• 3
  • 4
2011-02-25, 07:30
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, nejd jag r inte den som slaviskt fljer diverse recept.

I vissa fall r det frsts ndvndigt. Det vill sga i rtter dr sjlva ingrediensen r den specifika detaljen i hela rtten och som ger den dess karaktr. En sdan rtt r t ex Kung Pao. Har man inte den dr riktiga ssen lagad p gula kinesiska bnor s kan man glmma det hela och laga ngot annat i stllet .

~Paul~
Hihihi, s sant s!
Men du som r lite forum-auktoritet i mnet mat, vad har du att sga om koktider i lergryta? Har man ngot att vinna p lngkok i lergryta eller gottar det ihop sig spass mycket bttre att pongen med det frsvinner?
Vad tror du om Carl-Jans id att kra p lgre temp lngre tid?
Citera
2011-02-25, 10:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hihihi, s sant s!
Men du som r lite forum-auktoritet i mnet mat, vad har du att sga om koktider i lergryta? Har man ngot att vinna p lngkok i lergryta eller gottar det ihop sig spass mycket bttre att pongen med det frsvinner?
Vad tror du om Carl-Jans id att kra p lgre temp lngre tid?
Allts i teorin skall lergryta ge ett saftigare resultat. Om det r s eller inte i praktiken r upp till diskussion. Personligen tror jag att graden av mrhet i t ex ktt hnger p en helig trinity; kttets beskaffenhet, tiden i ugnen samt temperaturen. Lyckas man pricka in den perfekta kombinationen s har jag svrt att tnka mig att ngon kan skilja p kttet tillagat i ugn, Rmertopf, ngkokare eller tryckkokare.

En lngsammare kokning ger strre slarvmarginal och drmed skrare tillagning. S Carl-Jans id som egentligen r en vedertagen metod, funkar skert jttebra.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 13:22
Medlem
arnold123s avatar
Fyndade en lergryta p loppis igr, r mycket njd Dock s behvs den rengras lite. Diskar man helt vanligt med diskborste och vatten? Eller behver en lergryta diskas p nt speciellt stt!?

/A
Citera
2011-05-15, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Om grytan har flckar s fr du aldrig bort dem. Du kan dock f bort lukter och aromer genom att anvnda ttika eller citronsaft.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 14:02
Medlem
arnold123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om grytan har flckar s fr du aldrig bort dem. Du kan dock f bort lukter och aromer genom att anvnda ttika eller citronsaft.

~Paul~

Hmm, ok tack.

varmt vatten+ttika och lta det st en stund och sen sklja ur?
Citera
2011-05-15, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold123
Hmm, ok tack.

varmt vatten+ttika och lta det st en stund och sen sklja ur?
Ja, typ. Eller lt ttikan verka s lnge som mjligt. Grytan tar ingen skada av det.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 16:22
Medlem
Jag brukar ocks gra kyckling i min lergryta. Som kryddning gr jag en pasta av mycket curry, frsk ingefra, frsk chili, vitlk, citronsaft, salt och peppar. Denna geggar jag in kycklingen i och sedan fr den st och gona sig i ugnen. Efter ungefr halva tiden fyller jag p med skalad och skivad potatis runtom kycklingen i grytan, och strilar ver smlt smr p potatisen.

Detta blir mkt gott, speciellt potatisen vilken tar smak av den goda buljongen som rinner av kycklingen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in