Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-18, 19:08
Medlem
tjaboooos avatar
Fyfan tror ja skiter i den tills de blir absolut nödvändigt

Jo läkaren jag träffade tog upp händerna och titta på dom, kan man anta det va för att se hur lederna i fingrarna såg ut med tanke på psoriasisartrit ?
Aldrig varit med om det innan.
Citera
2007-12-20, 12:52
Medlem
Krafses avatar
God jul på er!

Tror jag har åkt på skiten HAHAHAHAHAHAHA!

Fingrarna är svullna och kliar som fan, ett par tår har även fått samma symptom fast lyckligtvis kliar de inte än. Jag har läst att det är tecken på psoriasis artros eller vafan det hette, (svullna småleder typ fingrar och tår som kliar) är det nu man ska ta fram repet? Fins det någon här som har psoriasis artros med samma symptom som jag, hur funkar läkemedlen och går det att leva med det utan att bli vansinnig?
Citera
2007-12-23, 13:12
Medlem
joe_ss avatar
Fick tipset Emovat 0.05% av en bekant.

Vad har Roger Persson för förhållande till det?
Vi är båda förhållandevis lätt drabbade, armbågar och knän.
Citera
2008-01-08, 21:23
Medlem
Lost dreamers avatar
Några tips:
(somliga har säkerligen redan nämnts)

aloe vera gel är bra om man har sprickor orsakade av psoriasis eksem på typ händerna..alltså den typen av gel som är till för sår och insektsbett.

Om huden bara är torr och "fjällar" på små områden så kör med kortisonsalva varvat med en fet Aloe salva...kolla gärna upp vilken del av kroppen valda kortisonsalva är avsedd för om den te.x skall användas i ansiktet.

Använd bra vanlig hudcréme på ansikte(ansiktslotion) och armar(och där som önskas) som en regel för att hålla huden i bra form.

Något för en fjällande hårbotten, vid inte så extrema fall, är faktiskt Clearasils mjällschampoo, trot´s eller ej...en gång om dagen räcker.
kamma håret också med en någorlunda fin kam nån gång om dagen och minimera bruket av hårvårdsprodukter, då dessa förvärrar "floran" för hårbottnen..vax är möjligtvis det värsta vid dessa problem.
Och..håll gärna håret kort, men antagligen inte nödvändigt ifall det räcker med ett milt mjällschampoo.

Minimera intag av alkohol och håll stressen på en hållbar nivå.

Slutsats: Bra aloe vera-krämer hjälper vid lindriga besvär, och milt mjällschampoo hjälper att ta bort om inte allt, så det mesta vid problem med hårbottnen.

Skägg: Håll kort, -mer hår: mera problem oftast.

Ta en sista minuten och bada salt och sola!

Cheers!
Citera
2008-01-10, 13:50
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Några tips:

Kan tillägga att "Försvarets Hudsalva" håller sprickorna på mina fingrar i schack.
Citera
2008-01-10, 14:59
Medlem
Morfar har jävligt svår psoriasis. Han tyckte inte att medicinerna funkade speciellt bra, tills han provade någon ny salva eller nåt som var guld värd, men jag minns inte vad den heter. Kan försöka ta reda på det dock..

Annars ska man tydligen pissa på sig själv vilket ska hjälpa väldigt bra. hahaha
Citera
2008-01-30, 13:36
Medlem
Lättare i Stockholm

Citat:
Ursprungligen postat av holkarn
Tjena igen!
Det är 3 månaders väntetid på hud. hmm. Själv håller man på att gå under.

Kan man gå till vårdcentralen o be om starkare grejer. Hela jävla psoriasis grejer håller på att få mig helt totalt galen

Bor du i Stockholm kan du gå till någon av Psoriasisföreningens mottagningar. De tar emot utan remiss och tidsbeställning - det är bara att gå dit!
Citera
2008-01-31, 22:08
Medlem
Jag fick pso när jag var 16 och är 33 nu, har gått i princip obehadlad annat än smörja jag fått av min far.

Har drabbats på följande ställen:
Hela arlset(mellan skinkorna fram till mellangården)
Armbågarna,
Fläckar lite här och var på kroppen
Stora blemmor i hårbotten men det VÄRSTA är pungen och runt kukroten.

Pungen är värst då den är täckt till 90 procent.

Fick Elocon utskrivet å nån annan skit salva, hjäpte inte...

Var hos husläkaren som inte har en susning, svammlade om att jag hade mjäll exem, att min pappa har 75 procentig kroppstäckning med pso hjälpte henne inte till att ställa diagnos...

Jag har även stora fläckar som saknar pigment på i andra ställen på kroppen samt även på dom pso drabbade områdena, är sjukdommarna besläktade?

Är extremt solkännslig och bränner mig lätt, vilket gör solning svår.

Mina besvär eskalerar tyvärr, kliar utav bara helvete och jag har svårt att torka mig i arslet utan att det blöder samt att pung och penis utslagen gör "samvaron" med min tjej lite smärtsamt ibland.

Husläkaren skickade remiss men hud läkaren ville inte träffa mig så jag får väl förlita mig flashbacks egen hud docktor Mr Roger:

Vilka preparat skall jag tvinga husläkaren att skriva ut?

tacksam för svar!
Citera
2008-02-01, 00:04
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
men hud läkaren ville inte träffa mig
Och det accepterar du ???
Citera
2008-02-02, 16:45
Medlem
Nja accepterar och accepterar... Inte mycket jag kan göra efter att ha väntat på svar i tre månader på den remiss som skickats till hudläkaren.

Han ansåg att den behandling jag fått var fullgod... Detta utifrån den salva som skrevs ut.
Citera
2008-02-04, 09:50
Medlem
salva bara början

Psoriasisbehandling ser ut som en trappa och salva är det man brukar börja med! Fungerar utmärkt i lindriga fall. Räcker inte alls om man har större besvär. Då brukar man prova med ljusbehandling (UVB-ljus 2-3 ggr/vecka under ca 8-10 v) och fungerar inte det så finns det tabletter (methotrexate, sandimmun, lanvis). Fungerar inte DET så finns i sista hand de nya biologiska medicinerna - humira, enbrel, remicade och raptiva. Givetvis är det jättebra om man, oavsett behandling, smörjer sig dagligen med receptfria mjukgörare för att hålla huden mjuk och sprickfri. Så jag tycker att du ska ta ett allvarligt samtal med din hudläkare. Det finns ingen anledning att underbehandla psoriasis!!
Citera
2008-03-17, 05:48
Medlem
tjaboooos avatar
Nån som vet var man kan få tag på en hudläkare i Göteborg ?
Privat eller offentlig spelar ingen roll sålänge vanlig patientavgift gäller.
hudläkaren på backa vårdcentral är inte aktuell såvida han inte har lärt sej tala svenska.

Finns det nån sida som listar olika hudmottagningar på ett bra enkelt sätt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in