2011-03-20, 18:15
Medlem
Vireks avatar
Ja jag kan ju självklart svara på frågan hur jag tar mig an ett problem jag har bristande erfarenheter kring, men jag menade just själva grejen att man säger till personen att "nu talar vi klarspråk" istället. Det är ju som du säger inte sakfrågan man är intresserad av(så varför krångla till det?) utan just hur man resonerar.

Med trams menade jag att man måste klä in vad man undrar i töntiga frågeställningar. Sen har jag också känslan att om man anställer personer som okritiskt går igenom en sådan intervju så får man inte självständiga och tänkande individer utan de som svarar som de tror man bör.
Citera
2011-03-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Men han säger inte att HR har ansvar utan han säger "* Effektivisering & bearbetning av styrtal" och jag tolkar det som att det gäller den del som berör HR.

Han har heller inte sagt att det är något som utmärker HR utan han ville visa för de som inte vet vad som kan ingå i HR, så enkelt är det. Det är inte exakt beskrivning som han också säger utan en "grov indelning".

Vill man visa någon vad som kan ingå i HR utgår man rimligtvis från det som särskiljer HR från det som inte är HR. Nyttjande av KPI:s och PMS hör inte dit, och är egentligen heller inte något som överhuvudtaget hör hemma på operativ nivå.

Bättre då att skriva som du gjorde, även om man lika gärna kan strunta i att ens nämna nyckeltal då det intressanta i sammanhanget är typen av data man tittar på och inte vilket verktyg man använder för att hantera denna data.
Citera
2011-03-20, 20:43
Medlem
Citat:
Vad är seriöst värde? Du verkar helt missa poängen med denna test/intervju som personen gjort. Som jag tolkar det var det endast en del i urvalsprocessen inom ett serviceyrke. De var inte direkt läkare eller piloter de skulle anställa...utan You want fries with that? Om du i en sådan situation vill kalla in det tunga kavalleriet med vetenskapligt grundade tester och psykologer... Kan du också förvänta dig att betala 200 kr för en Happy Meal i framtiden. Inte direkt hållbart.

Jag sa att det är grund för att kunna ta till sig den utbildning som testföretagen står för. Det finns trots allt seriösa testföretag som utbildar.

Sedan säger jag inte att mer välutbildade inom området med erfarenhet har bättre förutsättningar att tolka och bedöma personlighetstester. Men samma sak där, det är också en kostnadsfråga och vad som är good enough.

Samma välutbildade personer som jag tänker mig du refererar menade att Thomas Quick är en massmördare...så personbedömingar är trots allt inte vattentäta på något sätt. Det är en bedömning och inte facit.

Du verkar missa poängen - att det inte finns någon poäng med en fråga som lyder "om du står inför ett berg..." (och liknande trams). Vad ska du göra med svaret? Vad tror du att du kan dra för slutsatser om personliga egenskaper eller arbetsförmåga av det. Hur relaterar du svaret till andra kandidaters svar? Om du tror att du kan dra några slutsatser av det så är du ute på riktigt svag is. Det är slöseri med tid och resurser, leder till fel föreställningar om kandidatens lämplighet och det får dig att tro att du besitter en förmåga som du inte har, vilket kan leda mycket fel i framtiden.
Med "du" menar jag nödvändigtvis inte just dig, utan andra charlataner i rekryterarposition som sysslar med dylika dumheter.

Jag har aldrig propagerat för att ta in det "tunga kavalleriet" vid enklare jobb. Jag ser heller ingen mening med att syssla med ovetenskapligt trams bara för att det är ett enkelt jobb.

Det finns en mängd "seriösa" företag som anordnar utbildningar i MBTI och andra kvasivetenskapliga tester och som tjänar stora pengar på det. HR-människor tycks älska sådant men saknar kompetensen att bedöma validiteten i de olika testen då det inte ingår i deras utbildning.

Visst, alla kan göra fel, inklusive psykiatriker, psykologer, åklagare, poliser etc. Det är därför viktigt att inte använda metoder som inte har någon vetenskaplig bäring.
Citera
2011-03-20, 21:21
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag var fackordförande under några år och var helt fascinerad över vilka individer man hade, och har på HR. Vi satt i övertalighetsförhandlingar och då säger personalchefen vid första tillfället; "Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att vi på snabbast möjliga vis går i mål i dessa förhandlingar..." Vi trodde inte våra öron när människan sitter och börjar med att ge bort ett formidabelt förhandlingsvapen. Under alla år har man på den avdelningen ägnat stor ansträngning åt sina intriger och att springa och köra kniven i ryggen på varann. Personalomsättningen där är skyhög över alla andra avdelningar.
Citera
2011-03-20, 21:45
Bannlyst
Citat:
Det du tar upp är väl den klassiska konflikten mellan HR och resterande organisation. Man vill se resultat och man bryr sig inte alltid om att följa policy, regler, lagar och förordningar som gäller. Resultat gillar alla chefer och speciellt ekonomi.

