• 1
  • 2
2004-09-12, 18:34
Medlem
hagge3s avatar
Hejsan!

Efter att ha läst en del kommentarer och argument trådarna som Roger P(http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=148564) och martin1 (http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=148787) startat så sitter jag och funderar på om alla är lika inför döden.
En del verkar inte tycka det, en del finner intresse i att skända någon annans död. Jag har alltid fått lära mig att alla är lika inför döden. Döden ska man inte skämta om och heller inte skända någons minne. Men det är ju bara min uppfostran.

Hur ser ni på saken? Är alla lika inför döden? Vad har ni för moral?

Undantag som stör min moral:
Om en person mördar alla jag känner så skulle jag självklart le åt hans/hennes död, men det är ju en slags dubbelmoral från min sida som jag inte trivs med. Men å andra sidan så blir ju ingenting bättre av att flera mister livet, jag får inte tillbaka min familj och mina vänner för det.
Citera
2004-09-12, 18:37
Medlem
Viktorias avatar
Ja det kan man verkligen undra när man läser på det här forumet.

Självklart är alla lika inför döden. Dock känns det alltid värre när unga dör tycker jag.
Citera
2004-09-12, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Hejsan!

Efter att ha läst en del kommentarer och argument trådarna som Roger P(http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=148564) och martin1 (http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=148787) startat så sitter jag och funderar på om alla är lika inför döden.
En del verkar inte tycka det, en del finner intresse i att skända någon annans död. Jag har alltid fått lära mig att alla är lika inför döden. Döden ska man inte skämta om och heller inte skända någons minne. Men det är ju bara min uppfostran.

Hur ser ni på saken? Är alla lika inför döden? Vad har ni för moral?

Om en person mördar alla jag känner så skulle jag självklart le åt hans/hennes död, men det är ju en slags dubbelmoral från min sida som jag inte trivs med. Men å andra sidan så blir ju ingenting bättre av att flera mister livet, jag får inte tillbaka min familj och mina vänner för det.
Fattar vad du menar.Om en politiker dör är det landssorg.Men när du och jag lämnar in är det bara en besparing för socialförsäkringssystemet och en pensionär mindre att försörja.
Citera
2004-09-12, 18:42
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Fattar vad du menar.Om en politiker dör är det landssorg.Men när du och jag lämnar in är det bara en besparing för socialförsäkringssystemet och en pensionär mindre att försörja.

Det tycker jag är illa, håller med. Men det är ju så p.g.a. at det anses som en attack mot hela samhället när en högt uppsatt politiker mördas. Men vi ska försöka att inte glida in för mycket på det, hör hemma mer i den andra tråden känns det som?
Citera
2004-09-12, 20:17
Medlem
dIRe_s avatar
Håller med om att alla människor är lika inför döden.

Skulle en person dödat hela min familj med "berått mod" skulle jag nog vilja att de fick ett passande straff i alla fall, vilket inte Sveriges straffbalk inte innehåller för tillfället.

Nu är jag emot dödsstraff men jag skulle nog dödat denna person hellre än att han skulle slippa ut efter 18 år eller vad det nu är.

Nu borde jag få ett straff för att ha dödat honom enligt mina principer, men trots att jag borde få det så skulle jag nog försöka att hålla mig undan. Alla kan ju inte vara martyrer
Citera
2004-09-12, 20:18
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:

Om någon mördar din familj så är det ju på grund av hämnd som du vill döda denne och inte för att du generellt gillar att döda folk.

Hämnd är något som i dagens samhälle har blivit tabulagt men som i grund och botten är en mycket mänsklig reaktion.
Citera
2004-09-12, 20:19
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Om någon mördar din familj så är det ju på grund av hämnd som du vill döda denne och inte för att du generellt gillar att döda folk.

Hämnd är något som i dagens samhälle har blivit tabulagt men som i grund och botten är en mycket mänsklig reaktion.

Precis.
Men likt förbannat så stör det min moral.
Citera
2004-09-12, 20:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Självklart är inte folk lika inför döden.

Personer man står nära och älskar - deras dödsfall berör en ju alltid mer än människor man aldrig träffat.

Personer som man kan identifiera med berör en mer än personer som man inte kan identifiera med.

Från samhällets sida är det ju allvarligare om en ledare dör - än en av fotfolket.

Om en brottslig dör är det bättre än om en produktiv medborgare dör.

Inte så konstigt alls.
Citera
2004-09-12, 20:31
Bannlyst
Citat:
Precis.
Men likt förbannat så stör det min moral.
Vad skulle präktiga Hagge göra om någon våldtog och mördade hans mamma?Lita på att förövaren får ettr kännbart straff av messamhället troligenIbland skäms man för att vara svensk tamejfan.
Citera
2004-09-12, 21:16
Medlem
dIRe_s avatar
Bara för att man tycker att något är moraliskt fel så betyder det inte att man inte skulle göra det. Jag tycker själv att jag har hög integritet men ta detta som exempel:

Tänk att du skulle kunna stjäla en milj. från bill gates och det var garranterat att du inte skulle bli upptäckt. Trots att det är "fel" att stjäla enligt de flesta, vem skulle inte gjort det i det där läget?
Citera
2004-09-12, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Bara för att man tycker att något är moraliskt fel så betyder det inte att man inte skulle göra det. Jag tycker själv att jag har hög integritet men ta detta som exempel:

Tänk att du skulle kunna stjäla en milj. från bill gates och det var garranterat att du inte skulle bli upptäckt. Trots att det är "fel" att stjäla enligt de flesta, vem skulle inte gjort det i det där läget?
En korupt politikrrkår som utan skrupler skor sig själva sänder ut fel signaler.Att blåsa Bill är däremot bara en välgärning.
Citera
2004-09-12, 21:34
Medlem
Morticians avatar
Nej alla är inte lika inför döden inte för mig i allafall. Jag berör mer om det är någon av mina när och kära som drabbas naturligtvis. Sanningen att säga så berörs jag inte alls av den där fjortonåringens död.Anna Linds död berör mig något mer eftersom hon var en officiell person och jag kan se det som ett angrepp på demokratin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in