• 1
  • 2
2011-03-17, 19:39
Medlem
Midnights avatar
Jag har flera kompisar som aldrig byter olja i sina bilar.
Däremot fyller de på när det behövs.

För några år sedan tänkte jag jo tjena lär ju rasa om några år men nu har det gått några år och deras bilar går fortfarande lika bra. Inga missljud eller någonting.

Varför? Byter vi olja onödigt ofta egentligen? Eller kommer konsekvenserna av deras handlande visa sig efter ytterliga x antal mil?
Citera
2011-03-17, 20:02
Medlem
Körsträcka?

Vet flera som fått sin oljetryckslampa att tändas genom att köra med gammal olja! ca 3000 mil gammal kan vi säga!

Tydligen så vispas oljan runt så hårt i motorn att den tillslut separerar på molekyl nivå och på så vis tappar sin viskositet, därav helt enkelt oljepumpen blir oförmögen att pressa upp oljan då den blivit för tunn!

Körs bilen bara ett fåtal mil per år så går det utmärkt att inte byta, bra är det knappast men det fungerar rent tekniskt.

Enligt mig kan man gärna byta olja var 500 mil, iallafall i en turbomatad bil.

Vanliga sugmotorer jobbar inte under samma belastning som en turbomotor och har oftast inte lika trånga (och jävligt viktiga) kanaler upp och hem från ett skållhett turboaggregat eller kompressor som tär extra hårt på oljan.

I dag så har vi fantastiskt bra oljor men, dom håller icke för evigt i en motor!

Jämför ljudet på två likvärdiga motorer (antal cylindrar, turbo eller ej) och du bör höra ett, knackande ljud från motorn som har gammal olja jämfört med din motor med fräsch olja, Ventilslammer tänker jag på.

Personligen hoppas jag dom råkar ut för grova motorhaverier så jag själv slipper gå på en sådan nit efter att ha köpt bilen begagnad...

/Pajad.
Citera
2011-03-17, 20:18
Medlem
Jag byter aldrig olja på mina bilar, alla jag har och haft har alltid dragit nån liter olja i månaden så fyller man bara på olja ibland så byter den sig själv dock byter jag filter en gång per år.
Citera
2011-03-17, 20:22
Medlem
slurpss avatar
jag har en golf gti turbo som är lite vässad och stylad den byts oljan var 700 mil på jämt.

jag har även en golf 3 Turbo diesel som jag bytte olja/filter/dieselfilter på när jag köpte den... 4 årsen. har se dess enbart fyllt på olja, och den pendlar jag med ca 100 mil i veckan.. varken missljud eller går sämre. dock hör man på motorn när det börjar bli dåligt med olja. brukar fylla på 1 liter var annan månad eller så. hörs på ventilerna när det blir för lite olja heheh
Citera
2011-03-17, 20:43
Medlem
Dunkenkorvas avatar
Det bästa med en gammal bil som läcker lite olja är ju att man inte behöver byta!

Nädå, inte riktigt, men eftersom man behöver fylla på med jämna mellanrum så blir ju aldrig oljan "dålig", däremot så samlas det ju lite skit eftersom, så förr eller senare så behövs väl ett filterbyte! Men gör inget åt läckaget!

Hade en gammal SAAB 99 EMS som var lite "rallytrimmad" den behövde påfyllning ca 1 liter/20 mil.
Vid längre körsträckor (10+mil) så kunde det bli lite mer.
Klart den läckte mer än hälsosamt, men men, det höll så länge jag hade den.
Citera
2011-03-17, 20:45
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajad
Körsträcka?

Vet flera som fått sin oljetryckslampa att tändas genom att köra med gammal olja! ca 3000 mil gammal kan vi säga!

Tydligen så vispas oljan runt så hårt i motorn att den tillslut separerar på molekyl nivå och på så vis tappar sin viskositet, därav helt enkelt oljepumpen blir oförmögen att pressa upp oljan då den blivit för tunn!

Körs bilen bara ett fåtal mil per år så går det utmärkt att inte byta, bra är det knappast men det fungerar rent tekniskt.

Enligt mig kan man gärna byta olja var 500 mil, iallafall i en turbomatad bil.

Vanliga sugmotorer jobbar inte under samma belastning som en turbomotor och har oftast inte lika trånga (och jävligt viktiga) kanaler upp och hem från ett skållhett turboaggregat eller kompressor som tär extra hårt på oljan.

I dag så har vi fantastiskt bra oljor men, dom håller icke för evigt i en motor!

Jämför ljudet på två likvärdiga motorer (antal cylindrar, turbo eller ej) och du bör höra ett, knackande ljud från motorn som har gammal olja jämfört med din motor med fräsch olja, Ventilslammer tänker jag på.

Personligen hoppas jag dom råkar ut för grova motorhaverier så jag själv slipper gå på en sådan nit efter att ha köpt bilen begagnad...

/Pajad.

Jo jag kan ju säga att jag skulle inte vilja köpa bilen efter dem.

