• 1
  • 2
2011-03-17, 15:56
Medlem
Om vi ponerar att man går och lägger sig vid kl. 22 på kvällen, när bör man sluta äta för att "maten inte ska lägga sig" och bilda fett? Anabolt/katabolt tillstånd? Vet inte riktigt vad det innebär.

Jag har fått höra att man inte bör äta efter kl. 20, men varför vet jag inte. Sen tror jag knappast att det gäller generellt, eftersom alla inte lägger sig vid samma tid. Om man har ett jobb med udda tider och kan lägga sig 1 på natten, när bör man sluta äta?

Ni får gärna komma med lite exempel. Jag som gillar kvällsmackor antar att jag skjuter mig själv i foten?
Citera
2011-03-17, 15:59
Medlem
Dreass avatar
Ät när du vill!

Jag äter när jag är hungrig och känner för det, ibland precis innan sängen, ibland 3h innan sänggående.

Att fettinlagringen är högre vid ett tillfälle betyder inte att du blir fetare över en längre period!
Citera
2011-03-17, 15:59
Medlem
Är också ett riktigt stort fan av kvällsmackor, nästan det godaste målet på dagen! Har riktigt svårt att somna när jag är hungrig dessutom. Antar att det inte är det bästa men det syns inte på min kropp i alla fall.
Citera
2011-03-17, 16:36
Medlem
Knotknets avatar
Jag skiter i matregler och äter när jagg vill. Man lever bara ett liv och inte tänker jag slösa bort det på massa hälsotrams.
Citera
2011-03-17, 16:52
Medlem
Bagilles avatar
Myt att det lägger sig som fett. Så länge du inte är på ett kcal överskott kommer du inte bli fet.
Citera
2011-03-17, 16:55
Medlem
tältpinnes avatar
Jag brukar hasa iväg till köket och bre ett par rejäla skivor surdegslimpa med välsaltat smör och tjockt med västrbotten på precis innan läggdags. Livskvalitet > uppoffringar.
Citera
2011-03-17, 17:46
Medlem
Morgases avatar
Jag brukar avsluta nästan varje dag med att värma på rester eller laga ihop någon hamburgare eller liknande, blir galet hungrig sent på kvällen. Jag försöker iof gå upp i vikt
Citera
2011-03-17, 18:34
Medlem
Thomaspunkts avatar
finns inget bättre än att slockna av en matkoma gör i stort sätt alltid så då jag tränar sent.
Citera
2011-03-17, 18:43
Medlem
Forbliranonyms avatar
Jag brukar äta vid halv nio senast om jag lägger mig vid tio. Och som alla andra säger ät när du vill.
Citera
2011-03-17, 19:00
Medlem
CherylTweedys avatar
Kroppen kan inte klockan.
Citera
2011-03-17, 22:25
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherylTweedy
Kroppen kan inte klockan.

Är du säker på det? En del folk vaknar på morgonen av sig själva när de ska upp till jobbet. Minns själv att man ibland har vaknat och kollat på klockan och det är typ 1 minut tills larmet går igång.
Någon sorts inbygd timer?
Citera
2011-03-17, 22:42
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Är du säker på det? En del folk vaknar på morgonen av sig själva när de ska upp till jobbet. Minns själv att man ibland har vaknat och kollat på klockan och det är typ 1 minut tills larmet går igång.
Någon sorts inbygd timer?
Handlar om vana, kroppen är sjukt duktig på att anpassa sig. Så visst kan man vrida det till att den kan klockan om man vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in