2012-05-13, 16:47
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Libyen på väg att bli bättre? Det är ett fullskaligt inbördeskrig i landet.
Irak stabilt? Dagliga stridigheter, självmordsbombningar.

Vet inte vad du definierar som stabilt. Assad har inte splittrat och förstört landet, oppositionen har gjort det genom att detonera bomber bland oskyldiga. Oppositionen vill inte att Assad ska använda sig utav fredliga medel, detta skulle slå hårt mot dem. De vill snarare att han ska vara mer aggressiv, det gynnar dem.

Det är inte alls fullskaligt inbördeskrig i Libyen. Det är inte ens inbördeskrig i nuläget. Irak är stabilt om du jämför de med grannländerna. Explosioner o.s.v. förekommer men det ändrar inte faktum.

Jag är övertygad om att även oppositionen föredrar att regimen inte ska begå våld. Det är bara löjligt att hävda att de anser tvärtom.

Assad har hållit sig kvar var vid makten, ljugit om att landet ska följa avtal, är orsaken till att tiotusentals dödats och skadats, satt det i system att tortera m.m. Naturligtvis har Assad splittrat landet. Sekterismen har också ökat markant.
2012-05-13, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det är inte alls fullskaligt inbördeskrig i Libyen. Det är inte ens inbördeskrig i nuläget. Irak är stabilt om du jämför de med grannländerna. Explosioner o.s.v. förekommer men det ändrar inte faktum.

Jag är övertygad om att även oppositionen föredrar att regimen inte ska begå våld. Det är bara löjligt att hävda att de anser tvärtom.

Assad har hållit sig kvar var vid makten, ljugit om att landet ska följa avtal, är orsaken till att tiotusentals dödats och skadats, satt det i system att tortera m.m. Naturligtvis har Assad splittrat landet. Sekterismen har också ökat markant.

Det går inte att skylla på en sida, båda sidorna är lika skyldiga till de strider som förekommer i landet. Striderna är dock en fördel för oppositionen då det blir enklare för dem att gråta ut i media, därför skulle det vara förödande för dem om dessa upphörde. ljugit om att landet ska följa avtal, är orsaken till att tiotusentals dödats och skadats, satt det i system att tortera m.m Du pratar alltså om flera stater i världssamfundet? Alla länder ljuger om att följa avtal, är orsaken till att människor dödas och skadas. Syrien är inte unikt!

Oppositionens terror metoder är skrämmande, självmordsbombningar mitt bland oskyldiga i bland annat Damaskus (sjukhus). Varför detta? Jo, ett svar kan att destabilisera landet ännu mer för att få "Syriensvänner" att handla snabbare och hårdare. Skrämmande minst sagt.
2012-05-13, 17:12
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Det går inte att skylla på en sida, båda sidorna är lika skyldiga till de strider som förekommer i landet. Striderna är dock en fördel för oppositionen då det blir enklare för dem att gråta ut i media, därför skulle det vara förödande för dem om dessa upphörde. ljugit om att landet ska följa avtal, är orsaken till att tiotusentals dödats och skadats, satt det i system att tortera m.m Du pratar alltså om flera stater i världssamfundet? Alla länder ljuger om att följa avtal, är orsaken till att människor dödas och skadas. Syrien är inte unikt!

Oppositionens terror metoder är skrämmande, självmordsbombningar mitt bland oskyldiga i bland annat Damaskus (sjukhus). Varför detta? Jo, ett svar kan att destabilisera landet ännu mer för att få "Syriensvänner" att handla snabbare och hårdare. Skrämmande minst sagt.

Nej, både parterna är inte lika skyldiga. Du förnekade också att Assad skulle ha splittrat och förstört landet. Syrien är landet vi diskuterar.

Återigen, den här konflikten kunde ha blivit löst om Assad avgått. Tyvärr har har tills idag vägrat göra det. Jag tycker det är löjligt att du påstår att oppositionen föredrar att regimen brukar våld.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-05-13 kl. 17:17.
2012-05-13, 20:18
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Själv tycker jag det var en passande slutkläm då jag avskyr regimen. Jag noterar din åsikt är "stöd gärna denna regim".

Alternativet till den syriska regimen är demokrati. Inget annat.

den Arabiska våren....Ha ha ha..Vore det demokrati det hela handlar om hade jag röstat med dig min vän..utan att önska död utan bara regimskifte...i enighet med demokratins anda, men alternativet misstänker jag ser värre ut än det som har visat sig i andra Ar-länder t.ex i Libyen, Egypten för att inte nämna maffia-styret i Gaza.... Inte ett nytt under solen mao....

Jag har förstått att du inte har fattat att de flesta normalbegåvade har förstått vid det läget tid att hela spektaklet kallas Arabiska våren..har knappast med demokrati, jämlikhet och frihet att göra ..och rent skämtsamt har den större likheter med den Svenska vården...De både är en katastrof och de flesta längtar redan tillbaka!

