2011-03-20, 10:21
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Var det på natten har man sett det hos människor också, oregelbundna, sena nätter med mat är dåligt för hälsan.

Oregelbundna sena nätter under en längre period, som skiftarbete, har ju dock en negativ effekt på hälsan oavsett hur kosten ser ut.

Anledningen till att vissa (typ Aftonbladets dietistkällor) tycker att kvälls-/nattätning bör undvikas om man vill gå ner i vikt är väl av samma skäl som de tycker man bör äta frukost; för att det i praktiken ofta medför ett större kaloriintag. Alltså att andra måltider inte ersätts av nattätandet, utan att det läggs på som bonus.
Citera
2011-03-20, 11:52
Medlem
BRZMs avatar
Slutar äta precis innan jag borstar tänderna. Brukar smälla i mig en burk kvarg på 250g.
Citera
2011-04-05, 16:18
Medlem
Måste säga att jag är lite förvånad över era svar. Jag fick höra något om att kroppen, senare på kvällen, hamnar i katabolt tillstånd från att ha varit i anabolt tillstånd. D.v.s det man äter förvandlas till fett, eller inte kan förbrännas.

Ligger det ingenting i det påståendet?
Citera
2011-04-05, 16:27
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etow
Måste säga att jag är lite förvånad över era svar. Jag fick höra något om att kroppen, senare på kvällen, hamnar i katabolt tillstånd från att ha varit i anabolt tillstånd. D.v.s det man äter förvandlas till fett, eller inte kan förbrännas.

Nej.
Citera
2011-04-24, 00:43
Bannlyst
Citat:

Ät när du vill. Det mesta har sagts redan, du blir endast tjock av ett kaloriöverskott, oavsett när du äter. Tränar man sent på eftermiddag eller på kvällen bör man äta på kvällen. Du kan skära ner på kolhydrater något och satsa på mer protein om du känner att det passar dig.

Finns folk som kör periodisk fasta, där det faktiskt är gynnsammt att äta sent, eftersom en del sedan fastar 14-20 timmar.
Citera
2011-04-24, 00:46
Medlem
Citat:

Ja, kroppen har en inbyggd rolexklocka som berättar vilken tid det är på dygnet.
Citera
2011-04-28, 19:15
Medlem
Det är väl ändå kaloriintaget sett över hela dygnet och inte vilken tid du äter som spelar roll?
Rätta mig gärna OM jag har fel.

Mvh
Citera
2011-04-28, 19:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuung
Det är väl ändå kaloriintaget sett över hela dygnet och inte vilken tid du äter som spelar roll?
Rätta mig gärna OM jag har fel.

Mvh

Ja.
Citera
2011-04-28, 20:16
Medlem
i 25 år trodde jag att man gick upp i vikt om man åt efter klockan 10. Allt tack vare morsan som sa det och mig själv som inte tog min tid och lärde mig. Snacka om att myter sätter sina spår.

Bra svar ovan.
Citera
2011-04-28, 20:27
Medlem
Slackoffs avatar
Det skulle vara om man stör sömnen med ett påslag av insulin eller om man stör den cirkadiska utsöndringen av kortisol eller något.
Mer en hälso/stressfaktor än att du per automatik blir fet.
Jag tror att det kanske är bra att hålla sig borta ifrån snabba kolhydrater och dylikt innan man ska sova.
Någon mindre rätt som en ostkaka eller en äggakaka på åtta ägg är aldrig fel mellan 8 och tio.
Senast redigerad av Slackoff 2011-04-28 kl. 20:31.
Citera
2011-04-28, 20:30
Medlem
Sintzus avatar
En kvällsomelett är ju en självklarhet!
Citera
2011-04-28, 22:58
Medlem
jakcc3s avatar
Man bränner mindre när man ligger ner och sover än om man är vaken och går runt, så klart.
Men kroppen kan inte klockan.
Äter man kolhydrater på kvällen/natten kan man känna sig svullen och må skit på morgonen dagen efter, och det är för att varje gram kolhydrat drar åt sig 2.9g vätska (rätta om det är fel). Men det är alltid energi in vs energi ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in