• 1
  • 2
2011-03-18, 09:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight

Måste du inte byta olja när du byter filter?

Det beror på var oljefiltret sitter. På de flesta bilar ryms ganska mycket olja i oljetråget som sitter under filtret och om bilen har så stor oljeförbrukning att den förbrukar mer än 5 liter olja per 1000 mil så finns det ingen anledning att byta olja eftersom omsättningen är så hög. Så där räcker det med att byta filter. Man kan även tappa ur lite olja och hälla tillbaks det om man vill i samband med oljebytet, men de flesta tömmer faktiskt ut den olja som försvinner när man tar ut filtret och fyller på med ny olja, varav ungefär hälften av oljan då byts totalt sett.
Citera
2011-03-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan även tappa ur lite olja och hälla tillbaks det om man vill i samband med oljebytet, men de flesta tömmer faktiskt ut den olja som försvinner när man tar ut filtret och fyller på med ny olja, varav ungefär hälften av oljan då byts totalt sett.

Känns väll ändo som det är bökigare att "fuska" när bilen ändo är uppe på lyft/bockar?

Självklart kan oljan i en motor hålla många tusen mil, men som sagt det finns anledningar till service manualer.
Visst om man är konspiratorisk och tror/vet/vill tro att oljebolagen köper korta service intervall och liknande så varsågod!

Håller absolut med om att det inte är lika kinkigt att inte byta olja i en gammal bil som drar mycket olja, då som ni säger oljan kontinuerligt byts ut!.

Ett oljebyte kostar i runda slängar 500-1500 kr om man gör det själv eller på en billig verkstad, för min del så är det inga pengar jag väljer att snåla med utan tar helt enkelt smällen som stolt bilist

Biljävlen kostar mig ändo närmare 5000 kr per månad totalt så då kan jag försöka få den att hålla några mil extra

Tycker historien om gräsklipparen och snöslungan är intressanta!
små enkla fyrtaktare bör kunna använda vad som helst lite halvflottigt som smörjmedel, tydligen även 25 år gammal olja

Man undrar hur många timmar dom små liven fått gå under sin livstid tills nu?

klipper man gräset 12 gånger på 6 månader sommar? rimligt enligt mig.

säg att det tar en timme drift varje gång, 12 timmar på ett år x 25 = 300h, borde en olja klara - Nördvarning i guess!
Citera
2011-03-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tycker ni kommer med ganska klena exempel.

En bekant hade en Skoda Felicia -98, oljan blev aldrig bytt under 10k+ mil. Bilen körde dessutom då och då tunga lass genom halva landet med släp. Var inga problem med motorn trots att den gått över 20k mil. Vid såna tillfällen är det svårt att övertyga en person om att man åtminstone bör ge sin bil en oljeservice då och då.

Har själv hört många liknande historier! Visst det verkar som det fungerat för din bekant! kanske tur, eller skicklighet, vem vet?

Sista historien jag hörde var om en ford sierra som gått ett liv som tjänstebil, fick tydligen sin första service efter ungefär 25 tusen mil. det som kom ut ur oljepluggen liknade tydligen gammalt grafitfett, ser ut som svart bajs ungefär..

Men om skodan gått 20 tusen mil tungt och inte fyllt på en droppe olja så är det troll i skogen, men om dom däremot hällt i kanske en eller två liter på 500 mil så ser jag inga problem att det skulle kunna funka.

Har en vän som drog en överlastad släpvagn med en V70 -99, gick ca en liter olja (normalt det som är mellan MIN och MAX markeringen) på 60 mil, den har tydligen aldrig dragit synbart med olja innan
Citera
2011-03-19, 02:15
Medlem
Dr.hankeys avatar
Har en gammal 300d som gått strax över 62 000 mil och dom senaste 5000 milen har jag inte rört oljan.
håller än och skulle nog hålla 5000 mil till minst.
Citera
2011-03-19, 08:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Har en gammal 300d som gått strax över 62 000 mil och dom senaste 5000 milen har jag inte rört oljan.
håller än och skulle nog hålla 5000 mil till minst.

Dieseln kommer att sotskära så småningom,om inte oljeförbrukningen överstiger sotproduktionen...
Citera
2011-03-19, 08:55
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajad

Har en vän som drog en överlastad släpvagn med en V70 -99, gick ca en liter olja (normalt det som är mellan MIN och MAX markeringen) på 60 mil, den har tydligen aldrig dragit synbart med olja innan

antagligen börjar vevhusventilationen vara tät,då börjar dom dra rejält med olja..
Det farliga är att man kan trycka packningarna runt vevaxeln också..
Citera
2011-03-21, 00:56
Medlem
Det kan gå länge utan byte men sen så packar det ihop.
Citera
2011-03-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
antagligen börjar vevhusventilationen vara tät,då börjar dom dra rejält med olja..
Det farliga är att man kan trycka packningarna runt vevaxeln också..

Låter som en tänkbar förklaring!

Sen att min vän kör som en kratta ibland får nog inräknas i denna historien.

Tycker det är lite fel när man drar i väg med fullt hjulspinn 6000 varv med en bil som stått ute på gatan i minus 17 grader, bland annat...

Men har byter iallafall olja
Citera
2011-03-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag har flera kompisar som aldrig byter olja i sina bilar.
Däremot fyller de på när det behövs.

För några år sedan tänkte jag jo tjena lär ju rasa om några år men nu har det gått några år och deras bilar går fortfarande lika bra. Inga missljud eller någonting.

Varför? Byter vi olja onödigt ofta egentligen? Eller kommer konsekvenserna av deras handlande visa sig efter ytterliga x antal mil?

det här beror helt på hur rädd man är om sin bil. ungefär samma sak som att cykla utan hjälm eller nått, man vet att det är en större risk å kanske du dör å kanske överlever du.
oljans uppgifter är att smörja, kyla, täta samt rena och oljan kan förlora sin viskositet (hur trögflytande den är) efter att den piskas runt, men detta gäller för det mesta bara motorer med stänksmörning där man oftast inte har en oljepump.

vi körde t.ex en volvo 240 med läkage i kylaren från huddinge till waxholm på sommaren. kylarvätskan tog slut när vi nådde stuvstakorset (2 km) och bilen funkade hur bra som helst. en annan likadan bil kanske hade havererat direkt.

Jag skulle säga att det beror i högsta grad på vilken motor det är, hur den är skött, hur den är körd, hur långt den har gått, vilken olja det är och i allra högsta grad är det slumpen.

Jag skulle starkt avråda från att inte byta olja 1 gång per år!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in