2004-09-12, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Nej alla är inte lika inför döden inte för mig i allafall. Jag berör mer om det är någon av mina när och kära som drabbas naturligtvis. Sanningen att säga så berörs jag inte alls av den där fjortonåringens död.Anna Linds död berör mig något mer eftersom hon var en officiell person och jag kan se det som ett angrepp på demokratin.
Skendemokratin menar du?När fan har packet i riksdagen brytt sig om vad folket tycker?
Citera
2004-09-12, 21:50
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Skendemokratin menar du

Nej jag menar inte skendemokrati.

Förresten har du inte läst tråden? Ser du vad frågan handlar om? Tråden handlar INTE om vad som är demokrati eller inte. Surprised?

Vill du disskutera demokrati/skendemokrati starta en ny tråd.
Citera
2004-09-12, 21:53
Medlem
Ezzelinos avatar
I världsalltet är varje individs död likvärdig, dvs. betydelselös. Från det mänskliga perspektivet är det subjektiva värderingar som gäller, endast ett affektionsvärde kan tillskrivas de döda i de efterlevandes sinnen, beroende på en mängd kriterier som frambringar sympati eller motsatsen. Att något skulle vara rätt eller fel i det avseendet återstår att bevisa, men en sak torde stå klar och tydlig: de som påstår att allas död berör dem lika mycket och att "alla människor för dem är lika mycket värda", de ljuger. Alternativet är att de inte har en aning om vad de säger, eftersom det blivit en sådan tom fras, detta med "allas lika värde".
Citera
2004-09-12, 21:54
Medlem
Carcasss avatar
Kort och gott: Nej.
Citera
2004-09-12, 21:59
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Dock känns det alltid värre när unga dör tycker jag.

Jag tycker precis raka motsatsen. När unga och barn dör är det
mindre tragiskt i och med att dom t ex knutit mindre band mellan
sig själva och andra människor(förutom sin familj).
Om man ska se det i ett mindre humant perspektiv så
har ju unga gjort mindre för samhället och sina medmänniskor,
och när barn dör så går man inte miste om kunskap och erfarenhet
som äldre personer har. Det som dock talar emot mig är allt prat om att
"barnen är vår framtid" vilket tyvärr är sant.

mvh Shalashaska
Citera
2004-09-12, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Nej jag menar inte skendemokrati.

Förresten har du inte läst tråden? Ser du vad frågan handlar om? Tråden handlar INTE om vad som är demokrati eller inte. Surprised?

Vill du disskutera demokrati/skendemokrati starta en ny tråd.
Döden är väl det mest demokrataiska som existerar?
Citera
2004-09-12, 22:02
Bannlyst
Nej, för mig är inte alla lika inför döden. En människas död berör mig inte det minsta om det inte är någon jag känner eller uppskattar av en eller annan anledning. Att Anna Lindh eller den där 14-åringen blir mördade är inget som berör mig. Jag blir snarare arg över att vi alla skall påtvingas någon slags kollektiv sorgeplikt så fort en offentlig person dör.

EDIT: Därmed inte sagt att jag inte kan förstå hur anhöriga känner sig; det är inte empati jag har brist på, utan sympati.
Citera
2004-09-12, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Nej, för mig är inte alla lika inför döden. En människas död berör mig inte det minsta om det inte är någon jag känner eller uppskattar av en eller annan anledning. Att Anna Lindh eller den där 14-åringen blir mördade är inget som berör mig. Jag blir snarare arg över att vi alla skall påtvingas någon slags kollektiv sorgeplikt så fort en offentlig person dör.

EDIT: Därmed inte sagt att jag inte kan förstå hur anhöriga känner sig; det är inte empati jag har brist på, utan sympati.
Sorgeplikt utlyst av etablisemanget?Vem bryr sig?Ett öde som broilers brukar möta i verkligheten är inte något att snyfta över.Glöm kärringen och gå vidare.
Citera
2004-09-12, 22:26
Medlem
Nej, alla är inte lika inför döden. Jag - tillexempel, är en jävligt mycket viktigare människa än någon annan i världen.
Citera
2004-09-12, 23:40
Medlem
Finn Frösts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg

Exakt sån är jag med, fan vad bra sagt; kollektiv sorgeplikt. Haha, jag måste säga att jag tyckte det var rätt intressant att se dessa människor på TV.

Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Döden är väl det mest demokrataiska som existerar?

Haha, tåls att tänka på!
Citera
2004-09-13, 04:33
Medlem
Bleeps avatar
Svar: Nej.

När över hundra barn dör i den där skolan i Ryssland klarar åtminstone inte jag att agera hårding och säga 'jag bryr mig inte'. Mitt intryck av de FB:are som leker hemvävda nihilister är att de av någon outgrundlig anledning anser att intellektet står i bjärt kontrast till det emotionella. Varför det ena måste utesluta det andra är en gåta för mig.

Men visst, man kan hävda att jag är irrationell. Wittgenstein har mycket riktigt påpekat att 'man kan inte leva döden' så för de döda saknar en sådan här debatt all betydelse. Icke desto mindre tycker jag det är skit när oskyldiga kids blir fråntagna 'sin stund på jorden' eller rättare sagt får den starkt förkortad. Det är väl något slags rättvisepatos som driver gäck med mig kantänka.

Förstå mig rätt. Jag sitter inte hemma och sörjer barnen. Jag är ingen jävla empatiopportunist som begråter människor jag inte känner. Men, när 'lagen om alltings jävlighet' sätter ett så drastiskt krokben för småungar känns det dock en smula... kymigt (hittar inget bättre ord för att beskriva exakt vad jag menar).

Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Det som dock talar emot mig är allt prat om att
"barnen är vår framtid" vilket tyvärr är sant.
Den där floskeln har jag alltid haft svårt för. Barnen är väl sin egen framtid, inte vår?
Citera
2004-09-13, 13:42
Medlem
Inte dra dåliga skämmt om döden.. OMG.. de är ju bland dom roligaste man kan göra.. pedofil, gay, nazzitat och döds skämt.. de är ju grundpelarna i hela min sjuka humor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in