Sjukvården i ett nötskal:
Jag skulle fått behandlingen i september. Proceduren går till som så att jag kommer in, ger blodprov, röntgar mina lungor, om allt ser OK ut så får jag en tid för behandlingen. Vad händer istället?
Jo, jag får en tid, ger blodprov, får en tid för behandling, läkaren ringer upp mig och säger: "Oj, du måste ju röntga lungorna först!"
Behandlingstiden avbokas, jag åker in och röntgar mina lungor. Jag får en ny tid.
Blir uppringd då det påstås att ett av provrören inte gick att analysera. Tiden avbokas.
Jag åker in igen, ger nytt blodprov. Tre dagar senare visar det sig att det gick inte heller att analysera. Tydligen inte ovanligt om man tar de mediciner jag tar. Det de vill kolla med testet är något med tuberkulös och vilka bakterier jag har aktivt i kroppen.
Få komma in på ett ppd-test istället där man också kan urskilja detta men på ett mindre säkert sätt. Ppd-testet får ni googla om ni inte vet, men de sprutar in en vätska på överarmen och tre dagar senare så mäter de bulan som har eller inte har uppstått, beroende på resultat vet de om jag har bakterier eller inte.
Det här har gått 3 månader... och nu har jag fått en tid för inläggning på måndag. Då tar de ytterligare tester på måndag, sen om de är OK får jag behandlingen på tisdag. Problemet är ju att jag har riktigt ont och är tjock i halsen, så tror inte jag kommer få genomgå behandlingen då jag kommer ha immunförsvar på typ 0. Läste att i vissa fall får man gå med en ansiktsmask som tänker mun och näsa.
Jaja. Bara en liten uppdatering om hur det går. Det går inte alls.
Annars är allt som vanligt, pendlar mellan 5-10 mg kortison hela tiden, får blåsor lite då och då, tandköttet är ömt och blöder som det har gjort senaste tre åren.
Tillägg: Läste om mitt inlägg och det lät lite bittert, men jag är inte bitter. Bara lite gnällig, och rädd. Biverkningarna på mabthera/rituximab verkar vara allvarliga. Alltså, död, blindhet och grejer. Vad hände med typ illamående och huvudvärm? Postar länk ni kan läsa om ni har lust.
http://www.mayoclinic.org/drugs-supp...s/drg-20068057
Hoppas för övrigt att alla ni som läser min tråd mår bra

Snart ska jag till ikea och äta korv så jag blir nog glad igen.