• 5
  • 6
2011-03-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Nej, om du gr utanfr den vetenskapliga metoden upphr det att vara vetenskap. Det enda det kan bli r religion med inslag av vetenskap.

P vilket stt upphr det att vara vetenskap`? Vetenskap r mycket mer n bara metoden. Vetenskap kan anvndas som religion, behver inte vara religion . vetenskapen kan utnyttjas och manipuleras som precis allt annat.

Ps. Vad sger du om doktor Mengeles metod? r den vetenskaplig ? Om inte varfr inte?
Citera
2011-03-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamurajWoman
P vilket stt upphr det att vara vetenskap`? Vetenskap r mycket mer n bara metoden. Vetenskap kan anvndas som religion, behver inte vara religion . vetenskapen kan utnyttjas och manipuleras som precis allt annat.

Ps. Vad sger du om doktor Mengeles metod? r den vetenskaplig ? Om inte varfr inte?

De moraliska aspekterna som uppstr kring anvndandet av en hammare str vi sjlva fr, hammaren i sig r varken ond eller god.

Vetenskap r ett verktyg vi anvnder oss av fr att beskriva hur vr vrld fungerar.

Religion r beskrivningar av vr vrld som ska accepteras utan ngon som helst bevisning.

Vetenskap har ingenting med tro att gra. Du kan tro precis vad du vill, det gr ingen som helst skillnad. pplet du nyss plockade frn ppeltrdet kommer falla nr du slpper det, din dator kommer fungera p exakt samma stt, jorden snurrar runt solen, 70% av all massa i universum r absolut ingenting, 30% r svart materia, det vi ser omkring oss r en frsumbar frorening i ett universum av tomhet... Det r helt ovsentligt vad vi tror, universum ser ut som den gr och fungerar som den gr oavsett om vi r hinduister, kristna eller tillber ngon naturgud frn den brasilianska urskogen.
Citera
2011-03-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
De moraliska aspekterna som uppstr kring anvndandet av en hammare str vi sjlva fr, hammaren i sig r varken ond eller god.

Vetenskap r ett verktyg vi anvnder oss av fr att beskriva hur vr vrld fungerar.

Religion r beskrivningar av vr vrld som ska accepteras utan ngon som helst bevisning.

Vetenskap har ingenting med tro att gra. Du kan tro precis vad du vill, det gr ingen som helst skillnad. pplet du nyss plockade frn ppeltrdet kommer falla nr du slpper det, din dator kommer fungera p exakt samma stt, jorden snurrar runt solen, 70% av all massa i universum r absolut ingenting, 30% r svart materia, det vi ser omkring oss r en frsumbar frorening i ett universum av tomhet... Det r helt ovsentligt vad vi tror, universum ser ut som den gr och fungerar som den gr oavsett om vi r hinduister, kristna eller tillber ngon naturgud frn den brasilianska urskogen.

terigen: Ingen pstr att vetenskap r religion. Men dremot kan den anvndas som religion (eller ideologi) fr att manipulera mnniskor. Religion,vetenskap,ideologi, allt r hammare. Det r anvndning och tolkning som gr dem farliga.

Universum som du nmner hr r kanske bara en illusion. Det r kanske s just nu att de procentsatser stmmer, om 50 r r det helt andra siffror. Nu kom jag bort lite frn huvudtanken....men jag menar p att det inte finns absoluta sanningar ven om vi r helt vertygade att ngot r som det r. (nu r jag helt borta , jag terkommer nr jag har samlat mig hahahhaha)
Citera
2011-03-28, 20:11
Medlem
Citat:
terigen: Ingen pstr att vetenskap r religion. Men dremot kan den anvndas som religion (eller ideologi) fr att manipulera mnniskor. Religion,vetenskap,ideologi, allt r hammare. Det r anvndning och tolkning som gr dem farliga.

Vrlden ser ut och fungerar som den gr oavsett vad vi sger eller gr, vetenskap r INTE en ideologi. Ideologier behandlar vrderingar. Vetenskapen vrderar inte, den beskriver allt precis s som det r observerat. Vi vet inte allt, drfr r vetenskapen inte perfekt.
Citera
2011-03-30, 17:43
Medlem
ChristerNs avatar
Jag ser det p fljande vis:

1) Det finns riktig vetenskap, dr sanningsidealet str hgst.
Mlet r att ska sanningen om natturen och beskriva det.

2) Det finns grslig humbug, som normalbegvad genomskdar direkt.

3) Kanske det vrsta av allt.
Det finns kvasivetenskap och humbug, som politiker, journalister och en stor del av folket tror p.

T.ex. Kolesterol, salt, blodtryck mm r orsak.
Det r bara riskfaktor och symptom. (Men omttligt mycket av ngot r farligt).

Christer
Citera
2011-03-30, 17:48
Medlem
pjalles avatar
Citat:
r jag den enda som ser likheter mellan vetenskap och religion? Enligt mig , r mnniskor manipulerade, indoktrinerarade och hjrntvttade med vetenskap lika mycket som med religion. Vetenskap anvnds av ett ftal rika personer som kper tjnster av ett ftal lrda personer och resultat av deras forskning anvnds MOT OSS, resten av befolkningen. Vi kontrolleras via dessa aktuella forskningar om brstkancer, svininfluensa, mnniskoapor, nya planeter i solsystemet.you name it. Man ifrgastter knappt ngot rd eller lkemedel som kommer ur dessa forskningar.
Jag tycker att det har gtt fr lngt . Finns det ngon oberoende forskning idag, som inte r kopplat till ngn stor koncern som vill tjna pengar p oss eller ngon regering som vill hlla mnniskor under kontoroll? Knner inte ni er indoktrinerade och nstan vetenskaps-religisa ibland?

Om jag r p fel forum eller om det redan finns sdana trdar, flytta grna
Vetenskap gr dock att bevisa.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här