Det är förmodligen inga jättelånga sträckor de kör per år (förmodligen under 1k) så det kan ju vara förklaringen.

Jag tror också att problemen kommer visa säg men jag är förvånad över att de inte gjort det ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av RedCat
Jag byter aldrig olja på mina bilar, alla jag har och haft har alltid dragit nån liter olja i månaden så fyller man bara på olja ibland så byter den sig själv dock byter jag filter en gång per år.

Måste du inte byta olja när du byter filter?
Citera
2011-03-17, 20:46
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkenkorva
Det bästa med en gammal bil som läcker lite olja är ju att man inte behöver byta!

Nädå, inte riktigt, men eftersom man behöver fylla på med jämna mellanrum så blir ju aldrig oljan "dålig", däremot så samlas det ju lite skit eftersom, så förr eller senare så behövs väl ett filterbyte! Men gör inget åt läckaget!

Hade en gammal SAAB 99 EMS som var lite "rallytrimmad" den behövde påfyllning ca 1 liter/20 mil.
Vid längre körsträckor (10+mil) så kunde det bli lite mer.
Klart den läckte mer än hälsosamt, men men, det höll så länge jag hade den.

Hehe hur länge höll den då?
Var det inte lite drygt och dyrt att fylla på så ofta?
Åker man längre sträckor är det ju så man måste stanna och fylla på under färden.
Citera
2011-03-17, 21:24
Medlem
Man kan köra extremt länge på samma olja, hade en volvo 740 som oljan var 6-7 år och hade gått runt 5000 mil med den, köpte den av en bekant och tänkte byta olja men det blev aldrig av. Hade bilen i ett år och körde ca 1000mil. Fick bilen mer eller gratis så jag sket väl i om den skulle skära ihop. Givetvis hade den fått påfyllning under åren, i praktiken motsvarnde det nog en mängd som ett oljebyte skulle jag tro.

Gräsklipparen hemma gjorde vi en service på i sommras, då var oljan 20år! Snöslungan som också är runt 20år har fortfarande samma olja sen den var ny, dock kommer den att bytas till nästa vinter. Varför dessa inte varit servade som de ska är för att de är ett arv från en släkting som var en aning senil de sista 15 åren. Men de funkar perfekt.

Låter kanske som jag är en slarver med service, men jag är rätt noga med sådant men en bil för 1000kr (min gamla 740) så är det rätt värdelöst att köpa olja och filter, antar att det är därför inte TS kompisar servrar sina bilar.
Citera
2011-03-17, 21:45
Medlem
Tycker ni kommer med ganska klena exempel.

En bekant hade en Skoda Felicia -98, oljan blev aldrig bytt under 10k+ mil. Bilen körde dessutom då och då tunga lass genom halva landet med släp. Var inga problem med motorn trots att den gått över 20k mil. Vid såna tillfällen är det svårt att övertyga en person om att man åtminstone bör ge sin bil en oljeservice då och då.
Citera
2011-03-17, 21:46
Medlem
Erk Swedes avatar
vet när jag började min karriär som meck,så hade vi en kund som var polis och åkte amazon som han haft sedan ny..
han hade aldrig bytt olja.
däremot bytte han filter en gång om året och fick ju fylla på olja lite då och då för B18 motorer drog ju alltid lite grann.. den hade gått drygt 20000 mil då ,och oljorna på sjuttiotalet var inte i samma klass som dagens oljor..
men somsagt skiljer ju på olika motorer hur känsligt det är med oljebyten..
Citera
2011-03-17, 21:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tycker ni kommer med ganska klena exempel.

En bekant hade en Skoda Felicia -98, oljan blev aldrig bytt under 10k+ mil. Bilen körde dessutom då och då tunga lass genom halva landet med släp. Var inga problem med motorn trots att den gått över 20k mil. Vid såna tillfällen är det svårt att övertyga en person om att man åtminstone bör ge sin bil en oljeservice då och då.

långkörning ,och lite tungt är perfekt!!! då bränner man bort vatten och bränslerester från oljan ,så när man fyller upp för att få nivå på stickan är det nästan som ett oljebyte (om det är en bensinbil,en diesel går inte attf uska med över huvudtaget9
Citera
2011-03-18, 07:03
Medlem
Dunkenkorvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Hehe hur länge höll den då?
Var det inte lite drygt och dyrt att fylla på så ofta?
Åker man längre sträckor är det ju så man måste stanna och fylla på under färden.

Farsan hade verkstad (jo jag vet, det hade varit lätt ätt fixa , men orka) så det fanns olja att tillgå.
Skulle jag åka längre sträckor försökte jag låna någon av farsans bilar, men ibland gick det inte då var det till att bunkra upp med en dunk olja.
Ja, den höll så länge jag hade den i ca 2 år, sen sålde jag den till en fjunig 16 åring (som körde bilen själv från mig, hans farsa var med och körde bilen de kom i) efter det vet jag inte vad som hände med den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in