Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-17, 00:09
  #1
Medlem
...och detta med hänvisning till Orwell:

Citat:
”Då ordet ‘övervakningskamera’ för tankarna till Orwells obehagliga fiktion från romanen ’1984′ används det med fördel av motståndare till användning av säkerhetskameror”

Folkpartiet och Moderaterna var tydligen snabba med att göra det nya begreppet till sitt:

http://www.friatider.se/%E2%80%9Dove...meran%E2%80%9D

Är det här ett bra sätt att blidka okunniga människor som förmodligen inte har rent mjöl i påsen från att envisas med att vara negativa till överv... öh, jag menar trygghet? Hur kan vi på annat sätt förbättra språket för att lugna medborgarna? Varför inte kalla det nya datalagringsdirektivet för tryggetsdirektivet istället, kanske skulle det gå hem bättre i stugorna då?
Citera
2011-03-17, 00:13
  #2
Medlem
Jrgens avatar
Haha, kul att de tar upp 1984, där Orwell ju faktiskt tar upp detta med nyspråk. Tycker man någonting är dubbelplus obra så byter man bara ut ordet för det till något trevligare. Säkerhetskameror är ett bra ord, för man kan då inte vara emot kamerorna utan att samtidigt vara emot säkerhet.
Citera
2011-03-17, 00:14
  #3
Medlem
tältpinnes avatar
Wow, en 1984-referens, vad fräscht och nytt! jag skiter i vad de kallas, jag vill ha dem omedelbart. Man får gärna montera en på min fasad om behov finnes för allmänheten.
Citera
2011-03-17, 00:14
  #4
Medlem
Ett annat begrepp som används i Orwells roman är "newspeak", vilket är ungefär exakt vad det här förslaget handlar om.
Citera
2011-03-17, 00:15
  #5
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Det värsta är att det kommer gå hem hos majoriteten av svenskarna
Citera
2011-03-17, 00:18
  #6
Medlem
Rastamannens avatar
Låter löjligt att ens komma på nåt sånt dom är trots allt politiker, man undrar ju va fan dom gör på dagarna egentligen.
Citera
2011-03-17, 00:20
  #7
Medlem
Rastamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpirituzSancti
Det värsta är att det kommer gå hem hos majoriteten av svenskarna

Sorligt inte sant?
Citera
2011-03-17, 00:20
  #8
Medlem
CaptainNemos avatar
MmmmModerat låter så trevligt och säkert. Att dom har en kamera upp imellan mina skinkor gör inte så mycket för jag får iaf 1.50:- mer i månaden efter skatt. Alliansen är det bästa som hänt oss sedan Gestapo!
Citera
2011-03-17, 00:27
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Skulle man kunna tänka sig att jag som skötsam och fridsam medborgare skulle kunna få skaffa mig ett trygghetsverktyg: http://www.youtube.com/watch?v=_cxf1...feature=relmfu

Apropå nyspråk. I övrigt är jag positiv till kameror, men användning måste ske med omdöme och eftertanke. De kan inte utgöra en ersättning för att rättsväsendet söker upp, lagför och låser in brottslingar.
Citera
2011-03-17, 00:29
  #10
Medlem
gsonators avatar
Förstår inte folk som är så jävla rädda för övervakningskameror. Hade ni tänkt att göra brott eller är ni foliehattar som tror att Reinfeldts tomtenissar sitter och kollar på er i sina kameror 24 timmar om dygnet?

Fattar ni hur många våldtäkter, rån, misshandlar etc. som kunde ha stoppats om vi köttade ut övervakningskameror överallt? Fattar du hur jävla skönt säker man hade varit när man var ute på stan?

Jag har inte planerat att göra några brott så fram med dem jävla kamerorna, snabbt som fan, varenda jävla vrå ska täckas!
Citera
2011-03-17, 00:34
  #11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Jag vill också ha trygghetskamera på min gata. Gärna med kopplad kulspruta och bovigenkänningssystem som automatisk skickar ut en kulkärve när fel klientel går förbi.

PS det ska kännas tryggt i kvarteret där man bor.
Citera
2011-03-17, 00:36
  #12
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonator
Fattar ni hur många våldtäkter, rån, misshandlar etc. som kunde ha stoppats om vi köttade ut övervakningskameror överallt? Fattar du hur jävla skönt säker man hade varit när man var ute på stan?


Skulle kamerorna kunna ingripa när ett rån begås eller hur tänker du egentligen?

Själv tycker jag detta hade varit bättre att höja straffen istället för att bekosta en massa kameror som bara kan användas till att ett brott har begåtts.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback