 23:15
Medlem
m68s avatar
Sjömansgryta är en höjdare att göra i lergrytan.
Citera
2005-10-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m68
Sjömansgryta är en höjdare att göra i lergrytan.

Har du något recept på den?
Citera
2005-10-24, 19:22
Medlem
Hårbolls avatar
Guiness
Ko
Potäter
Gul lök
Buljong

Brukar också göra sjömansbiff i min lergryta, blev riktigt sugen... Men idag blir det köttgryta med vin, gele och enbär. Är det höst så är det
Citera
2005-10-24, 19:32
Medlem
Bråkmakarns avatar
Blir det nån skillnad på att laga mat i lergryta mot att göra det i vanlig gryta? Det kan det inte bli va?
Citera
2005-10-24, 20:04
Medlem
alrunans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Blir det nån skillnad på att laga mat i lergryta mot att göra det i vanlig gryta? Det kan det inte bli va?

Det undrar jag också... Kan väl inte bli någon större skillnad i smak osv.? Ska väl vara att det måste vara rätt läckert med en lergryta på bordet när man väl ska äta.

Nån som vet? Upplys oss!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in