Denna skenmanöver islamisterna - från olika samfund driver - vill få oss att tro, är trots vackra ord en omöjlighet...en utopi och så länge Islam och beduin-hederskultur styr i denna del a världen...kan en sådan utopi bara uppenbaras som dystopi...tyvärr. Jag bara tycka synd om naiva individer som fortfarande tror det blir demokrati där. Vad gäller dig - har du vid flera tillfälle tidigare, yttrat dig islamistvänligt så jag säger till dig....du med resten av de s.k demokratiska islamisterna kan dra åt helvete med er bluff....Ni har ett mål, ta över och skaffa ett kalifat, en diktatur i enighet med Koranen och Sharia lagen !!

mvh
Giladi
2012-05-13, 20:29
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
den Arabiska våren....Ha ha ha..Vore det demokrati det hela handlar om hade jag röstat med dig min vän..utan att önska död utan bara regimskifte...i enighet med demokratins anda, men alternativet misstänker jag ser värre ut än det som har visat sig i andra Ar-länder t.ex i Libyen, Egypten för att inte nämna maffia-styret i Gaza.... Inte ett nytt under solen mao....

Jag har förstått att du inte har fattat att de flesta normalbegåvade har förstått vid det läget tid att hela spektaklet kallas Arabiska våren..har knappast med demokrati, jämlikhet och frihet att göra ..och rent skämtsamt har den större likheter med den Svenska vården...De både är en katastrof och de flesta längtar redan tillbaka!

Denna skenmanöver islamisterna - från olika samfund driver - vill få oss att tro, är trots vackra ord en omöjlighet...en utopi och så länge Islam och beduin-hederskultur styr i denna del a världen...kan en sådan utopi bara uppenbaras som dystopi...tyvärr. Jag bara tycka synd om naiva individer som fortfarande tror det blir demokrati där. Vad gäller dig - har du vid flera tillfälle tidigare, yttrat dig islamistvänligt så jag säger till dig....du med resten av de s.k demokratiska islamisterna kan dra åt helvete med er bluff....Ni har ett mål, ta över och skaffa ett kalifat, en diktatur i enighet med Koranen och Sharia lagen !!

mvh
Giladi

Du har redan gjort bort dig med kommentaren "stöd gärna denna regim" och för att du inte vill se det demokratiska alternativet segra då du tycker Assad är bättre. Jag är inte intresserad av vanföreställningarna, hatet och ilskan du kommer med - ännu mindre när jag ständigt tvingas dechiffrera dina meningar.

Fakta är att Libyen, Egypten och Tunisien är flera gånger bättre nu än de var innan den arabiska våren. Det är ingen "skenmanöver" av "islamister" som du föreställer dig, det rör sig om frihetsälskande människor som kämpade och kämpar för sin sak.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-05-13 kl. 20:41.
2012-05-13, 20:38
Bannlyst
Faller regimen är jag övertygad om att det kommer bli en stor diaspora av Syrier till hela Europa oavsett om det blir demokrati eller "demokrati" där. Resultatet blir då att flera tusen år gamla kulturer strös med vinden. Syriska akademiker och entreprenörer kommer att bli arbetslösa och hamna i ghetton tillsammans med en massa kriminella och analfabeter och så kommer deras andra och tredje generation bli lika stora stjärnor som dagens berikare.
2012-05-13, 20:55
Medlem
Citat:
Du har redan gjort bort dig med kommentaren "stöd gärna denna regim" och för att du inte vill se det demokratiska alternativet segra då du tycker Assad är bättre. Jag är inte intresserad av vanföreställningarna, hatet och ilskan du kommer med - ännu mindre när jag ständigt tvingas dechiffrera dina meningar.

Fakta är att Libyen, Egypten och Tunisien är flera gånger bättre nu än de var innan den arabiska våren. Det är ingen "skenmanöver" av "islamister" som du föreställer dig, det rör sig om frihetsälskande människor som kämpade och kämpar för sin sak.

Egypten bättre nu för vem för dem kristna som får se sina kyrkor plundrade och förstörda av en mobb muslimer. Kidnappningar av kvinnor. Förklara för mig vad du menar med bättre.

Eller dem olika pogromer som sker av muslimer mot kopter.

Iraq där den kristna befolkningen lever i konstant rädsla för att kidnappas och dödas där man har beväpnade vakter som måste skydda kyrkorna. Med andra ord kristna kan inte ens gå till deras gudstjänst utan att hotas av attentat från islamister.

Ja dem är verkligen fredsälskande människor för att människor som älskar fred planterar bomber utanför skolor bränner ner kyrkor och kidnappar kvinnor. Vilka fredsälskande människor dessa är..

