Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-20, 01:14
Medlem
tjaboooos avatar
Roger, om du skulle rekommendera nån salva bättre än daivonex, vilken skulle du nämna då ?
Citera
2007-11-20, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Roger, om du skulle rekommendera nån salva bättre än daivonex, vilken skulle du nämna då ?
Diprolen. Utan diskussion, Diprolen.

Det är en stark jävel som Din hudläkare säkert kommer att hytta med näven åt men nevertheless så hjälper den. Två gånger om dagen i en vecka så är utslagen borta.

// Roger P.
Citera
2007-11-21, 13:41
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Diprolen. Utan diskussion, Diprolen.
Får ta och titta på den då

Om man skulle vilja byta ut elocon(för hårbotten) mot nåt effektivare, vad skulle du rekommendera då ?
Citera
2007-11-21, 16:22
Bannlyst
Citat:
Får ta och titta på den då

Om man skulle vilja byta ut elocon(för hårbotten) mot nåt effektivare, vad skulle du rekommendera då ?
Diprosalic. Den finns som alkoholbaserad lösning avsedd för huvudbotten och/eller områden med kraftig behåring. I både Diprolen och Diprosalic är den aktiva substansen Betamethason.

Diprolen är klassad i kategori IV, mycket stark. Diprosalic är klassad som III, stark. Båda fungerar mycket bra. Tyvärr är båda ganska dyra, men om Du är psoratiker misstänker jag att det inte är något problem. Är det någon som snabbt når upp i frikortsnivåer så är det folk med pso. Diprolen kostar en dryg hundring tuben (50 gram) och en normal utskrift är 200 gram (4x 50 gram). Detta kostar alltså cirka 400 kr per uttag, utan rabatter inräknade. Diprosalic är också ganska dyr, en flaska på 250 ml kostar 295 kr utan rabatter. Dock så ska Du tänka på att redan vid 1200 kr så halveras alla kostnader i och med högkostnadsskyddet.

Har Du problem med utslag över större ytor och tycker att det går åt mycket salva för att täcka så kan Du klämma ut en klick Diprolen i handen och droppa några droppar Diprosalic över Diprolenklicken. OBS: Bara 3-4 stycken. Det gör att salvan blir med lättarbetad och täcker över större ytor. Dessutom torkar det snabbare in i och med alkoholen i Diprosalicen. Tänk på att duscha innan Du ska sola om Du varit insmord. Även om det mesta torkar in så ligger lite alltid kvar ovanpå huden och eftersom båda ämnena innehåller salicylsyra så fungerar det som ett solskydd. Sola först, smörj sedan.

// Roger P.
Citera
2007-11-22, 23:06
Medlem
dodeesoss avatar
Fick diagnosen psoriasis i våras. En än så länge lindrig variant som jag behandlar med dermovat och diavonex när utslagen dyker upp och det funkar bra. Har utslag mest på underarmar höfter och lår.

Har även fått hudsprickor/torrfläckar/förhårdnader på ett par fingrar. Salvorna ovan hjälper inte nämnvärt mot dessa.
Min fråga om någon har erfarenhet av liknande, är om torrfläckarna påfingrarna kan vara pso och hur man i så fall tar hand om dom?

Det ända jag upptäckt som har verkan är försvarets hudsalva (den gröna tuben). Men det lindrar bara, så fort jag slutar smörja kommer sprickorna tbx.
Citera
2007-11-25, 18:59
Medlem
Hur lätt/svårt är det att få Daivonex utskrivet?
Jag har en del långt större problem än psoriasis just nu, så jag känner mig inte sugen på att åka till hudläkare osv.
Vad jag förstår så är det aktiva ämnet D-vitamin, borde väl anses rätt ofarligt (så länge man inte överdoserar på att äta salvan )? Tänkte främst om husläkare kan skriva ut det.
Citera
2007-11-25, 19:05
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Närmaste läkare mer eller mindre bortsett vårdcentral.

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
...
Blir nog diprosalic jag tittar på då, är rätt förskonad från hudpsoriasis för stunden tack å lov.
Citera
2007-11-26, 08:29
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Jag har en del långt större problem än psoriasis just nu, så jag känner mig inte sugen på att åka till hudläkare osv.
Vad jag förstår så är det aktiva ämnet D-vitamin, borde väl anses rätt ofarligt (så länge man inte överdoserar på att äta salvan )? Tänkte främst om husläkare kan skriva ut det.

Jag fick det för underhållsbehandling mellan utbrotten... så jag antar att det inte är lika "farligt" som steroidkrämerna.
Citera
2007-12-18, 12:44
Medlem
Fick både Daivobet och Daivonex utskrivet idag. Prisa gudarna för högkostnadsskydden, över 750kr att hämta ut utan det.

Anyway. Enligt ordineringen var daivobet till allt minus ansiktet, och daivonex till ansiktet... Men enligt bipackssedeln och många andra är det ingen höjdare att ha daivonex i ansiktet. Nån som har erfarenheter?
Har mest (bara?) på ögonlocket, alltså mellan själva ögat och ögonbrynet, och lite på/bakom öronen (vilken av salvorna tar man här?).

Edit: Ja, har ju långt mer än på de två ställena, men det är ingen tvekan om vad man ska smörja in med där.

En till fråga dock, hur länge kan man behandla med Daivobet? Tror inte att det stod något om behandlingstid, men jag fick hämta ut 4ggr tror jag.
Citera
2007-12-18, 13:00
Medlem
tjaboooos avatar
Vad fick du pröjsa för daivobet ?
Ska själv hämta ut innan veckan är slut.
Citera
2007-12-18, 17:46
Medlem
Salpeters avatar
En i släkten hade det, när hon flyttade till Grekland försvann det nästan direkt på grund av solen och det salta vattnet.
Pröva bada i badkar med nån speciell salt ?
Har för mig att min fader gjorde det nångång och det blev och såg bättre ut!
Citera
2007-12-18, 17:50
Medlem
Citat:
Vad fick du pröjsa för daivobet ?
Ska själv hämta ut innan veckan är slut.
0kr för båda.
522kr kostade 60g-tuben Daivobet utan högkostnadsskydd, helt galet. Har frikort tills April
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in