Helhetsperspektivet som jag inte vet vad det är eller om du förstår, men du tog upp det som kritik du får. Handlar ju om hur behandlar vi vår personal. Vilka regler har vi att förhålla oss till. Hur ska vi agera i olika situationer.

Om jag tolkar dig rätt så vill du arbeta som du vill och struntar i reglerna eftersom du vet vad som ger resultat. Nu råkar det vara HR som står upp för reglerna och då gillar du dem inte. Du har trots allt blivit erbjuden en roll inom HR och säker för din förmåga att hantera personal, det mellanmänskliga. Kanske inte för din förmåga att förhålla sig till regler.

I en organisation vinner man oftast inte på att inte förhålla sig till de regler som finns. Anledningen att du trots allt får hållas tror jag handlar om att du har så pass starka sidor och det gör att du kan behålla din ställning. Din starkaste sida kan också vara din svagaste, vilket du verkar vara medveten om.

Vi kan således lämna Stora Enso eftersom ingen av oss vet...vi tycker och tror.

Hur man behandlar personal! Jag blev en gång rekryterad som nyexad akademiker av en kvinna som var personalchef/HR som gillade mig av någon anledning. Efter några veckor var det firmafest och hon kom fram till mig och tyckte jag skulle dansa (vilket knappt någon annan gjorde). Men jag dansade och hade kul. Dagen efter kallade min chef in mig och undrade om jag var deprimerad, för det hade HR-kvinnan sagt till honom. Så efter ett tag fick jag kicken, då de tillsammans ansåg att jag var deprimerad, underpresterade och inte passade in i gruppen. Allt detta kom som en chock för mig då bara några veckor innan sagt att de skulle satsa fullt ut på mig. Men det är väl detta HR-folk är till för, att hitta intriger och problem som inte riktigt existerar.
Senast redigerad av Cartagena 2011-03-20 kl. 21:50.
Citera
2011-03-20, 23:30
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Vad det än var för ett "test" så har det absolut inget seriöst värde.

En bra grund är en bra början men långt ifrån tillräckligt. Dessa utbildningar är inte tillräckliga för professionell och vetenskapligt grundad tillämpning av personlighetstester.

Med personbedömningar avsåg jag personlighetstester, men de som använder sig av tidigare exemplifierade test/intervjumetod bör enligt min mening avstå från all sorts personbedömningar.

Hr-konsult är inte någon patenterad titel- min kattunge kan utan problem kallas för hr-konsult.

Hr-konsulternas främsta uppgift är fö att sortera ut "bråkstakar", dvs folk som kräver en dräglig lön och gärna kämpar fackligt med att organisera folk.
De är arbetsgivarnas piska, och ett jävla pack.
Citera
2011-03-20, 23:39
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Du verkar missa poängen - att det inte finns någon poäng med en fråga som lyder "om du står inför ett berg..." (och liknande trams). Vad ska du göra med svaret? Vad tror du att du kan dra för slutsatser om personliga egenskaper eller arbetsförmåga av det. Hur relaterar du svaret till andra kandidaters svar? Om du tror att du kan dra några slutsatser av det så är du ute på riktigt svag is. Det är slöseri med tid och resurser, leder till fel föreställningar om kandidatens lämplighet och det får dig att tro att du besitter en förmåga som du inte har, vilket kan leda mycket fel i framtiden.
Med "du" menar jag nödvändigtvis inte just dig, utan andra charlataner i rekryterarposition som sysslar med dylika dumheter.

Jag har aldrig propagerat för att ta in det "tunga kavalleriet" vid enklare jobb. Jag ser heller ingen mening med att syssla med ovetenskapligt trams bara för att det är ett enkelt jobb.

Det finns en mängd "seriösa" företag som anordnar utbildningar i MBTI och andra kvasivetenskapliga tester och som tjänar stora pengar på det. HR-människor tycks älska sådant men saknar kompetensen att bedöma validiteten i de olika testen då det inte ingår i deras utbildning.

Visst, alla kan göra fel, inklusive psykiatriker, psykologer, åklagare, poliser etc. Det är därför viktigt att inte använda metoder som inte har någon vetenskaplig bäring.

