2012-02-22, 19:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Det är förmodligen bluff precis som det var bluff när det gällde Libyen. I princip ingenting av det som påstods var ju sant och inga bevis presenterades någonsin i efterhand. Tvärtom så framkom bevis på att det var terrorister och kriminella som angrep polisen och andra myndigheter i väpnade och dödliga dåd. Alla regimer på jorden skulle svara med ett visst våld mot väpnade terrorangrepp.

I Syrien så är det säkert utländska agenter och specialförband i samarbete med islamistiska terrorister som spränger bomber, mördar civila och sprider kaos i syfte att destabilisera regimen.
Fast det här är mycket svårt att bluffa om:
Citat:
The veteran Sunday Times correspondent Marie Colvin and the French photographer Remi Ochlik have been killed in the Syrian city of Homs after an artillery shell hit the house in which they were staying.
idag, http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/22/sunday-times-marie-colvin-killed-syria
Senast redigerad av Madagascar 2012-02-22 kl. 20:03.
2012-02-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fast det här är mycket svårt att bluffa om: idag, http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/22/sunday-times-marie-colvin-killed-syria

Andra som dör förtiger de, eller lyfter fram, som de passar dem. Exakt vad de dog av och varför är också svårt att veta när det springer runt tusentals islamistiska terrorister från Libyen och massor med utländska agenter och specialförband som skjuter folk och spränger bomber lite hej vilt.

Det passar "Väst" väldigt bra att västerländska journalister dödas av syriska regeringsstyrkor, eller dödas under sådan omständigheter att "Väst" kan anklaga regimen och använda dödsfallen i propagandasyfte.
Senast redigerad av Varnagel 2012-02-22 kl. 20:35.
2012-02-22, 20:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Alal andra som dör förtiger de, eller lyfter fram, som de passar dem. Exakt vad de dog av och varför är också svårt att veta när det springer runt tusentals islamistiska terrorister från Libyen och massor med utländska agenter och specialförband som skjuter folk och spränger bomber lite hej vilt.
Visst, man kan ifrågasätta hur de dött. Men om det finns tveksamheter i hur de omkommit så riskerar det att komma ut i västerländska medier via deras anhöriga.

För mig står det klart att Assad angriper Homs med granater och annat. Omfattningen är svår att avgöra.
2012-02-22, 22:13
Medlem
Fast nu har ju regimen, så vitt jag vet, inte ens skyllt ifrån sig angående de två journalisternas död.
Istället har de bett journalister som smugit in i landet att anmäla sig. Nu tror jag inte alla kommer anmäla sig eftersom de vet att det kommer leda till att regimen begränsar var och vad de får dokumentera.
2012-02-23, 02:41
Medlem
fernebos avatar
Det är inte hela Homs som angrips. Homs har även kristna, alawitiska och rikare stadsdelar där de flesta är regimtrogna. Det är vissa fattigare sunnitiska stadsdelar som fortfarande hålls av Fria Syriska Armén som nu är helt omringade som beskjuts kraftigt. Journalisterna befann sig i ett "mediecenter" som främst användes av oppositionella till att få ut information till omvärlden och av allt att döma så riktades en attack mot detta. Förmodligen därför att man pejlade in signaler från sattelittelefoner som användes där. Man är ju iofs smått galen om man som journalist beger sig in i belägrade stadsdelar i ett läge när regimen är i full färd med att krossa upproret. Det finns ju ingenting som tyder på att regimen är på väg att tappa kontrollen över armén eller säkerhetsapparaten och inte heller nåt som tyder på att Fria Syriska Armén kommer att få nåt stöd utifrån och därmed så är nog resningen körd.

Många verkar ha fått för sig att alla sunniter stödjer resningen, men så är inte riktigt fallet. Man kan kanske säga att i princip alla alawiter och kristna stödjer regimen och att andelen sunniter som gör det är betydligt lägre, men det finns även gott om sunniter inom partiet, säkerhetsapparaten och inom medel och överklassen som knappast gör gemensam sak med oppositionen. För att vara en diktator så är mitt intryck att Assad har varit förhållandelsevis populär och han har garanterat med sig majoriteten i både Damaskus och Aleppo och därmed blir det väldigt svårt att störta honom.
Senast redigerad av fernebo 2012-02-23 kl. 02:54.
2012-02-23, 19:50
Medlem
Madagascars avatar
Svd är på plats i syrien. Flera journalister öht har tagit sig in. Jag har inte uppfattat om Syriska regimen har ändrat reglerna eller om journalisterna sedan några veckor tillbaka helt enkelt struntar i dem. Någon som vet?

