Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... jag anar ugglor mossen.
Återanvänder man GWB:s strategi om att det fanns WMD i Irak? Jag trodde det var en usel strategi. Förlorade inte USA och UK mycket förtroende på den finten?
ALLA länder håller i princip Assad under armarna, aktivt (Iran) eller inaktivt (väst, Israel), så jag tror knappast det är nån strategi/fint. Man agerar ju i slutändan inte, för att man helt enkelt inte vet vad man ska sätta in i stället. Far och son Assad har ju genom alla år effektivt utrotat/fördrivit all organiserad opposition.
Det enda hoppet står till tyst, turkisk diplomati. Som du själv skriver är det nog det enda landet (förutom Iran då) som kan sätta nån slags press på Assad. Och jag tror att sådan här tyst diplomati pågår i mängder över hela Mellanöstern just nu.
Det är ju också så att Turkiet måste vara riktmärket för alla länder som gör uppror nu, ett land som visar att det går att vara en muslimsk, modern, ekonomiskt framgångsrik och någorlunda demokratisk rättsstat. Jag ser ingen annan väg framåt för länderna annars, att rakt av kopiera ett rättssamhälle som bygger på flera hundra års mognadsprocess av upplyst tänkande ("väst") kommer inte att funka.
Intressant är också det du skriver om vapenskrammel. Turkiet har säkerligen de militära resurserna. Man går inte in i nuläget, men om vi får en situation där Syrien inte längre kan styras på ett normalt sätt och där Assad uppenbarligen är körd...tja, varför inte?
Skulle vara intressant att tjuvlyssna på diplomatiska samtal mellan Turkiet och Iran i nuläget. Den iranska regimen är naturligtvis livrädd för det som sker i Syrien, oavsett vad man säger utåt.