Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Vad är seriöst värde? Du verkar helt missa poängen med denna test/intervju som personen gjort. Som jag tolkar det var det endast en del i urvalsprocessen inom ett serviceyrke. De var inte direkt läkare eller piloter de skulle anställa...utan You want fries with that? Om du i en sådan situation vill kalla in det tunga kavalleriet med vetenskapligt grundade tester och psykologer... Kan du också förvänta dig att betala 200 kr för en Happy Meal i framtiden. Inte direkt hållbart.
Jag sa att det är grund för att kunna ta till sig den utbildning som testföretagen står för. Det finns trots allt seriösa testföretag som utbildar.
Sedan säger jag inte att mer välutbildade inom området med erfarenhet har bättre förutsättningar att tolka och bedöma personlighetstester. Men samma sak där, det är också en kostnadsfråga och vad som är good enough.
Samma välutbildade personer som jag tänker mig du refererar menade att Thomas Quick är en massmördare...så personbedömingar är trots allt inte vattentäta på något sätt. Det är en bedömning och inte facit.
Du verkar missa poängen - att det inte finns någon poäng med en fråga som lyder "om du står inför ett berg..." (och liknande trams). Vad ska du göra med svaret? Vad tror du att du kan dra för slutsatser om personliga egenskaper eller arbetsförmåga av det. Hur relaterar du svaret till andra kandidaters svar? Om du tror att du kan dra några slutsatser av det så är du ute på riktigt svag is. Det är slöseri med tid och resurser, leder till fel föreställningar om kandidatens lämplighet och det får dig att tro att du besitter en förmåga som du inte har, vilket kan leda mycket fel i framtiden.
Med "du" menar jag nödvändigtvis inte just dig, utan andra charlataner i rekryterarposition som sysslar med dylika dumheter.
Jag har aldrig propagerat för att ta in det "tunga kavalleriet" vid enklare jobb. Jag ser heller ingen mening med att syssla med ovetenskapligt trams bara för att det är ett enkelt jobb.
Det finns en mängd "seriösa" företag som anordnar utbildningar i MBTI och andra kvasivetenskapliga tester och som tjänar stora pengar på det. HR-människor tycks älska sådant men saknar kompetensen att bedöma validiteten i de olika testen då det inte ingår i deras utbildning.
Visst, alla kan göra fel, inklusive psykiatriker, psykologer, åklagare, poliser etc. Det är därför viktigt att inte använda metoder som inte har någon vetenskaplig bäring.