• 1
  • 2
2011-03-16, 23:35
Medlem
enklistras avatar
Efter en veckas förkylning så har det satt sig på öronen. Varken ipren/ alvedon hemma. Min polare berättade att man skulle tejpa fast vitlök i öronen för att verken skulle släppa. Jag tycker det låter som en grymt korkad idé så innan jag stoppar in mat i öronen så skulle jag vilja ha det bekräftat.

Fungerar det?
finns det några andra huskurer?

Tacksam för väldigt snabba svar
Citera
2011-03-16, 23:38
Medlem
DVDGs avatar
Hahahah sjukt random, sjuuuuukt random. Testa! Återkom sedan också, och ta bild. Fan vad jag vill se dig med två vitlökar fasttejpade i örat hahahahaha

Men jag tvivlar.. haha
Citera
2011-03-16, 23:40
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Klassisk huskur, dock tejpar man inte. Själv pressade jag vitlöken och lät fetvadd suga upp vitlökssaften och gjorde små bollar av fetvadden och lade dom sen i öronmynningen. Man ska vara försiktig med öronen och så det inte kommer in konstigheter där. För mig har det dock INTE hjälpt mot värken i sig, utan mot hela inflammationen men det tar några dagar.
Citera
2011-03-16, 23:41
Bannlyst
Testa!
Citera
2011-03-16, 23:42
Medlem
Hostattacks avatar
Vitlökar körde min mamma med när jag var liten och hade fått öroninflammation en gång, det sved som fan och jag tyckte inte att det hjälpte det allra minsta.
Citera
2011-03-16, 23:48
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Hahahah sjukt random, sjuuuuukt random. Testa! Återkom sedan också, och ta bild. Fan vad jag vill se dig med två vitlökar fasttejpade i örat hahahahaha

Men jag tvivlar.. haha

sitter med vitlök nu ; ) bild kan du glömma: P
Citera
2011-03-16, 23:48
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Klassisk huskur, dock tejpar man inte. Själv pressade jag vitlöken och lät fetvadd suga upp vitlökssaften och gjorde små bollar av fetvadden och lade dom sen i öronmynningen. Man ska vara försiktig med öronen och så det inte kommer in konstigheter där. För mig har det dock INTE hjälpt mot värken i sig, utan mot hela inflammationen men det tar några dagar.

Sist jag var förkyld åt jag cornflakes och då gick det också över efter ett par dagar! (poäng: det hade antagligen gått över efter ett par dagar även utan din vitlök)
Citera
2011-03-16, 23:50
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva

Okej! tack så mycket för dina råd.

Jag gjorde så att jag tog en vitlöksklyfta och delade den på mitten. lade en i vardera öra och satte ett plåster på. Ska jag ha vitlöken där i flera dagar? huden kommer ju brännas upp :/
Citera
2011-03-16, 23:55
Medlem
Powens avatar
Har för mig jag läste någonstans att man inte skulle stoppa in dom i öronen. Kunde tydligen svullna upp och fastna

edit: Eller var det i näsan man inte skulle stoppa upp? Jag kommer inte ihåg.
Citera
2011-03-16, 23:56
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Sist jag var förkyld åt jag cornflakes och då gick det också över efter ett par dagar! (poäng: det hade antagligen gått över efter ett par dagar även utan din vitlök)

Trodde du ja, nä för då värkte trumhinnorna sönder (öronbarn) men med vitlöken så lyckades varet ta sig ut själv utan att hela trumhinnan förstördes.
Citera
2011-03-16, 23:57
Bannlyst
Jag brukar göra så eftersom min mor gjodre det när jag var liten. Fungerar sktibra!
Citera
2011-03-17, 00:00
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Okej! tack så mycket för dina råd.

Jag gjorde så att jag tog en vitlöksklyfta och delade den på mitten. lade en i vardera öra och satte ett plåster på. Ska jag ha vitlöken där i flera dagar? huden kommer ju brännas upp :/
Jag bytte mina tussar dagligen, men har aldrig haft en vitlök där, det kan bli starkt ja, man är ju väldigt känslig i öronen. Mitt tips är att mosa en klyfta istället och suga upp saften med bomull och rulla ihop till en boll (helst fetvadd). Tror jag brukade ha mina två-tre dagar och sen kom varet ut. Men är man osäker på hur det ska göras tycker jag man hellre ska kontakta vårdcentralen, man ska vara försiktig med detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in