2009-11-25, 01:53
Medlem
vad trist att ingen ännu har tagit upp att det kan (observera kan vara möjligt, inte direkt medicinskt bevisat) hjälpa otroligt mycket att må bra och leva nyttigt, finns många listor på bra mat att äta när man har psoriasis (googla mat+psoriasis) träna och inte stressa.

Jag har under ca 15 års tid testat olika sorters kortison (mjukgör men hjälper absolut inte mer), emuolja (fungerade ok, men blev extremt kladdigt), aloeverakräm från forever living (fungerade ok om jag smörjde två gånger VARJE dag) och nu Daivonex kombinerat med mycket mjukgörande, ibland Propyless ibland hederlig olivolja. Det sistnämnda fungerar väl bäst men jag märker MEST skillnad på mina utslag (smalben, fötter, knän, armbågar) när jag mår bra och äter bra - precis det många med psoriasis rekommenderar!!!! fast tydligen inte här

Så testa att ändra er livsstil (såvida ni inte redan är nyttiga) och tankesätt till det bättre i kombination med vilket läkemedel ni än använder, för mig fungerar det så det kanske fungerar för er med.
Citera
2009-11-25, 02:34
Medlem
Någon här som prövat klordioxid mot psoriasis?
Citera
2010-01-25, 11:18
Medlem
Någon som testat emu-olja mot psoriasis?

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2543.ab

Som vanligt när man läser om naturläkemedel så låter det för bra för att vara sant...
Citera
2010-02-19, 08:17
Medlem
blotarns avatar
Jag har psoriasis på hårbottnen och har kämpat med det i drygt två år nu.
Har dock börjat använda en receptfri salva som finns att köpa på apoteket för att ta bort de områdena som syns vid hårroten i pannan osv.
Den heter Cano Derm och har hjälpt väldigt bra.
Citera
2010-08-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Jag har psoriasis på hårbottnen och har kämpat med det i drygt två år nu.
Har dock börjat använda en receptfri salva som finns att köpa på apoteket för att ta bort de områdena som syns vid hårroten i pannan osv.
Den heter Cano Derm och har hjälpt väldigt bra.

Om du inte känner att den hjälper tillräckligt kan du ju alltid gå till din husläkare och be om att få antingen kortison eller Daivonex utskrivet.

Jag har bara recept på Betnovat i både salva och lösning då jag egentligen inte behöver starkare grejer än så. Snor ändå åt mig morsans Dermovat då det ger snabbare resultat. Någon som har recept på Dermovat och vet om det finns några speciella saker man ska tänka på när man använder den då det är lite starkare grejer än mina egna?
Citera
2010-09-11, 16:21
Medlem
Jag har haft psoriasis i hårbotten i 16 år och har fått massor av salvor samt provat att ät "rätt". Pratat med läkare mm.
Men nu har jag hittat vad som hjälper mig, den 25/8-10 börja jag äta MSM. Jag tar ca 2 g till frukosten som jag blandar ut med juice eller saft.
Jag har nu ytters lite psoriasis kvar och hade ont i lederna (jag är 26 år) men detta har reducerats.

Fakta från den burken jag använder:
Förbättrar immunförsvar och ger ökat rörlighet i leder och muskler. Man blir piggare och återhämtar sig snabbare efter träning. MSM hjälper cellerna att föra ut slaggprodukter och effektivt ta upp näringsämnen.
/e
Citera
2010-09-19, 11:37
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronillehorse
Jag har haft psoriasis i hårbotten i 16 år och har fått massor av salvor samt provat att ät "rätt". Pratat med läkare mm.
Men nu har jag hittat vad som hjälper mig, den 25/8-10 börja jag äta MSM. Jag tar ca 2 g till frukosten som jag blandar ut med juice eller saft.
Jag har nu ytters lite psoriasis kvar och hade ont i lederna (jag är 26 år) men detta har reducerats.

Fakta från den burken jag använder:
Förbättrar immunförsvar och ger ökat rörlighet i leder och muskler. Man blir piggare och återhämtar sig snabbare efter träning. MSM hjälper cellerna att föra ut slaggprodukter och effektivt ta upp näringsämnen.
/e

Säger man MSM eller är det din förkortning? Var finns den att köpa? Är den receptfri?
Citera
2010-09-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Norrland
Säger man MSM eller är det din förkortning? Var finns den att köpa? Är den receptfri?

Finns att köpa på hälsoaffärer..
Citera
2010-09-19, 12:53
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ades
Finns att köpa på hälsoaffärer..

OK. Tack.
Citera
2010-09-23, 05:13
Medlem
Bockstensmannens avatar
Tja!
Har nån röd skit som jag inte vet vad det är men har läst lite och blivit lite orolig. Har 10-15cm med röd hud längs ryggraden och även lite exemaktig skit på armbågar knän och fötter. Jag kommer ihåg att jag fick det när jag var 10-12 då det kom som en liten fläck på ryggen och även på foten, och det utvecklades i ett par-tre år till nuvarande status. Det har alltså varit "status quo" sedan jag var kanske 15 år, är 22 nu. Jag har aldrig lidit av det, det kliar inte och gör inte ont, och verkar som sagt ha stannat i sin utveckling för flera år sedan. Det som fått mig att oroa mig är att det inte går bort utan det sitter där det sitter. Bör jag vara orolig för att det ska förvärras? Har egentligen endast estetiska skäl att oroa mig (än så länge) Någon som har samma? Jag har läst att det finns olika grader av den här sjukdomen
Citera
2010-11-14, 19:00
Medlem
My name iss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Tja!
Har nån röd skit som jag inte vet vad det är men har läst lite och blivit lite orolig. Har 10-15cm med röd hud längs ryggraden och även lite exemaktig skit på armbågar knän och fötter. Jag kommer ihåg att jag fick det när jag var 10-12 då det kom som en liten fläck på ryggen och även på foten, och det utvecklades i ett par-tre år till nuvarande status. Det har alltså varit "status quo" sedan jag var kanske 15 år, är 22 nu. Jag har aldrig lidit av det, det kliar inte och gör inte ont, och verkar som sagt ha stannat i sin utveckling för flera år sedan. Det som fått mig att oroa mig är att det inte går bort utan det sitter där det sitter. Bör jag vara orolig för att det ska förvärras? Har egentligen endast estetiska skäl att oroa mig (än så länge) Någon som har samma? Jag har läst att det finns olika grader av den här sjukdomen

För att få bästa svaret på detta råder jag dig besöka vårdcentralen där de kommer att skicka dig vidare till en dermatolog, en hudläkare altså. Där får du en exakt diagnos och förmodligen en lösning på problemmet.
Citera
2010-11-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is
För att få bästa svaret på detta råder jag dig besöka vårdcentralen där de kommer att skicka dig vidare till en dermatolog, en hudläkare altså. Där får du en exakt diagnos och förmodligen en lösning på problemmet.

Lösning på symtomet menar du väl.. För några problem löser sällan läkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in