Hur som helst så har SvD snappat upp något intressant :
Citat:
Nadja säger ironiskt att om inte regimen störtas snart så kommer de alla att dö av lungcancer, de röker så mycket för att lätta på stressen och oron. Själv är hon djupt orolig över att upproret blivit så blodigt. Så från att aktivt ha deltagit i gatuprotester så gick Nadja och ett par av hennes vänner över till humanitärt arbete när upproret blev allt våldsammare.

–Regimen använde sitt eget folk som mänskliga sköldar på det intellektuella planet och samma sak sker nu också ute i fält. En del av depressionen som vi alla hamnade i berodde på att rörelsen drevs mot en väpnad rörelse. Personligen så kände mig fruktansvärt besviken – det här representerar mig inte längre. Så för 2–3 månader sedan övergick vi från att försöka störta regimen till humanitärt stöd, berättar Nadja.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/humanitar-hjalp-ses-som-krigshandling_6873329.svd

Denna intervju som SvD gjort i Damaskus visar tydligt kluvenheten inför regimen samt att det inte, tvärtemot USA:s och andras propaganda, handlar om att hela folket vill ha bort Assad. Den som blir intervjuad ogillar metoderna samt känner sig inte representerad av de som driver kampen. Vad hon säger ligger helt i linje med att påståendet att det är yttre krafter med en egen agenda som vill driva bort Assad med våld.

Bra SvD!
Senast redigerad av Madagascar 2012-02-23 kl. 19:54.
2012-02-23, 20:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sn00py
Fast nu har ju regimen, så vitt jag vet, inte ens skyllt ifrån sig angående de två journalisternas död.
Istället har de bett journalister som smugit in i landet att anmäla sig. Nu tror jag inte alla kommer anmäla sig eftersom de vet att det kommer leda till att regimen begränsar var och vad de får dokumentera.
Men nu har det nästan hänt:
Citat:
”Vi avvisar påståenden som håller Syrien ansvarigt för att journalister som smög in i landet på egen risk dödades”, hette det i ett uttalande som lästes upp i statlig tv.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/syrien-journalistdod-inte-vart-fel_6875109.svd

---------------------------------

Idag har "Friends of Syria" träffats i Tunisien för att diskutera Syriens öde. Vad är det för snabbmatsamerikan som har döpt gruppen till "Friends of Syria"? Syriska regimen själv är inte närvarande och deras verkliga vänner Ryssland och China är inte heller där.

Tror de att vi ska svälja den här färdigtuggade kategoriseringen av NATO plus Arabförbundet utan att kasta upp den igen? Det här påminnner om GWB-tiden när det haglade enkel retorik som "Coalition of The Willing" och "You are either with us or against us".

http://uk.reuters.com/article/2012/02/23/uk-syria-meeting-draft-idUKTRE81M1JU20120223
Senast redigerad av Madagascar 2012-02-23 kl. 20:25.
2012-02-25, 11:36
Medlem
Madagascars avatar
Nu är mötet med "Syriens vänner" i Tunis slut. Mollusken Bildt räknas tydligen också som "vän". Jag har utan framgång försökt hitta en lista på vilka 70 länder som deltog. Jag undrar t ex om Tyskland var med. Om någon har sett en lista - posta gärna den.

Vännerna pratar förstås ihop sig. Men vad kommer utfallet bli? Kommer denna grupp till slut agera militärt på något vis även om Ryssland och Kina blockerar i FN? När man invaderade Irak så agerade man utan FN-mandat (den gången var även Frankrike och Tyskland emot) och under den temporära flaggan "Coalition of the willing". Jag tycker retoriken känns igen nu. Jag tror förstås inte att Frankrike, UK och USA kommer invadera Syrien men jag har även svårt att tänka mig att man försöker köra en Libyen igen - avseende militärt stöd av vapen och rådgivare på marken. Jag tror det skulle bli än blodigare och risken för inbördeskrig tror jag är större. Iofs är kanske konflikten redan nu att karaktärisera som ett inbördeskrig.

USA:s proxy Qatar tycker man ska skicka in en fredsbevarande styrka från arabförbundet (finns något sådant stående?). Saudi tycker man ska fortsätta den inslagna vägen och ge oppositionen vapen och köra Libyenstrategin en gång till för att stödja ett "folkligt" avsättande av Assad.

