Citat:
Ursprungligen postat av eilfa
1, Det är viktigt att förstå att det finns två delar i den syriska revolutionen. Folket som demonstrerar och påtryckningar från länder som har Syrien som gemensam "fiende".
2, Det som man i början av revolutionen bad om var helt berättigat, man ville ha mer frihet och tyckte att det var dags att ta tag i det. Detta resulterade i att man sade "folket vill ha frihet" och "folket vill ha nya lagstiftningar"
3, Hybrisen som man hade i regimen ledde till att man trodde att det räcker med att ta in aktivisterna några dagar i häktet för att tysta dem. Samtidigt så resulterade det i att några demonstranter blev ihjälskjutna.
4, En viktig sak att notera är att demonstrationerna började i moskéerna efter fredagsbönerna. Och fortsatte på det sättet första månaderna. Sedan gick man ut på gatorna, men även här efter fredagsbönen. Och det är ingen hemlighet att det är imamerna som hetsade fram dessa protester och fortsätter än idag att uppmana till att man skall ansluta sig till den fria armén.
5, Några månader senare förstod regimen att man kanske skulle lyssna på vad folket ville (OBS, viktigt att notera att man fortfarande hade en majoritet av folket på sin sida) och beslutade att genomföra några justeringar i lagstiftningarna
6, Dagen efter går stora internationella politiker bl.a. Obama, Clinton m.m. och säger att folket inte ska ge upp och att man är på deras sida
7, Detta leder till Nya protester där man istället kräver presidentens avgång. (som många säkert kan förstå om man har lite sunt förnuft så kan man inte bara lämna ett land utan ett styre då anarki hade splittrat landet)
8, Man gick ut och sade att man skulle hålla ett nytt parlamentsval till hösten där man kommer att ha möjlighet att rösta fram de partier man själv vill ha i styret
9, Man skulle kunna tro att det ugnar ner sig efter alla dessa förändringar. Men det blev bara värre.
Det man ropade ut under demonstrationerna var att man ville avrätta presidenten. (detta kom egentligen aldrig fram i de västländska medierna, men känner man någon som förstår arabiska och ber den personen att översätta vad som sägs i protesterna så förstår man att det inte är helt fredligt.
Men men, som många redan vet så har detta eskalerat, och som alla vet så finns det även rebeller som försöker göra motstånd mot den syriska armen. Det är viktigt att påpeka att den fria syriska armén består till 5% av desertörer och att hela armén är runt 20 000 vilket betyder att bara 1000 har lämnat den syriska armén. Med andra ord så kan man inte jämföra detta med gaddafi som använde sig av legosoldater som sitt eget folk. Detta betyder att om det verkligen hade varit så mycket brott mot mänskligheten hade mer än hälften redan lämnat armén.
Detta är jäkligt komplicerat och jag förväntar mig inte att alla ska hänga med här men det är viktigt att förstå hur religiösa, politiska och mänskliga blandas ihop.
Folket vill ha sina rättigheter
Islamisterna vill ha ett land vars lagstiftningar är baserade på koranen (som saudiarabien)
Länderna runtomkring ser syrien som ett hot och väljer därmed att skicka vapen och pengar till motstånds-rörelserna.
Det är lätt att säga hur regimen beter sig illa, vilket de gör men inte i lika stor utsträckning som vi får se och höra i media.
Det finns inte ett enda videoklipp där man ser säkerhetsstyrkorna skjuter på demonstranter, har någon tänkt på det??
I dagsläget pågår ett krig mellan säkerhetsstyrkorna och rebellerna, och inte mellan civilbefolkningen och säkerhetsstyrkorna. Det är viktigt att påpeka att var tredje som dör i syrien är en soldat, och det är inte så att de har träffats av en sten i tinningen av stenkastande demonstranter med sjukt hög precision.
Jag säger inte att Bashar al assad är bra men det är viktigt att förstå följande: Det finns ingen chans i världen att Bashar går med på att avgå samtidigt som det finns rebeller som får vapen och pengar från saudiarabien, qatar, turkiet m.m. Det finns inte ens på kartan att man ger upp mot Al Qaida och Islamistgrupper. Det hade i alla fall inte jag gjort
Jag delar det mesta av din analys.
Men på vilket sätt är Syrien ett hot mot Saudi och Qatar? Är det inte snarare Iran i så fall som är hotet (men jag tvivlar på det också)? Och när blev Syrien ett hot mot Turkiet? Syrien har väl de senaste åren hållit tillbaka kurderna enligt Turkiets önskemål? Och Israel kan ju knappas ha något emot Assad med tanke på Golan.