Jag håller med dig att det är klart att man bör göra rätt från början och jag hade inte heller valt denna fråga i en enkät. Men jag förstår poängen och jag tror att den frågan tillsammans med andra frågor mycket väl fungerade utifrån deras syfte att välja ut personer som passade i servicebranschen. Men nu har jag inte alla frågor i enkäten och denna kan ju om möjligt tyda på att resterande frågor av samma dignitet gjorde att de missade målet. Med tanke på den personalomsättning det är i servicebranschen tror jag inte de tar sin urvalsprocess speciellt seriöst.

Håller med dig. Jag har sett många olika testverktyg och det är inte validitet som står i första rummet snarare vilka som är enkla att använda och inte kostar för mycket. Men man behöver inte alltid själv kunskapen att välja ett verktyg, där kan man ta in någon som har den kunskapen och välja åt en och sedan kan man lära sig verktyget. Där tycker jag HRM är en fullgod grund att stå på.

Men sen är det som med många utbildningar. Du kan klara av en utbildning och du kan förstå en utbildning. Högsta och lägstanivån variera, men så är det med vårt nuvarande system där de endast får betalt för studenter som lyckas.
Citera
2011-03-20, 23:45
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena
Hur man behandlar personal! Jag blev en gång rekryterad som nyexad akademiker av en kvinna som var personalchef/HR som gillade mig av någon anledning. Efter några veckor var det firmafest och hon kom fram till mig och tyckte jag skulle dansa (vilket knappt någon annan gjorde). Men jag dansade och hade kul. Dagen efter kallade min chef in mig och undrade om jag var deprimerad, för det hade HR-kvinnan sagt till honom. Så efter ett tag fick jag kicken, då de tillsammans ansåg att jag var deprimerad, underpresterade och inte passade in i gruppen. Allt detta kom som en chock för mig då bara några veckor innan sagt att de skulle satsa fullt ut på mig. Men det är väl detta HR-folk är till för, att hitta intriger och problem som inte riktigt existerar.

Du har helt rätt. 3-5 års utbildning för att lära sig hur man fabricerar lögner och utmanövrerar underställda arbetare. Tror du kan kopiera denna text och skicka in din ansökan. Jag lovar dig att du kommer bli antagen, du har allt som krävs för denna utbildning.
Citera
2011-03-21, 00:01
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
*skratt* Får jag fråga vad du jobbar med?

Har du funderat på vilka som är ansvariga för låt oss säga Kärnreaktorerna i Japan, eller Bolånen i Usa, Enron-skandalen och BP-skandalen?

Det här har egentligen inget med diskussionen att göra, men kan inte du berätta? Jag är idel öra!
Citera
2011-03-21, 00:16
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Det här har egentligen inget med diskussionen att göra, men kan inte du berätta? Jag är idel öra!

Jag tror du förstår min poäng med detta inlägg. Det du nu gör är bara löjligt.
Citera
2011-03-21, 00:32
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Jag tror du förstår min poäng med detta inlägg. Det du nu gör är bara löjligt.

Det tycker jag inte. Du har många gånger tagit upp just dessa exempel för att berättiga HR och dess existens. Jag tycker att det är konstigt, inte bara på grund av att du är fel ute, men också för att de i sådana fall just skulle bevisa motsatsen då det borde innebära att HR gjort ett uruselt jobb. Ett så uselt jobb att både världsekonomin kollapsat och ekosystemen är satta ur balans!
Citera
2011-03-21, 00:45
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Det tycker jag inte. Du har många gånger tagit upp just dessa exempel för att berättiga HR och dess existens. Jag tycker att det är konstigt, inte bara på grund av att du är fel ute, men också för att de i sådana fall just skulle bevisa motsatsen då det borde innebära att HR gjort ett uruselt jobb. Ett så uselt jobb att både världsekonomin kollapsat och ekosystemen är satta ur balans!

Du missar min poäng. Exemplen var för att visa vad andra yrkeskategorier åstadkommit och att visa att HR har en väldigt liten roll och makt i de allra flesta organisationer. Här i denna tråd tycks en del tro att HR är allsmäktiga och att hela yrkeskåren är idioter vilket är en ganska löjlig beskrivning.

Jag gör inte samma generalisering av de yrkeskategorier som gjort så radikalt stora misstag som en HR-avdelning aldrig kan komma i närheten av. Men det är klart att jag undrar över hur bankfolk faktiskt tänker, hur ingenjörer på BP och i Japan tänker kring natur och människor osv.

Problemen jag tog upp handlar ju ofta om att en homogen grupp människor med samma kunskap och bakgrund tar beslut i frågor som kan få ödesdigra konsekvenser. Hade HR och även andra funktioner varit med hade vi kanske kunnat undvika just ovan nämnda skandaler/katastrofer. Men det är en helt annan fråga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in