Jag funderar även på hur Ryssland, Kina och Iran kommer agera. Putin har strax presidentval och är kanske lite upptagen med att tillse att han vinner valet med 120%. Jag tror i vilket fall som helst inte att ryssarna kommer göra mer än att blocka i FN. Om "Syriens vänner" börjar agera mer aktivt och utan FN-mandat så tror jag inte ryssarna kommer göra mycket mer än de gör - exportera vapen till Assad. Ryssarna vill säkert ha löften om att få behålla basen i Tartus, men det är nog inga problem för "vännerna".

http://www.guardian.co.uk/world/middle-east-live/2012/feb/24/friends-of-syria-meeting-ceasefire-live
Senast redigerad av Madagascar 2012-02-25 kl. 12:18.
2012-02-25, 12:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vad gäller Syrien och dess folk så är läget bekymmersamt. Väst vill inte aktivt hjälpa rebellerna med vapen av två orsaker:

Syrien har ingen olja.

Rebellerna, och kanske även folkmajoriteten i Syrien är ännu mer konservativa än det konservativa Egypten. Islamisterna i Syrien verkar ha en starkare salafistisk slagsida än muslimska brödrarskapet i Egypten. De kan t.om vara mer konservativa än libyena. Väst är därför rädda att vapen som skickas till rebellerna i Syrien tillslut hamnar i Al Quaidas händer. Men Saudierna stöder givetvis rebellrörelsen aktivt.

Det är tragiskt att de sekulära krafterna i Syrien har tvingats att bli företrädda av en blindgalen diktator som slaktar sitt eget folk!
2012-02-25, 12:15
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Jag funderar även på hur Ryssland, Kina och Iran kommer agera. Putin har strax presidentval och är kanske lite upptagen för att se till att han vinner valet med 120%. Jag tror i vilket fall som helst inte att ryssarna kommer göra mer än att blocka i FN. Om "Syriens vänner" börkar agera mer aktivt utan FN-mandat så tror jag inte ryssarna kommer göra mycket mer än de gör - exportera vapen till Assad. Ryssarna vill säkert ha löften om att få behålla basen i Tartus, men det är nog inga problem för "vännerna".

http://www.guardian.co.uk/world/middle-east-live/2012/feb/24/friends-of-syria-meeting-ceasefire-live

Jag tror du har rätt. Tror även att Ryssland stöd till regimen kommer att minska efter att Putin har säkrat valet. Det internationella trycket mot Syrien är alldeles för hårt för att Ryssland och Kina ska fortsätta på samma spår. Även om jag har svårt att se något land föredra eller gynnas av en post-Assad tid så är trycket för hårt mot landet. När väl Bashar faller och det kommer han att göra då han inte kommer att klara av en längre internationell isolation(han saknar olja och arabvänner) så kommer det vara ett hårt slag mot Iran. Mycket hårdare än alla former av sanktioner.

Ska även tillägas att alla kristna inte stödjer regimen och oppositionen består inte enbart av sunniterna utan även utav kurder, druser, kristna.
2012-02-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Jag tror du har rätt. Tror även att Ryssland stöd till regimen kommer att minska efter att Putin har säkrat valet. Det internationella trycket mot Syrien är alldeles för hårt för att Ryssland och Kina ska fortsätta på samma spår. Även om jag har svårt att se något land föredra eller gynnas av en post-Assad tid så är trycket för hårt mot landet. När väl Bashar faller och det kommer han att göra då han inte kommer att klara av en längre internationell isolation(han saknar olja och arabvänner) så kommer det vara ett hårt slag mot Iran. Mycket hårdare än alla former av sanktioner.

Ska även tillägas att alla kristna inte stödjer regimen och oppositionen består inte enbart av sunniterna utan även utav kurder, druser, kristna.
Redan idag har Iran börjat känna på slagen. Den iranstödda Hammas har nu klippt banden med Assad och tar parti för oppositionen, samtidigt håller de på med att distansera sig från Iran och knyter band med arabstaterna. Även Egyptens parlament har diskuterat någon form av sanktioner mot Iran för deras stöd till Assad.
2012-02-25, 13:32
Medlem
Citat:
Vännerna pratar förstås ihop sig. Men vad kommer utfallet bli? Kommer denna grupp till slut agera militärt på något vis även om Ryssland och Kina blockerar i FN? När man invaderade Irak så agerade man utan FN-mandat (den gången var även Frankrike och Tyskland emot) och under den temporära flaggan "Coalition of the willing". Jag tycker retoriken känns igen nu. Jag tror förstås inte att Frankrike, UK och USA kommer invadera Syrien men jag har även svårt att tänka mig att man försöker köra en Libyen igen - avseende militärt stöd av vapen och rådgivare på marken. Jag tror det skulle bli än blodigare och risken för inbördeskrig tror jag är större. Iofs är kanske konflikten redan nu att karaktärisera som ett inbördeskrig.