De muslimerna gör mot kopterna i Egypten är väl kärlek jag menar när muslimer utsätter kristna för pogromer så gör dem det av kärlek. Att döda civila är det kärlek undrar bara.
2012-05-13, 21:06
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Egypten bättre nu för vem för dem kristna som får se sina kyrkor plundrade och förstörda av en mobb muslimer. Kidnappningar av kvinnor. Förklara för mig vad du menar med bättre.

Eller dem olika pogromer som sker av muslimer mot kopter.

Iraq där den kristna befolkningen lever i konstant rädsla för att kidnappas och dödas där man har beväpnade vakter som måste skydda kyrkorna. Med andra ord kristna kan inte ens gå till deras gudstjänst utan att hotas av attentat från islamister.

Ja dem är verkligen fredsälskande människor för att människor som älskar fred planterar bomber utanför skolor bränner ner kyrkor och kidnappar kvinnor. Vilka fredsälskande människor dessa är..

De muslimerna gör mot kopterna i Egypten är väl kärlek jag menar när muslimer utsätter kristna för pogromer så gör dem det av kärlek. Att döda civila är det kärlek undrar bara.

Visst har vissa kristna fått det sämre nu men det är inte begränsat bara till kristna. På det stora hela är Egypten bättre idag än tidigare. Likaså Irak som numera är en demokrati, även om enskilda grupper och personer använder våld mot minoriteter (inte regeringen).

Den här tråden handlar dock om Syrien. Och jag är övertygad om att Syrien vore bättre utan Assad och resten. Som jag skrev innan (att en fanatisk jude och sionist tidigare inte var nöjd med mina följande ordval om regimen, har inte fått mig att ändra mig): död åt regimen.

Du och dina meningsfränder kan fortsätta tjata om islamister. Faktum är att världssamfundet har sin åsikt klar. Västländer som Kanada, Tyskland, Storbritannien och USA är några av de länder som kritiserat Syrien mest.
2012-05-16, 23:30
Medlem
Att använda världssamfundet som ett sätt att visa att man har rätt åsikt är ju bara löjligt. Sedan när har politiker verkligen brytt sig om människor som dör?
-Vi har Rwanda 1994 = 1 000 000 döda, vad gjorde FN?
-Balkan, flera hundra tusen döda
-Israel - Palestina, Vem har brytt sig om att utföra sanktioner för att hjälpa det palestinska folket?
Det är viktigt att förstå att länders olika ställningar handlar enbart om INTRESSEN och inget annat!
Varför tror du Ryssland och Kina inte stödjer frågor som handlar om att ge minoriteter rättigheter? Jo för att de båda skulle i så fall kasta sten i glashus med tanke på vad som händer med Tibet och Tjetjenien (osäker med stavningen)
FN bryr sig inte om att be Saudiarabien respektera människors rättigheter, där har de fortfarande lagar från stenåldern. Jo, Saudiarabien förser väst med olja och har väldigt goda relationer med USA då de bland annat är en av de större lånegivarna som USA har fått hjälp av efter den ekonomiska krisen.
2012-05-16, 23:39
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilfa
Att använda världssamfundet som ett sätt att visa att man har rätt åsikt är ju bara löjligt. ---

Sluta fåna dig. Att världssamfundet hycklar i andra frågor är naturligtvis beklagligt men säger inte mycket om situationen i Syrien. Världssamfundets åsikter är av relevans och det säger mig något att i stort sett alla demokratiska länder är mot mördarregimen i Syrien. Människorättsorganisationer och vittnen kan intyga vad som händer i Syrien.
2012-05-16, 23:42
Medlem
Att man hela tiden använder kristna befolkningars minskning som mått på hur demokratiskt landet är har en poäng. Den visar hur toleransen gentemot minoriteter ser ut.
Därför kan man väldigt enkelt påstå att Irak, Libyen och Egypten har blivit mer islamist-influerade med tanken på den attitydsförändringen gentemot människor med annan religion och bakgrund.

Vill påpeka att revolutionen i Egypten började med att unga studenter ville se ett mer demokratiskt Egypten vilket slutade med att Islamister utnyttjade den anarki som rådde och fick därigenom inflytandet över revolutionen.

Det jag försöker säga är att revolutionerna i sig började med en väldigt god tanke men blir tyvärr väldigt smutsiga när islamister skall komma in i bilden.
2012-05-16, 23:46
Medlem
Citat:
Sluta fåna dig. Att världssamfundet hycklar i andra frågor är naturligtvis beklagligt men säger inte mycket om situationen i Syrien. Världssamfundets åsikter är av relevans och det säger mig något att i stort sett alla demokratiska länder är mot mördarregimen i Syrien. Människorättsorganisationer och vittnen kan intyga vad som händer i Syrien.

Jag håller med om att Syriens regim begår brott, det vet jag att dem gör men man skall inte låtsas som att de gör det helt oprovocerat. Det är ett krig som pågår där båda sidorna använder sig av lika fula metoder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in