Citat:
Ursprungligen postat av SamurajWoman
Är jag den enda som ser likheter mellan vetenskap och religion?
Det finns helt klart människor som sväljer vad som helst utan att överväga hur sannolikt det egentligen är, men där ligger ju likheterna hos betraktaren - det är ju inte vetenskapens fel att vissa människor är väldigt godtrogna och saknar kritiskt tänkande.
Den största skillnaden mellan vetenskap och religion är ju att vetenskapliga "fakta" i regel är sånt som kan testas och prövas av vem som helst och producerar ändå samma resultat. Religion baseras på en massa hittepå och de enda "belägg" för religiösa mirakel och spirituella fenomen som finns är i princip alltid folks historier om vad de "upplevt", och om man förstår bara lite grann om hur folk fungerar och att storleken på den fångade fisken alltid växer för varje berättare - samt att det i många fall aldrig ens fångades någon fisk - så måste det i min mening till något mer än bara en schysst berättelse för att man ska överväga om något är sant eller inte. Detta förstås OM det är saker som i grund och botten är mer eller mindre osannolika. Säger grannen att han hittade päron riktigt billigt på Konsum så kan man ju våga tro på det förstås, samma sak med vittnesmål i rättegångar.
Citat:
Enligt mig, är människor manipulerade, indoktrinerarade och hjärntvättade med vetenskap lika mycket som med religion. Vetenskap används av ett fåtal rika personer som köper tjänster av ett fåtal lärda personer och resultat av deras forskning används MOT OSS, resten av befolkningen. Vi kontrolleras via dessa ”aktuella forskningar ” om bröstkancer, svininfluensa, människoapor, nya planeter i solsystemet….you name it. Man ifrågasätter knappt något råd eller läkemedel som kommer ur dessa forskningar.
Fel att säga att "man" inte ifrågasätter, men visst genomsnittliga medelsvensson som aldrig läst fysik eller kemi och inte har lärt sig att förstå forskningsrönen från grunden och upp kanske inte gör det, men det finns andra som tar de flesta nya teorier med en nypa salt innan trovärdiga belägg för dem presenterats. Jag bryr mig i princip inte ett dugg om "vetenskap" som produceras i t.ex Aftonbladets vinklade dödschock-artiklar, aldrig vaccinerat mig mot nån influensa, känner inte att "miljöhotet" kan påverkas nämnvärt genom att lilla jag sopsorterar (fast jag sopsorterar ändå

), ändrar aldrig min diet efter vad som råkar anses hälsosamt för stunden, osv. Tidningar som Illuminerad Väderkvarn tar jag lite mer seriöst på, men även där är det ju populärvetenskap och man får hålla i minnet att ett kritiskt öga kan vara på sin plats där med. Vissa delar är helt klart fakta, men mycket är teorier och spekulationer och man får se till att lära sig skilja på de båda om man inte vill känna sig lurad.
Det är upp till människor själva om de vill låta sig föras bakom ljuset av saker de väljer att läsa. Vill man vara säker på att man har goda anledningar att tro/avfärda något så bör man alltid försöka sätta sig in i hur det berörda ämnet "funkar" till en skaplig nivå så att man åtminstone förstår vad forskningen egentligen säger och kan bedöma sannolikheten för den. Annars lägger man sin tillit helt i skribentens händer och då kan ju problemet du nämner uppstå hos många att man blir lite för lättstyrd, helt klart.
Citat:
Jag tycker att det har gått för långt. Finns det någon oberoende forskning idag, som inte är kopplat till ngn stor koncern som vill tjäna pengar på oss eller någon regering som vill hålla människor under kontoroll? Känner inte ni er indoktrinerade och nästan vetenskaps-religiösa ibland?
Vad är det som har "gått för långt"? Att vetenskapsmän bedriver forskning? Att de publicerar forskningen för resten av omvärlden? Eller att folk väljer att inte utbilda sig inom de berörda ämnena och därmed saknar förmåga till källkritisk granskning? Svårt att säga vad man skulle ändra på på en "högre nivå" för att undvika problematiken du berör, känns för mig ändå som att största problemet ligger hos de i åhörarskaran som sväljer allt som matas in i öronen på dem med hull och hår