Du har rätt i att väst inte kommer gå in i Syrien, västs mål är Iran som det är större möjlighet att de kommer att att attackera. Inte i morgon såklart men västmakter vill inte fastna i Syrien vilket är stor risk om de går in. Snarare vill man försvaga Assad tills rebellerna tar makten.

Målet är alltså att pressa Syrien dag för dag med sanktioner och vapenstöd till rebellerna till rebellerna har tagit makten, hur många som dör på vägen eller att det faktiskt esklalerar bryr sig väst tydligen inte om, lite som NATOs krig på Balkan.
Vilka som företräder oppositionen vet man väl inte riktigt då olika grupper har olika mål, en del av dem är klart emot några dialog överhuvudtaget med stöd av väst/gulfstater vilket på så vis förlänger inbördeskriget. Vilket är rätt intressant då USA jämt kräver att grupper sluta använda våld innan dialog kan påbörjas, i den här situationen är det hycklade omvänt.

I clintons uttalande nedan döljs en proxyverksamhet som enligt hon kommer ta fart.
Syrian opposition will ‘somehow’ carry out offensive operations against Assad, Clinton says
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/us-pushing-for-humanitarian-aid-not-arms-to-syrian-opposition/2012/02/23/gIQAvMbCVR_story.html

Citat:
Jag funderar även på hur Ryssland, Kina och Iran kommer agera. Putin har strax presidentval och är kanske lite upptagen med att tillse att han vinner valet med 120%. Jag tror i vilket fall som helst inte att ryssarna kommer göra mer än att blocka i FN. Om "Syriens vänner" börjar agera mer aktivt och utan FN-mandat så tror jag inte ryssarna kommer göra mycket mer än de gör - exportera vapen till Assad. Ryssarna vill säkert ha löften om att få behålla basen i Tartus, men det är nog inga problem för "vännerna".

Varken Kina eller Ryssland kommer ju gå i krig för länder i mellanöstern möjligen att det finns rysk militär rådgivare på plats och att Ryssland säljer vapen till Syrien. Dock har ju även Ryssland visat krigsfartyg i den syriska hamnen. Men så mycket mer blir det inte. Om väst/gulfstater agerar utan hänsyn till internationell rätt genom FN så kan Ryssland och Kina inte göra så mycket. Men jag tror inte Ryssland eller Kina kommer avsluta sitt stöd. Speciellt inte när Putin tar makten.

Kina om Syrien:

China: U.S., Europe have hegemonistic goals in Syria
http://www.haaretz.com/news/middle-east/china-u-s-europe-have-hegemonistic-goals-in-syria-1.414722

Här är en intervju med ryska utrikesministern om Syrien som gjordes för ett tag sedan.
http://www.youtube.com/watch?v=nxy8h8G2bnE

En annan intressant sak är att tjetenska rebeller dödade poliser i Tjetenien för ett tag sedan. Enligt åtminstone äldre källor har vissa rebeller i regionen koppling/stöd från sunni gulfstaterna.

Top Chechen separatist dies in Qatar bomb blast
http://www.guardian.co.uk/world/2004/feb/14/chechnya.nickpatonwalsh

Russia kills ‘Saudi Al-Qaeda leader’ in Chechnya
http://www.dawn.com/2011/04/22/russia-kills-%E2%80%98saudi-al-qaeda-leader%E2%80%99-in-chechnya.html

Chechen rebels phoned Gulf during siege
Moscow says theatre hostage takers were funded from Saudi Arabia

http://www.guardian.co.uk/world/2002/dec/05/chechnya.nickpatonwalsh

Det är med andra ord också ett visst proxkrig mellan Ryssland och stater i gulften typ Qatar, Saudi. Om Ryssland stödjer Assad och dennes kamp mot sunnitiska oppositionen kommer stater i gulfen göra Tjetjenien oroligt.
Senast redigerad av Ankan23 2012-02-25 kl. 13:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in